Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Hjälp med gammal kompressor som inte orkar starta.

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

RichardGustavsson (trådstartaren)

#1 » 19:58:09, 02-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag har kommit över en gammal kompressor, märke okänd, sitter ingen skylt på den.
Problemet är att efter att den kommit upp till 8 bar, och sedan när trycket skjunkigt ner till 6bar ska starta om, då orkar den inte.
Den frisläpper inte trycket i cyl, tömmer man den på tryck så orkar den.
Frågan är om det är en sån modell som ska släppa trycket via insugsventilerna eller hur det ska fungera.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
RichardGustavsson
1 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:36, 02-05-2019



torbjorn_forsman

#2 » 20:25:29, 02-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart går de tunna kopparrören som är anslutna till topplocken?
Har tryckströmbrytaren någon extra funktion som avlastningsventil?
Finns det någon backventil mellan kompressorn och tanken?
Är motorn enfas eller trefas? Om trefas: är den rätt kopplad för aktuell nätspänning? Alltså Y-kopplad om den är märkt 400/230 V , D-kopplad om den är märkt 690/400 V. Allt detta om den matas från ett normalt svenskt 400/230 V-nät.
Och om det är en enfasmotor: Är startkondensator och ev startrelä i ordning? Är det mycket spänningsfall i elnätet (t ex matning via långa skarvsladdar)?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#3 » 20:41:14, 02-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var det rätt små bilder du postade, men jag tolkar det som så här. Kompressorn har från början varit utrustad för att frihjula när korrekt tryck är uppnått. Detta med hjälp av ventillyft av insugsventiler (1:a bild), rör samt liten mässingsventil där röret går in (3:e bilden). Jag gissar att tryckströmbrytaren är eftermonterad och att den bara bryter strömmen.
Om min teori stämmer så kan du starta kompressorn, lossa låsmuttern på ventilen och skruva ut skruven. Då kommer du att höra hur kompressorn jobbar upp tryck ett tag för att sedan avlasta och gå lätt.
Frihjulande kompressorer är kanon när man förbrukar ganska mycket luft. De som slår av och på är bra när man förbrukar lite och sällan men klart obra när man förbrukar ganska mycket luft.
Ska man kunna starta om kompressorn så måste tryckströmbrytaren ha en funktion så den ger tryck från tanken till ventilerna via det tunna röret.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se