Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Atlas Copco LT5 - hjälp med tryckreducering

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

tomasbjork (trådstartaren)

#1 » 21:32:44, 03-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Har införskaffat en Atlas Copco Lt5 20bars och undrar hur tryckreduceringen fungerar. Jag försöker vrida på ratten men jag tar i så att plasten ger sig utan resultat. Har den bara fastnat eller gör jag fel? Hittar ingen märkning eller gradering av något slag heller.

Sen undrar jag om tryckvakten. Med fjäderspänningen antar jag att man ändrar frånslagstrycket men jag hittar inget för att ställa när den ska starta igen. Kanske finns någon kunnig som kan hjälpa mig. Samma här, ingen märkning av något slag hittar jag.

Och den pluggade backventilen mellan reduceringen och säkerhetsventilen, är den till för att koppla in en annan kompressorr till tanken? Antar det är en backventil då det är en pil på den?

Mvh Tomas.

EDIT: Har kanske kass syn för nu ser jag ju på bilden att där jordkabeln ansluts så är det ett hål med ett + och - bredvid. Där ställer jag ju säkert differansen för tillslaget. Får kolla nästa gång jag är i garaget.

Bild
Bild
tomasbjork
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:40, 18-08-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 07:11:23, 04-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del tryckreduceringsventiler har en låsning för vredet, så man måste dra ut eller trycka in det medan man vrider.

Beträffande tryckströmbrytaren så tycker jag det ser tomt ut innanför hålet med + och - märkningen. Muttern som spänner den stora fjädern, påverkar i varje fall till- och frånslagstryck lika mycket, så om differensen är någotsånär rätt från början, behålls den oförändrad även om man ställer om frånslagstrycket. Det kan ju också tänkas att de plomberade justerskruvarna på den lilla hävarmen upptill har något med saken att göra.

Vad har kompressorn använts till tidigare?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tomasbjork (trådstartaren)

#3 » 10:29:32, 04-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har provat ta lös vredet men det är bara en låsskruv som håller fast den på axeln.

Den plomberade saken jag tror du menar har jag fått för mig är tryckavlastningen för den är kopplad till en slang som sitter i backventilen mellan cylinder och tank.

Kompressorn har gått 5min varje månad för att driva hesa Fredrik, men sen blev det nya direktiv från länsstyrelsen om galvade tankar.

F.ö. ska inspecta besikta tanken innan jag gasar på ordentligt. Ska bara blaska runt lite fosforsyra först.
tomasbjork
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:40, 18-08-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#4 » 11:41:17, 04-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och vad händer om du försöker dra ut eller skjuta in axeln för vredet?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tomasbjork (trådstartaren)

#5 » 12:03:56, 04-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingenting. Jag känner till varianten du syftar på men det verkar inte vara en sådan tyvärr.
tomasbjork
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:40, 18-08-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#6 » 12:09:49, 04-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då återstår nog bara att försöka plocka isär tryckreduceringen. Se upp för stark fjäder, kan vara bra att t ex sätta fast den i maskinskruvstycke i pelarborrmaskin och hålla emot axeln med borrchucken medan du gängar loss den stora plastkåpan.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tomasbjork (trådstartaren)

#7 » 20:10:27, 04-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska se om det går smörja och rucka lös den om jag tar bort plastvredet och vrider på fyrkanttappen under istället.

Har kört 2 omgånger wd40, sen 2 omgångar fosforsyra och sen duschat en film wd40 och nu ser tanken fin ut. Imorgon kommer inspecta.
tomasbjork
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:40, 18-08-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tomasbjork (trådstartaren)

#8 » 22:55:33, 04-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick lös tryckreduceringen. Den behövde bara motioneras lite plus att muttern under ratten är en låsmutter.

Någon som vet vart man hittar färgkoden till tanken, typ atlas grå? Hittade en när jag sökte som hette iron grey med ett RAL-nr, kanske kan vara den?

EDIT: Var ju inte svårare än att gå till Atlas egna hemsida... https://www.atlascopco.com/distributor/ ... and-colors

1 person gillar det här inlägget.
tomasbjork
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:40, 18-08-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Karl Andersson

#9 » 23:02:59, 04-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill minnas att RAL 7011 är rätt färgkod, fast den var ju inte med i din fina länk :klia:
Hakoona Matata
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700

tomasbjork (trådstartaren)

#10 » 23:19:51, 04-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Karl Andersson skrev:Vill minnas att RAL 7011 är rätt färgkod, fast den var ju inte med i din fina länk :klia:


Jag hittade faktiskt en länk där det stod RAL 7011 och undervagn "iron grey" så det kan ju stämma den också... Typiskt.
tomasbjork
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:40, 18-08-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tomasbjork (trådstartaren)

#11 » 20:31:29, 05-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft hit inspecta och ultraljudat tanken. Org godstjocklek är 5mm och på sämsta stället var det 3.5mm så han rek att jag håller mig kring 12-13bar och inte 20.
Har justerat ner frånslaget till 12 bar och då startar den igen på 8bar.

1 person gillar det här inlägget.
tomasbjork
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:40, 18-08-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

qqq

#12 » 14:04:05, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en precis likadan fd "hesa fredrik" maskin. Min är dock tryckbegränsad till runt 10 bar, om jag inte minns fel.
Övertrycksbegränsaren är runt 10 bar. Jag skulle dock vilja ha tryck upp till 16 bar.
En del lastbilsdäck ska ha tryck upp till 8 bar, och det är segt att få i det där sista trycket med en vanlig 6-8 bars kompressor.
Tips om övertrycksventiler på runt 15-16 bar sökes.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#13 » 18:57:02, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla i VVS-sammanhang, säkerhetsventiler för tryck däromkring kan man hitta på varmvattenberedare, i samband med pumpar för djupborrade brunnar mm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se