Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Mek och renovering av en gammal Atlas Crapco 0,5häst

1 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

ollenorell (trådstartaren)

#1 » 14:15:59, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Obs, lite ironi i titeln, tycker inte illa om Atlas Copco, tror det är bra grejer.
Det är han Youtubern AVE från Kanada som alltid säger Atlas Crapco...
Bild

Det här är min kompressor, det är en liten maskin, för liten för att köra tryckluftsverktyg längre än tills tanken töms.
Men jag har ändå kört litegrann med en sådan där rakslip med roterande fil/stift, och en liknande sådan där slip med 90graders-hals för plåtjobb...

Köpte maskinen begagnad, det var egentligen ingenting fel på den, men:
Flatremmen mellan kompressorblocket och motorn småslirade lite, och eftersom motorn (eller blocket beroende på vilken man ser som referens) satt snett så kunde remmen ibland åka av.
Justering av remmen görs genom att lossa motorfotens fyra bult. Mycket trångt, och det blir inte bättre av att den där svetsade L-plåten som bär motorskydd och huvudströmbrytaren sitter precis ivägen för åtkomst.
Bild
Här är kåpan till maskinen, dock utan bottnens gummilist på bilden.
Det hade troligtvis suttit lås på huven en gång, och någon hade brutit upp den högst sannolikt och bara lämnat det så.
Skar ur, och MIG:ade i frisk plåt. Knackade tills krökningen stämde skapligt med formen.
Fick använda lite 2k bilskackel, men faktiskt väldigt lite, är inget proffs på plåt, men det blev helt ok!
Bild
Här är blocket, bild på märkplåt finns i en senare bild.
Ville tömma oljan direkt.
För detta fanns denna slanganslutning för att inte balta.
Bild
Oljan är svart som i en förbränningsmotor.
Man förstår ju att oljan blir svart om man förbränner kolväten i en kolvmotor, men i en kompressor helt utan förbränning är det lite skumt? :oops:
Bild
Motorn är en enfasare från england. Den har slungvikter innuti som kopplar om start och driftlindningar internt.
Väldigt stor och tung sett till sin ringa effekt om 0,5hp, men verkar välbyggd och går tyst, eller den för liksom inte onödigt oljud...
Bild
Motorns baksida har en gummikondom över sig som är förbunden med "atmosfären", luften utanför kåpan.
Dock har den inte mycket till fläkt den där motorn, sådana där platta propellerblad som varken suger eller trycker, och väldigt små sådana, dessutom i axeltappens sida, inte i bakstycket där gummikondom-grejen sitter.
Vet inte vad tanken är?
Skall man kunna köra hela kompressorn med locket på?
Värmen byggs ju in då...
Kompressorblocket har en snorkel på insuget och suger in "utomhusluft" från ett bottenhål på samma sätt som elmotorn.
Alltså så kompressorblocket inte skall pumpa varmluft och bli ineffektiv.
Men det är ju inte en dimensionerad kylningslösning att göra så, det är väl bara ett medel att reducera insugstemperaturen om möjligt, så som man gärna gör på bilar för att få tät luft in i motorn?
Bild
Den bockade tjockplåten som är i vägen för remspännig jag skrev om ovan...
Bild
Visst är det här ett motorskydd som löser kring 6A?
Bild
Här tröttnade jag på L-tjockplåten.
2kg plåt för att hålla i en strömbrytare och motorskydd, och dessutom ivägen.
Skar ner den.
Tog också bort skumgummimattan som var spraylimmad, då den var oljeindränkt, då kompr-blocket läcker någonstans.
Oljan och skumgummit tillsammans började lukta illa...
Bild
Tanken är från 1965, har ingen uppgift på blocket, men de såldes kanske ihop, så det kan vara 60-tal det med.
Bild
Kompressorblocket, här är all data jag har.
Fick inte upp någon info ifrån google då det är för gammalt.
Tror det är två kolvar, ser ju ut som två ventiler i toppen?
Oklart om de är 180grader förskjutna bara för jämnare gång?
Eller att den ena förkomprimerar och skickar vidare till nästa som slutkomprimerar, och skickar till tank?
Den går fint alltså, stor skillnad mot en Biltema 24-liters encylindrig! :thummar:
"Oljetömningsslangen" som var UNF-gänga är här utbytt mot en plugg, tror det var här det läckte!
Lite oklart om packningsbrickan haft skit under sig, men nu har jag plugg!
Bild
Bild
Bild

Sista bilden är eventuella funderingar på "ommöblering", alltså det här är ju den vanligaste layouten på kompressorer, motor bredvid block.
Lättare att komma åt att spänna...
Har också en asynkronmotor på 0,37kW 0,5hp och en frekvensomriktare på 0,75kW.
Funderar på om det skulle gå att köra motorn på halv effekt, 25Hz tillfälligt kanske om man vill att den skall gå tyst.
Om motorn klarar att kyla sig då, de är väl optimerade för 50Hz driftscenario...

Sedan är jag lite trött på flatremmen.
Den är väldigt gammal och torr och bör bytas för den vill slira.
Och då kanske det i våra tider är vanligare med V-rem i profil A-B-C vad det nu brukar vara, standard.
Motorns remhjul byts ju enkelt.
Men blockets?
Det har ett par kilo svängmassa i sitt hjul, och är dessutom balanserat på baksidan med borrhål.
Oklart om det är pressat på axeln, om kilspår finns och detta indexerar remskivan med dess balansering mot vevaxeln.
Hade det funnits centrumhål på axeln hade jag kanske provat avdragare, men det saknas.
Det skulle ju teoretiskt gå att fästa en V-remskiva på denna flatremskiva genom att noga indexera ett bultmönster med typ m5-skruvar och skruva fast en V-remskiva på denna flatremskiva.

Det är lite idéer jag går och funderar på, tänkte dela med mig och ser om ni har någon inspiration och förslag!

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474




Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se