Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Inkoppling av Atlas Copco LE11

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera kompressorer och tryckluft här

BM425

#16 » 10:37:01, 26-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att den kompressorn ska gå att köra både med start o stopp samt med ventilavlastad drift. Hur det funkar med ventilavlastad drift vet jag inte men det kan vara så att luften bara pumpas runt i själva kompressorn när rätt tryck uppnåtts i tanken. Därav då slangen som går upp till burken mellan cylindrarna på din kompressor.

Andra typer av ventilavlastad drift är att luften kompressorn pumpar bara släpps rakt ut utan motstånd (så är det på min Atlas grävmaskin). Ett annat system är att ventilerna i kompressorn ställer sig öppna då rätt tryck i tanken uppnåtts. Möjligt att det finns namn på de olika systemen.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61



AN

#17 » 12:21:27, 26-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Djävulssnickarn skrev:Den grova slangen går upp till den där lådan som sitter högst upp mellan cylindrarna, vad det nu är för något
Vart sitter ljuddämparen å hur ser den ut? Hur ser din kompressor ut?

Till luftfiltret?
På min går det till en ljuddämpare, men det är väl olika på olika modeller. Borde ju inte spela någon roll för funktionen.

BM425 skrev:Har för mig att den kompressorn ska gå att köra både med start o stopp samt med ventilavlastad drift. Hur det funkar med ventilavlastad drift vet jag inte men det kan vara så att luften bara pumpas runt i själva kompressorn när rätt tryck uppnåtts i tanken. Därav då slangen som går upp till burken mellan cylindrarna på din kompressor.


Jo den går att köra utan stopp. Då blåser luften ut genom ljuddämparen, den avlastar inte ventilerna. Inte på min iaf. Så slangen upp till filtret är nog bara för att inte släppa luften rakt ut.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AndersHeimonen

#18 » 12:51:38, 26-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

AndersHeimonen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:49:13, 14-02-2019
Ort: Vimmerby kommun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hitachi zx 130 W
Valtra M130
Volvo L40B
Kenetic 437 Kombi

torbjorn_forsman

#19 » 12:51:12, 27-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Har för mig att den kompressorn ska gå att köra både med start o stopp samt med ventilavlastad drift. Hur det funkar med ventilavlastad drift vet jag inte men det kan vara så att luften bara pumpas runt i själva kompressorn när rätt tryck uppnåtts i tanken. Därav då slangen som går upp till burken mellan cylindrarna på din kompressor.

Andra typer av ventilavlastad drift är att luften kompressorn pumpar bara släpps rakt ut utan motstånd (så är det på min Atlas grävmaskin). Ett annat system är att ventilerna i kompressorn ställer sig öppna då rätt tryck i tanken uppnåtts. Möjligt att det finns namn på de olika systemen.


Knappast troligt att den pumpar runt inom kompressorn i avlastat läge, det borde kunna bli rätt varmt i längden på det sättet.
Det är inte bara på Atlas grävmaskiner som luften blåses rakt ut när kompressorn går avlastad, så går det till på praktiskt taget alla lastbilar mm med tryckluftbromsar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN

#20 » 14:41:33, 27-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här ser man ljuddämparen , 28, som släpper ut luft. Men på LT modellen verkar det som att luften går tillbaka till luftfiltret.




torbjorn_forsman skrev:Det är inte bara på Atlas grävmaskiner som luften blåses rakt ut när kompressorn går avlastad, så går det till på praktiskt taget alla lastbilar mm med tryckluftbromsar.

Är det inte ganska vanligt med avlastning. Nu har jag iof bara skruvat med min gamla Scania.
AN @ [Scania lastbilar] Mina äventyr med NISSE
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se