Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Inkoppling av Atlas Copco LE11

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#1 » 01:59:14, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenare
Har skaffat mig en ny kompressor, en Atlas Copco LE11 med 350l tank o 11kw motor
Frågan är bara hur den ska kopplas in, har upptäckt att det ser ut att fattas något rör. Och så är den lite lustigt kopplad, det går ut en 10-ledarkabel ut från kompressorns elskåp som är avklippt. Denna gick till ett skåp som satt på väggen där kompressorn stod förut. Kabeln från en ventil på kompressorn samt tryckbrytaren är bortplockad. Ventilen har jag ingen aning om vad den gör, o det är inga rör kopplade till den
Hur gör jag?
Bild
Bild
Bild
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv



torbjorn_forsman

#2 » 08:47:08, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer installationerna i kompressorns elskåp överens med schemat på bilden, eller avser schemat vad som skulle ha funnits i skåpet på väggen? Kan du få tag i det skåpet också?
Schemat verkar visa en vanlig Y/D-start som styrs av tidrelä. Vid tillslag ska huvudkontaktorn C1 och Y-kontaktorn C3 sluta. Samtidigt startar tidrelät och när det har gått ut efter några sekunder så släpper C3 och D-kontaktorn C2 sluter istället. Därefter är startförloppet avklarat.

Magnetventilen är troligen en avlastningsventil, dvs den ska släppa ut trycket ur röret mellan kompressorblock och tank då tryckströmbrytaren slår ifrån, för att underlätta nästa start.

Bilder på motorns typskylt och innanmätet i dess kopplingsdosa kan nog också avslöja ett och annat.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#3 » 09:58:28, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, de stämmer så lappen hör till kompressorns elskåp. Men om man ska lita på den så ska det inte finnas något annat skåp. Vissa funktioner verkar i så fall ha flyttats till skåpet på väggen, kan ha berott på att det var två kompressorer i den anläggningen. Ska se om jag får tag på det
Avlastningsventil? Men det är ju inga rör kopplade till själva magnetventilen? O när ska den dra, är det nån tidsstyrning på den?
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

torbjorn_forsman

#4 » 21:10:47, 13-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns alla komponenter som är med på schemat, i det elskåp som sitter fast på kompressorn? Och stämmer hopkopplingen av dem med schemat?

Avlastningsventilen ska vara stängd så länge kompressorn är i full drift men ska stå öppen då pressostaten har slagit ifrån. Det skadar inte om den också står öppen under startförloppet (alltså så länge Y-kontaktorn är dragen men inte D-kontaktorn).
Men man får undersöka ventilen för att avgöra om den ska ha spänning på spolen eller inte för att vara stängd.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN

#5 » 22:16:43, 13-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Djävulssnickarn skrev:Tjenare
Har skaffat mig en ny kompressor, en Atlas Copco LE11 med 350l tank o 11kw motor
Frågan är bara hur den ska kopplas in, har upptäckt att det ser ut att fattas något rör. Och så är den lite lustigt kopplad, det går ut en 10-ledarkabel ut från kompressorns elskåp som är avklippt. Denna gick till ett skåp som satt på väggen där kompressorn stod förut. Kabeln från en ventil på kompressorn samt tryckbrytaren är bortplockad. Ventilen har jag ingen aning om vad den gör, o det är inga rör kopplade till den
Hur gör jag?


Vilket rör fattas?
Vilken ventil är det som saknar kabel?
Var satt tryckbrytaren som är borttagen?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#6 » 21:23:28, 19-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå alla delar finns o allt stämmer, förutom efter plinten där kompressorns egna ventil o tryckbrytare kopplats bort o ersatts av den där 10 ledarkabel
Man ser på bilden av ventilen vart röret fattas, det är på den lilla ventilen. Frågan är då vad det där stora bakom är för något, den lilla ventilen känns för klen som avlastningsventil. Det märkliga är att på den stora så finns ingen spänningsanslutning.
Tryckbrytaren finns kvar på kompressorn, den är förvisso trasig men osså bortkopplad. Röret som skulle sitta i den bara hänger från tanken
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

AN

#7 » 10:59:45, 20-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grejen på sista bilden med kylflänsar är avlastningsventilen. Denna bestämmer om luften ska in i tanken eller ut genom ljuddämparen.
Den lilla magnetventilen skickar vid ett förinställt tryck,styrluft in i avlastningsventilen, så att denna dumpar luft genom ljuddämparen och inte pumpar in mer i tanken.
Var tar det lilla röret vägen, det som går från toppen av avlastningsventilen? Det borde väl gå ner till magnetventilen?
Där det nu fattas ett rör.

Ska titta lite på min kompressor senare. Har en LE7, men tycker att det ser ganska lika ut.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#8 » 21:09:23, 20-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det lilla röret bara hänger o fladdrar runt, är inte kopplat i nåt. Men om det nu ska sitta i den lilla magnetventilen, då så är frågan vad som ska anslutas till ingången
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

AN

#9 » 21:27:34, 20-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Djävulssnickarn skrev:Det lilla röret bara hänger o fladdrar runt, är inte kopplat i nåt. Men om det nu ska sitta i den lilla magnetventilen, då så är frågan vad som ska anslutas till ingången

Ingången?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

BM425

#10 » 22:52:36, 20-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#11 » 22:59:47, 20-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag antar att röret från avlastningsventilen ska anslutas i magnetventilen. Men sen så måste ju något rör in i den osså. Ska det gå från tanken?
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

AN

#12 » 23:05:38, 20-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det flera anslutningar på magnetventilen? Den bestämmer väl bara om styrluften ska till avlastningsventilen eller ej? Antingen är avlastnimgsventilen kopplad till styrluft eller atmosfär.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#13 » 23:17:48, 20-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kolla det imorgon, trodde att det bara var två då jag endast sett den ovanifrån. Ska kolla under den, kan hända att det är en till anslutning där så det är tre stycken
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

AN

#14 » 20:46:11, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Djävulssnickarn skrev:Bild

Vart tar den grövre slangen vägen, den som sitter under röret? På min sitter ljuddämparen där. På andra sidan avlastningsventilen sitter anslutningarna från kompressorblocket, och till tank. Det är väl så på din med?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#15 » 22:04:19, 25-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den grova slangen går upp till den där lådan som sitter högst upp mellan cylindrarna, vad det nu är för något
Vart sitter ljuddämparen å hur ser den ut? Hur ser din kompressor ut?
På den lilla magnetventilen finns tre anslutningar, men den nedre som jag inte såg först verkar inte ha haft något kopplat i, satt ingen gänga där
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se