Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Inköp av ny kompressor

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Hassel89 (trådstartaren)

#1 » 16:45:48, 30-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjo.

Jag har spenderat alldeles för mycket tid med halvkassa kompressorer och onödigt "handarbete", nu är det dags att göra något åt det.

Behöver ha en vettig kompressor. Problemet är att jag är en typisk periodare, vilket innebär att ibland har jag massor av projekt igång och därmed mycket användning av luft, medans ibland har jag ingen användning alls förutom att pumpa däck. Så det ekonomiska perspektivet väger rätt tungt, vill ha så mycket som möjligt för en relativt liten investering. :eat:

Krav är att kunna köra mutterpicka och gärna en bläster (punktbläster duger fint). Ska kunna köra en tillräckligt stor picka för att tex lossa på envisa bultar till vevaxel-remskivor på skrot man släpar hem. Gärna driva nån spikpistol osv också.

Pris.... På sin höjd 6 laxar. :idee:

Jag har lyckats begränsa sökområdet till TVÅ återförsäljare.

https://verktygsboden.se/kolvkompressor ... gLAlPD_BwE

https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=49

Samma peng, typ samma effekt. PELA kompressorn har 180 liters tank medans duab-kompressorn har 100. Vinner man mycket på dom där extra 80 litrarna? Känns som att den blir lite klumpig :klia:

Sen har jag en aspekt till att ta hänsyn till. Behöver ha låååååång slang till kompressorn, åtminstone 30-35 meter. Är det möjligt att ha sån lång slang utan att det tar alldeles för mycket på effekten? Anledningen är att jag har trefas bakom huset, medans mekplatsen ligger 30-35meter bort. Slang är billigare än kabel. Ska jag ha kompressorn närmare så är det enfas som gäller....

Dessa två kanske är för klena för mitt ändamål, skicka i så fall fler förslag!
Hassel89
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:22, 20-11-2018
Ort: Heby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Krabat T15 1956



bert

#2 » 17:15:38, 30-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill nog till rejäl ledning fram om du inte skall tappa
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

JD400

#3 » 18:16:30, 30-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en från duabhuset sen 10-15 år tillbaka. Den motsvarar nog ungefär den du länkar till, har för mig den har 100L tank. Duger för det mesta. Kan driva min 3/4 mutterdragare utan problem och med den har jag inte gått bet hittills. Ska man tokblästra (med tank) är den klen, men en punktbläster är inga problem. Spikpistol är inga problem, drar inte så mycket. Men ditt problem är avståndet skulle jag säga, där tappar du mycket. Använd så grov slang som möjligt.

Vet inte om större tank ger så mycket. Den får väl bara gå längre stunder fast mindre ofta? Men för samma pris är det väl inte fel kanske.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Trondos

#4 » 18:40:29, 30-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I verkstader er jo ofte opplegget til trykkluft lagt opp med gjenget stålrør. Kanskje du kan legge opp et 1-1/2" stålrør fra kompressor til mekplats, da mister du i alle fall ikke noe trykk. :D
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

magloman

#5 » 19:17:11, 30-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker du ska upp i ca 500 minutliter

Blästring och slipande verktyg vill gärna ha det

Finns inget beg vettigt annars?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

braha

#6 » 08:10:13, 31-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ska ha kompressorn fast stationerad bakom huset, kanske den svarta grova PEM-slangen kan användas (grävas ner?).
Billiga restlängder hittas ibland på Blocket.
Bör klara trycket, o med lämpliga övergångskopplingar kan det gå.
Men om kompressorn ska vara flyttbar, varför inte en e flera med totalt 40-50 m trefas skarvsladd? Mycket enklare.
Då får du ju kräm till annat oxå på köpet.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

torbjorn_forsman

#7 » 10:04:18, 31-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och om man vill använda kompressorn vintertid, ska man se till att den står i frostfritt utrymme. Och att ha bra ordning på vattenavskiljare och sånt FÖRE ev lång nergrävd slang, i synnerhet om den inte ligger på frostfritt djup.

Jag har min kompressor i ett icke frostfritt uthus, och nedgrävd PEM-slang till garaget. Det är inte alls ovanligt att det fryser någon gång under vintern, och sen får jag klara mig utan tryckluft (annat än från en liten bärbar kompressor) till tjällossningen.
Erfarenheten har visat att det gäller att vara MYCKET noga med att dränera kondensvatten ur tanken hela hösten, och fram på senhösten helst undvika helt och hållet att köra kompressorn när det är riktigt blötväder.
En metallomspunnen slang mellan kompressorblocket och tankarna bildar vattensäck, och om det blir ispropp i den, blåser kompressorns topplockspackning omedelbart vid start.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Hassel89 (trådstartaren)

#8 » 12:42:52, 31-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för eran input! :grin:

Bra tips angående PEM-slang.

Får nog dock bli att försöka få tag i någon billigare förlängningssladd till trefasen. Då kan jag ha kompressorn ståendes i vedboden och på ett mer normalt avstånd från mekplatsen. Dessvärre blir det ett omvänt problem om jag ska tex snickra på kåken och köra spikpistol, då får jag ändå dra massa slang om jag köper en så pass stor kompressor att själva kompressorn inte är flyttbar.... :coffee: Kanske en 100-liters på hjul är bästa valet ändå för att få lite mobilitet i pjäsen. :insomnia:

Den kommer ju dock inte stå frostfritt oavsett vart den står, men är den lite mindre så är det ju möjligt att skruva ihop en låda av virke och isolera med frigolit och ha en frostvakt i värsta fall. Men om jag känner mig själv rätt så blir det inte så mycket skruva när det är skitväder. :grin:
Hassel89
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:22, 20-11-2018
Ort: Heby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Krabat T15 1956

JD400

#9 » 12:55:00, 31-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att kompressorn behöver fri tillgång till luft och kylning också så att bygga in den i en liten stängd låda är nog inte optimalt. Man bör nog i så fall också bygga in en luftventil. Ofta vintertid är det väl när det är soligt och klart (fint väder) som det är som kallast, störst frysrisk.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Hassel89 (trådstartaren)

#10 » 19:52:52, 10-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, nu blev det nånting helt annat än vad jag först tänkte men...

Snubblade över en 3 cylindrig AEG-kompressor idag. Verkar vara omkopplingsbar mellan 1-fas och 3-fas om jag uppfattar typskylten rätt. Går på enfas idag iallafall, verkar som att det är rätt bra flås i den ändå. Nåja, den var löjligt billig så jag kunde inte avstå.

Tanken är dock lite liten. Jag har en annan kompressor ståendes som jag tänkte norpa tanken ifrån. Frågan är hur man kopplar ihop dessa på enklaste sätt? Vill kunna koppla loss extratanken vid behov.

Funkar det att dra en slang från snabbkopplingen på AEGen, leda luften till extratanken och koppla på verktygen från den?

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Hassel89
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:22, 20-11-2018
Ort: Heby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Krabat T15 1956

63an

#11 » 20:05:19, 10-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köra luftpicka då gäller det att matningsslangen in är så invändigt smal så den får rätt tryck i början när den ska slå loss mer än 2 meter får knappast vara! Har 9kg att ta av :huh: Ligger på väntelista nu!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se