Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Atlas Copco airlet LE6

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Copco6 (trådstartaren)

#1 » 12:49:11, 01-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har nyligen köpt mig en äldre kvalitetskompressor av modell Atlas Copco airlet LE6. Tanken är att den ska få sig en uppfräschning efter 40 år av yrkesmässig användning och få avsluta sin karriär i ett lugnare hobbygarage. I tråden kommer jag så småningom lägga upp lite bilder från uppfräschningen men det kommer bli lite längre fram.

Har precis påbörjat all faktainsamling i form av intruktionsböcker, reservdelskataloger och besiktningsprotokoll. Maskinen är besiktigad 2016 med godkänt resultat, i besiktningen ingick även godstjockleksmätning av trycktanken med följande resultat:

Mantel: 3,8 - 4 mm
Gavel: 3,7 - 4 mm

Jag har försökt få reda på vad godstjockleken var från fabrik för att på så sätt få en uppfattning om hur sliten trycktanken blivit under dessa 40 år men inte lyckats få någon uppgift från Atlas Copco. Är det någon som vet hur dessa godstjocklekar står sig mer än att dom bevisligen är godkända?

Tips och råd tas tacksamt emot samt gärna ställen där man kan köpa reservdelar och service kits.

Med vänlig hälsning Copco6
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Copco6
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:40, 31-10-2019
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Copco6 (trådstartaren)

#2 » 11:27:42, 06-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla maskinister!

I renoveringen av den gamla maskinen har jag stött på ett frågetecken som jag inte riktigt begriper. Jag håller för tillfället på att renovera upp kolvarna och vevstakarna och har hunnit göra klart ena kolven. När jag var klar med kolven kände jag att jag hade fått ett större axiellt glapp mellan kolv och vevstake än vad jag hade innan.

Jag såg att bägge vevstakarnas gamla nållager hade en förskjutning axiellt och var således inte pressade centrerat i vevstakens över hål. När jag bytte nållager på ena staken så pressade jag in den helt centrerat så att lagret inte sköt ut på någon sida av staken. När jag sedan monterade ihop kolven och den nyrenoverade staken hade jag helt plötsligt ett större axiellt glapp än innan, det nya glappet låg på 0,85mm.

Jag tog fram den andra orenoverade staken som kändes glappfri och mätte upp spelet med bladmått till 0,15mm. Jag förstod att denna glappfrihet berodde på att nållaget stack ut lite på ena sidan av staken och således fyllde upp gapet bättre.

Här är några bilder på hur det ser ut


Bild

Här syns den orörda kolven/staken. Man ser att staken inte är centrerad och att nållagret sticker ut på ena sidan. Detta medför att inget kännbart glapp finns på staken/kolven.

Det är även här som ett tydligt glapp syns och känns på den andra staken som jag renoverat och där jag pressat in nållagret centrerat.


Här tog jag loss de bägge stakarna för jämförelse. De gula pilarna visar staken med de nya nållagret. Man ser tydligt att de har olika axiella lägen


Bild

Bild


Här är en bild på kolven

Bild



Givet omständigheterna står jag inför lite olika funderingar, så som jag ser det finns följande alternativ:

1. Nållagret ska pressas med lite förskjutning så att den sticker ut för att ta upp glappet. Gör likadant som det var innan alltså. Jag tycker det verkar konstigt om det ska vara så, men vad vet jag. Det jag kan säga är att bägge stakarna hade denna förskjutning vilket gör det hela svårare till att förklara förskjutningarna som fel som uppstått under drift, men visst, ingenting är omöjligt, det kan vara likadana fel som uppstått på bägge stakar.


2. Nållagret ska vara centrerat i hålet och du ska ha det större glapp på 0,85mm som du nu fått efter att ha centrerat lagret i vevstaken. Avsaknaden av glapp innan renoveringen består i felet att nållagren vandrat ur sina centrerade lägen.



3. Nållagret ska vara centrerat och du ska inte ha ett glapp på 0,85mm. Detta borde tala för att mina nylonringar har slitits i tjocklek genom åren. Samtliga 4 nylonringar är uppmätta till 1,6mm tjocklek och ser inte särskilt slitna ut, men kanske nya ringar äter upp glappet från det centrerade lagret.


Vad tror ni är rätt väg framåt här?
Copco6
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:40, 31-10-2019
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Copco6 (trådstartaren)

#3 » 11:17:26, 25-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten uppdatering:

Pressade in de nya nållagren helt centrerat i stakarna och shimsade upp glappet med hjälp av nya måttbeställda teflon shimsbrickor. Nu är vevstakarna helt centrerade i kolvarna och har ett axiellt glapp på 0,15 mm.


Bild
Copco6
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:40, 31-10-2019
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#4 » 11:53:07, 25-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så vitt jag vet finns det två olika arrangemang för att styra vevstaken. Antingen styr den på vevaxeln eller så styr den på kolven.
Styr den på vevaxeln ska vevstaken vara "flytande" på kolven, och vice versa. Alltså stort axialspel på den sida av vevstaken som inte styr.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Copco6 (trådstartaren)

#5 » 17:19:31, 25-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har jag också läst mig till. Vevstaken har i mitt fall ingen axialstyrning på storändan som sitter på vevaxeln.
Copco6
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:40, 31-10-2019
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Åsa-Nisse

#6 » 21:36:59, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur smörjs nållagret i kolvbulten? I min gamla kompressor är det bara stänksmörjning och då får det inte vara för tätt.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Copco6 (trådstartaren)

#7 » 22:17:44, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Hur smörjs nållagret i kolvbulten? I min gamla kompressor är det bara stänksmörjning och då får det inte vara för tätt.


Bra invändning! Det finns inga oljekanaler i vevstaken utan det är stänksmörjning som gäller. Hade ingen tanke alls på den viktiga biten. Får nog bli de gamla tunnare original teflonbrickorna istället för de vita på bilden. Glappet blir då 0,9mm istället för 0,15 med de vita brickorna.
Copco6
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:40, 31-10-2019
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Copco6 (trådstartaren)

#8 » 22:21:17, 12-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten uppdatering. Alla delar är nu rengjorda och slitdelar utbytta och jag håller på att montera ihop kompressorblocket. Har kommit så långt att bägge cylindrarna är på plats inklusive kolvar. Står nu inför att dra vevstaksöverfallen mot vevaxeln och har så klart ingen aning om åtdragningsmoment.

Har trots flera försök aldrig lyckats hitta en Vhb till LE maskinerna. I instruktionsboken nämns givetvis inget om detta. Finns dock en tabell på generella åtdragningsmoment för olika gängstorlekar där man kan utläsa 10nm för m6 som är fallet för vevstaksöverfallen. Högst oklart om detta gäller just överfallen.

Vad tror den samlade expertisen på forumet? Vad brukar liknande maskiner/motorer ha för åtdragningsmoment. Har själv endast hittat uppgifter från Volvos rödblockare som ligger runt 50-60nm men det känns ju inte jämförbart.


Bild

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Copco6
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:40, 31-10-2019
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#9 » 09:35:22, 13-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser skruvarna ut? Nån märkning?

Är det vanlig skalle brukar inte momentet vara så högt
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Copco6 (trådstartaren)

#10 » 13:48:06, 13-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Hur ser skruvarna ut? Nån märkning?

Är det vanlig skalle brukar inte momentet vara så högt



Ingen märkning. Själva vevstaken har 2 m6 pinnskruvar. Överfallen dras fast med brickor och 2 m6 nylonlåsmuttrar.



Bild
Copco6
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:40, 31-10-2019
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se