Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Åsbrink 15hk byggkompressor

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera kompressorer och tryckluft här

henjan (trådstartaren)

#1 » 14:52:32, 26-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan

Jag har inköpt en st kompressor märke Åsbrink.
Byggkompressor på 15 hk tvåstegs model ST15 med en hägglundsmotor.
Jag provkörde den hos säljaren och den gick tyst och fint men byggde upp tryck lite långsamt tyckte jag.
Den gick dels upp högt i tryck 10Bar mot 7Bar som blocket är märkt och den lätt som om lågtryckskolven avlastade hela tiden.

Tog hem den och tömde olja och gjorde rent oljetråget, oljan var som tur är inte vattenblandad och svart å fin.
Har tvättat med lacknafta.

Tog isär avlastningsventilerna och jag hittade smuts som satt fast på membranet på avlastningsventilen till lågtryckskolven.
Efter lite rucklande på plungen så kände jag att ventilen stängde.

drog runt kompressorn för hand och den byggde upp tryck snabbt, dock så läkte det ut fort.
Bifogar lite bilder
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Jag ska nu ta isär ventilerna och även kontrollera säkerhetsventilen och tryckventilen som styr avlastningen.
Tanken ska rengöras och provtryckas innan den driftsätts.
Tanken är att kompressorn bara ska ha 7 bars tryck då jag bara använde 5 bar till min Excenterpress.

4 personer gillar det här inlägget.
henjan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:24, 29-10-2017
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson 135
Fordson power major med Hamjern 120
Värnamo fräs
Åsbrink Svarv
Excenterpress SMV ARAL 50
Excenterpress SMV 25ton
Thule planslip
NMV verktygsslip



henjan (trådstartaren)

#2 » 19:26:37, 27-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Tog isär insugsventilen på lågtryckscylindern och gjorde rent den och kontrollerade om den var hel.
Ventilen var rätt oljig så en rengöring var behövlig.
Tittade lite på cylinderloppet och det såg fint ut igenom ventilhålet med en ganska liten vändkant mot vad jag förväntat mig.
Det som förundrade mig och som kanske förklarar den oljiga insugsventilen var att loppet såg oljigt ut.
Styrstiftet hade slitit ut styrhålet i ventilbrickan men det var det enda som jag såg som var slitet.

Drog runt kompressorn för hand och ventilen snarkade så fint när den drog in luft.
De´n verkar tät men ska prova med lite läckagetest spray och se.
Vad gör man om ventilerna läcker?
Planar av kroppen i en planslip och putsar av brickan på en planskiva med fint våtslippapper?
Tar gä'rna emot idéer eller tips.
Finns det någon som har en manual till min kompressor?
Hittar ingen under downloads.

Ska ta isär dem andra tre ventilerna på fredag har jag tänkt.
Bifogar bilder på ventilen

Bild
Bild
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
henjan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:24, 29-10-2017
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson 135
Fordson power major med Hamjern 120
Värnamo fräs
Åsbrink Svarv
Excenterpress SMV ARAL 50
Excenterpress SMV 25ton
Thule planslip
NMV verktygsslip

Stridis2

#3 » 10:54:36, 28-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad trevligt att du tar hand om ett så fint gammalt kulturarv. Tyvärr så verkar det vara mycket svårt att hitta speciellt mycket information om Åsbrinks prylar. Jag har själv två av deras kompressorer, en mindre elkompressor och en dieselkompressor. Jag har inte ens lyckats hitta någon bild på hur dieselkompressorn ska se ut. Min saknar all inklädnad. Jag borde göra ny sådan, och hade man kunnat efterlikna originalet hade det varit kul.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

henjan (trådstartaren)

#4 » 19:03:06, 29-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Blev visst lite kompressor idag med.
Tog isär och kontrollerade dem övriga ventilerna och lyfte bort motorn och kompressorhuset så jag kunde inspektera tanken.
utlopps ventilen på högtryckscylindern var rejält rostig och ventilbrickan blånerat av värme, slipade ventilbrickan mot en planslipad plå¨t jag har och det visar sig att brickan slagit sig lite av värmen.
Dock så var alla jhädrar hela på alla ventiler och cylinderloppet på högtrycks cylindern såg bra ut.
Dock så har kopplingen mellan högtryckstoppen och röret mellan cylindrarna varit otätt då den glappar och går att vrida runt trots att muttern är dragen som sjutton, jag får inte loss muttern utan ska låna en amerikansk 00 på jobbet så ger den nog med sig.

Tanken är renslipad från lös färg och ska inspekteras med inspektionskamera som jag ska låna. jag ser inga stora rost angrepp i hålet som är, men det kom ut rostfärgat vatten när jag spolade tanken.
och jag kan se att det stått vatten i tanken. innan jag kör så ska jag provtrycka tanken.

Bifogar lite bilder

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
henjan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:24, 29-10-2017
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson 135
Fordson power major med Hamjern 120
Värnamo fräs
Åsbrink Svarv
Excenterpress SMV ARAL 50
Excenterpress SMV 25ton
Thule planslip
NMV verktygsslip

Raukman

#5 » 19:36:18, 29-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsbrink är fina maskiner. Hade en halvstor Åsbrink förut, men stående tank och direktmonterad elmotor.
Bra kvalitet på dom, bara tuffar på å går! Sålde dock min till förmån för nyare grejer. Ska se om jag har nå dokumentation på nån sån, farsan jobbade med service av Atlas o Åsbrink förr.

3 personer gillar det här inlägget.
Raukman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:24, 05-11-2019
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

henjan (trådstartaren)

#6 » 21:04:40, 29-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Tack Raukman.
Glömde bilden på oljan som är kvar i loppet på lågtryckscylindern när man drar runt kompressorn
Bild
henjan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:24, 29-10-2017
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson 135
Fordson power major med Hamjern 120
Värnamo fräs
Åsbrink Svarv
Excenterpress SMV ARAL 50
Excenterpress SMV 25ton
Thule planslip
NMV verktygsslip

Stridis2

#7 » 22:25:12, 30-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Raukman: Skulle du hitta någon bild eller annan information om min dieselkompressor hade jag blivit mycket tacksam. Du får gärna posta det i tråden om min maskin för att hålla denna lite renare...
Bild
Åsbrink kompressor med Fordson Major motor?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

henjan (trådstartaren)

#8 » 18:36:15, 31-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan

Idag så kladdade jag på lite färg på tanken, nyansen är "Hystergul" då jag hade den färgen hemma.
Jag tog isär avlastningsventilen och kontrollerade den. Den läkte lite när jag provkörde kompressorn och det är rostangrepp på sätet i botten så det läcker lite luft när kompressorn går på pålast.
Kan man polera sätet och skytteln med lite ventilslip pasta? den är ju förstörd oavsett så det får kanske bli ett försök.
Jag ställde in den med hjälp av min lilla kompressor och den släpper på luft vid 7,5bar och stänger av vid 5,5 bar men den läcker luft när den är stängd och läckaget är stort nog för att bygga upp tryck så avlastningsventilerna skulle öppna.
Bild
Bild
Bild
Bild
Passade även på att montera min nonieskala på min lilla bänksvarv.

2 personer gillar det här inlägget.
henjan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:24, 29-10-2017
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson 135
Fordson power major med Hamjern 120
Värnamo fräs
Åsbrink Svarv
Excenterpress SMV ARAL 50
Excenterpress SMV 25ton
Thule planslip
NMV verktygsslip

Mattias Petterson

#9 » 19:09:03, 31-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att du är märkes trogen och även har en åsbrink svarv.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

henjan (trådstartaren)

#10 » 18:33:12, 07-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan

Nu har jag gått igenom ventilen för avlastningen
Den var både rostig i sätena och dem var även slitna.
Började med att svarva en axel som jag sedan slipade botten på ventilen med slippasta.
Sätena fixade jag med en försänkare med styrning och ventilen tog jag i svarven
sedan slipade jag in allting med slippasta.
Nu är ventilen tät å fin.
Dock så kommer det rostflagor från filterhuset som ventilen sitter på.
filterhuset ska blästras.
Nu är allt återmonterat och det är bara övertrycksventilen mellan tryckstegen som behöver fixas innan provstart.

Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
henjan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:24, 29-10-2017
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson 135
Fordson power major med Hamjern 120
Värnamo fräs
Åsbrink Svarv
Excenterpress SMV ARAL 50
Excenterpress SMV 25ton
Thule planslip
NMV verktygsslip

Lateralus

#11 » 19:00:23, 07-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att se att det finns någon (några?) mer än jag som ger lite kärlek till en gammal Åsbrinks! :grin: Själv har jag en Åsbrinks SE13 vilken borde vara en lillebror till din maskin då min bara har en 12 hästars motor. Renovering finns dokumenterad här på maskinisten om du är intresserad, tyvärr är varken tråden eller maskinen slutförd till det skick jag önskat, en tillfällig provinkoppling blev till ett riskmoment som jag dragits med i mer än 5 år. Men det gror en liten förhoppning om att jag snart ska kunna ta tag i den! (Eller dem kanske jag borde skriva, för nu äger jag faktiskt två stycken SE13 :mrgreen: ) Hur som helst är det i mina ögon fantastiskt bra maskiner som är väl värda lite jobb! Jag har aldrig varit med en kompressor till att leverera mycket luft i förhållande till mängden tillgänglig ström som man ofta dras med som privatperson och det kan man nog bara tacka ventilavlastningen för, vilken även gör att trycket håller sig mer eller mindre konstant där jag vill ha det.

Först och främst: Kontakta Kompressorservice Jan Glans i Arlöv. Dessa var otroligt hjälpsamma under tiden jag renoverade min maskin och hade faktiskt en del delar kvar, även om mycket tyngre grejor tyvärr hade gått i skrot. De verkar tycka att det är jättekul att någon bevarar dessa, och om jag inte minns fel så är Jan Glans son till en av ingenjörerna som var med i utvecklingen av just dessa modeller! De försåg mig med sprängskisser och annat som är bra att ha! :thumme:

Vidare så tror jag att din maskin, precis som min är en enstegskompressor, dvs att den inte har en lågtryckskolv och en högtryckskolv. Min har i alla fall lika stora kolvar på bägge sidorna och dessa pumpar parallellt. Skylten där det står "MAX ATÖ: 7" tyder på samma sak, den är bara gjord för att pumpa upp till 7 bar.

Hur gjorde du när du justerade din avlastningsventil? På min kan jag vad jag vet bara ställa arbetstrycket och inte hysteresen, men den är enligt mitt bildminne mycket lik din. Min maskin arbetar med väldigt liten hysteres, vilket ger den bekväma fördelen att trycket ut i princip konstant ligger på 7 bar.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

henjan (trådstartaren)

#12 » 20:14:34, 07-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Lateralus

Jag tittade på din renovering innan jag köpte min kompressor så du är lite skyldig till mitt val.
Det är en tvåstegs jag har då jag har 2 olika stora cylindrar kopplade i serie men jag tycker själv att 7 Bar är lite för att vara en tvåstegare.
Nu gick den på 10 bar när jag köpte den och den har gått rejält varm på andra steget. oljan är bränd i insuget till högtryckscylindern.
En rolig detalj är att överströmningsventilen mellan stegen är på 3,5 Bar.
Bild
Min justerar jag avlastningstrycket (maxtryck) med den stora undre ratten och pålastningstrycket (mintryck) med den övre ratten.
Jag gjorde som så att jag satte ventilen på en slang och justerade in den med trycket från annan kompressor.
Ratten för pålastningstrycket är väldigt känslig på min kompressor.
om du tar loss den så kolla så den inte småläcker när den är stängd så den inte bygger upp tryck när kompressorn ska pumpa.
Jag har haft det problemet på min Atlas och Åsbrinken läkte som ett såll pga rosten.
henjan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:24, 29-10-2017
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson 135
Fordson power major med Hamjern 120
Värnamo fräs
Åsbrink Svarv
Excenterpress SMV ARAL 50
Excenterpress SMV 25ton
Thule planslip
NMV verktygsslip

Lateralus

#13 » 21:27:43, 09-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att man har gjort något avtryck! :shake_hands:

Nu när jag kikar lite noggrannare på dina bilder så ser jag naturligtvis att du har helt rätt! Jag hade bara ingen aning om att dessa byggmästarkompressorer fanns i tvåstegsutförande! :uupps: De Åsbrinkar som jag har sett har typiskt varit märkta "MAX ATÖ: 7" för enstegarna och "MAX ATÖ: 14" för tvåstegarna. Märkligt att ditt block antyder att det max ska pumpa 7 bar! Men det kan säkert ett telefonsamtal med rätt gubbe på Kompressorservice Jan Glans hjälpa dig att reda ut! :thumme:

Jag är inte helt hemma på tvåstegare då jag inte äger någon, men det första steget borde väl pumpa upp till 7 bar om inte andra steget ska få slita allt för hårt?

En sak som gubbarna på kompressorservice påtalade var att vara noga med att använda olja avsedd för kompressorer. Motorolja, speciellt multigrade trivs inte vid de temperaturer som det kan bli runt ventiler (200 grader C har jag hört) utan kommer att koksa och ställa till problem med med otäta ventiler och dylikt. Men det pratas och tycks så mycket om olika oljor, så jag vågar inte tro på att det är sant. Jag brukar köpa "riktig" kompressorolja till min maskin, och det har fungerat i alla fall :thumme:

Jag ska kika lite närmare på avlastningsventilen vid tillfälle! Det finns ju trots allt en till lika dan maskin som står och väntar på renovering, så nog finns det anledning att skruva lite kompressor inom en snar, men konstant uppskjuten framtid! :mrgreen: Jag kommer att uppdatera min gamla tråd när det beger sig! Men jag tackar för tipset så länge!

Jag tror att min kompressor småläcker lite i denna ventil. Inte tillräckligt för att den ska avlasta för tidigt, men den behöver lasta på lite då och då för att hålla trycket även om jag inte tar ut någon luft.

Ser fram emot nästa uppdatering av din framgång!
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

henjan (trådstartaren)

#14 » 19:41:51, 16-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag har nu monterat ihop kompressorn och har bara övertrycksventilen på insugssidan på högtryckscylindern kvar att montera.
då den inte har någon lös mutter så hamnar den inte i linje med röret som går emellan cylindrarna.
Jag har beställt nya kopparbrickor och ska se om jag kan shimsa nippeln som sitter i toppen så jag hamnar rätt.
annars får jag väl svarva till en ny dubbelkona som tätar röret mot kopplingen.
det går väl även att svarva av en kopparbrickorna lite grann.
Bild
Bild
Bild
henjan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:24, 29-10-2017
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson 135
Fordson power major med Hamjern 120
Värnamo fräs
Åsbrink Svarv
Excenterpress SMV ARAL 50
Excenterpress SMV 25ton
Thule planslip
NMV verktygsslip

henjan (trådstartaren)

#15 » 11:55:08, 23-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan

Jag har nu skruvat ihop kompressorn och provkört den.
Vid första starten så gick den upp till 7 Bar och började avlasta ner till 2 Bar för att sedan gå upp till 3bar och avlasta igen.
Vid andra starten så rusade trycket upp till 9 Bar innan jag öppnade kranen och släppte ut trycket.
Provstartade igen och trycket drog iväg trots att jag skruvade ut skruven för avlastningstrycket så mycket det gick.
Blir att ta isär avlastningsventilen och se vad som hänt.
Men fy sjutton vad mycket luft kompressorn ger och den fyller en liten 35 liters tank snabbt.

annars inga missljud och går tyst, mjukt och fint.
Dock så sköt jag en huvudsäkring som jag inte kom åt att byta (hyrd lokal) så jag fick ta söndag och åka hem.
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
henjan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:24, 29-10-2017
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson 135
Fordson power major med Hamjern 120
Värnamo fräs
Åsbrink Svarv
Excenterpress SMV ARAL 50
Excenterpress SMV 25ton
Thule planslip
NMV verktygsslip


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se