Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Hjälp med Calmo S.61

40 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Kimkum (trådstartaren)

#31 » 23:26:07, 03-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag e ledsen men förstår inte.
Om jag köper tex den här y/d starten.
Bild

Så går väl L1 L2 L3 in uppe på K1.
Och U1 V1 W1 in nere på K1.
Och U2 V2 W2 in nere på K3.
Sen byglar jag L1 till den brytaren som det står L1 på i vänstra hörnet.
Då blir styrströmmen 230 volt eller kan man göra på nått annat sätt?
Kimkum
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:47:43, 21-02-2019
Ort: Uddevalla
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix N350-2
Volvo FL6 lastväxlare



torbjorn_forsman

#32 » 08:23:54, 04-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilden på Y/D-starten säger ingenting alls om vad det är för manöverspänning. Man måste titta på typskyltarna på kontaktorer och tidrelä, och studera kopplingen, för att avgöra den saken. Det kan precis lika väl vara t ex 24 V, 110 V eller 400 V manöverspänning. Om det är 24 eller 110 V så kan det också lika väl vara likspänning som växelspänning för manövern.
Ska du ändå köra kompressorn avlastat som har rekommenderats i tråden, så finns ju ingen anledning att ha en automatisk Y/D-start.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kimkum (trådstartaren)

#33 » 09:07:55, 04-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men då måste man väl ha en transformator också om du skall ha 24 eller 110 volt.
Det värkar ju konstigt att dom säljer en komplett y/d box och så måste man komplettera för att den skall funka.

Men jag vet inte om jag vill köra frihjul. Ser ingen fördel förutom att man sparar på kompressorn.
Kimkum
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:47:43, 21-02-2019
Ort: Uddevalla
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix N350-2
Volvo FL6 lastväxlare

Stridis2

#34 » 09:35:15, 04-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag misstänker att du har tittat på detta Y/D-pådrag, eller?
I så fall så står det i texten att det har 240 volt manöverspänning. 7,5 kW modellen är troligen rätt för dig, men du får kolla motorns märkskylt vilken ström den drar. Jag ser inte tillräckligt bra för att kunna tolka den just nu, men lägger in bilden igen så någon annan kanske ser bättre... :mrgreen:
Kimkum skrev:Bild


Problemen är (minst) tre:
* Klarar oljetrycksvaktens brytare av 240 V? Annars kan du inte använda denna med risk för ras som Johan Eriksson visade
* Vad har magnetventilen för manöverspänning? Är inte det 240 V så måste du ändå ha transformator och eventuell likriktarbrygga, plus kanske ytterligare manöverkontakter i styrskåpet.
* Och största problemet. Begriper du inte ellära och kopplingar så bra att du kan bygga om (ja, just bygga om) det skåpet så fungerar det ändå inte. Du måste förstå hur skåpet fungerar för att veta vilken kabel du ska lossa och koppla in till tryckströmbrytaren, var du får ut rätt signal till magnetventil, var du kopplar in oljetrycksvakten samt vilken signal du ska bygla om du ska ha mitt älskade frihjulande. Detta är inga stora och svåra jobb, men du får inte med några färdiga ritningar till detta om du köper ett sådant skåp. Kan du inte detta själv (eller känner någon som kan göra det) så gör det skåpet inget mer än vad billigaste manuella Y/D-pådrag plus ett motorskydd gör.

För övrigt, du är medveten om att en mutter som håller ena cylindern är lös?

Såg precis att du skrivit ett inlägg till medan jag skrev detta. Mer och mer känner jag att du behöver ta hjälp av någon som kan elen. Skåpet du köpet är komplett Y/D-pådrag. Men det är ett universellt sådant. De vet inte vad för maskin (ner till komponentnivå) kunden har, och du vill bygga in ytterligare minst tre funktioner i en produkt som inte har dessa. Lite som att köpa en cykel och fråga var motorn sitter.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Kimkum (trådstartaren)

#35 » 10:07:47, 04-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Stridis2 för förklaring.

Japp vet att muttern är lös men inte längre.

Och ja just hur styrningen med magnetventil och oljetrycksvakten vet jag ej hur det skall kopplas in.
Därför skriver jag ju också här för att få hjälp med det.
Koppla och dra 230 och 400V har jag erfarenhet av men inte av olika styrningar.

Men det är väl samma om jag tar en manuell y/d så måste jag veta hur magnetventil och oljetrycks vakt skall kopplas in där med?

Just denna automatisk y/d start på bilden var 7.5KW 400V
Kimkum
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:47:43, 21-02-2019
Ort: Uddevalla
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix N350-2
Volvo FL6 lastväxlare

Stridis2

#36 » 12:03:22, 04-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kimkum skrev:...Och ja just hur styrningen med magnetventil och oljetrycksvakten vet jag ej hur det skall kopplas in.
Därför skriver jag ju också här för att få hjälp med det...

Men vi kan inte hjälpa till med detta utan ett korrekt kopplingsschema, eller i alla fall en mycket bra bild av skåpet så man ser hur allt är kopplat.

Kimkum skrev:Men det är väl samma om jag tar en manuell y/d så måste jag veta hur magnetventil och oljetrycks vakt skall kopplas in där med?

Det är ju det jag säger. Du köper ett Y/D-pådrag, du köper inte ett styrskåp till en Calmo S.61-kompressor. Det är strunt samma om du köper ett automatiskt eller ett manuellt Y/D-pådrag, det är fortfarande bara ett pådrag.
Jag försökte visa på några av problemen som bara du kan ge svar på. T.ex. magnetventilens spänning.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#37 » 15:38:10, 04-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beträffande oljetryckskontakten så är det väl troligt att det står 250 V 2 A eller något sånt på mikrobrytaren, men jag tycker ändå inte det är tillrådligt att lägga på nätspänning på den. I synnerhet inte om den ska styra en reläspole eller annan induktiv last som kan ge svåra överspänningar vid brytning. Beröringsskyddet duger inte heller för nätspänning, det ser ju ut som om plastkåpan går att ta loss utan verktyg.
I praktiken bör man nog hålla sig till SELV (max 50 V, galvaniskt isolerat från elnätet) för den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kimkum (trådstartaren)

#38 » 23:20:26, 04-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Jag kollar imorgon vad det står på magnetventil och mikrobytaren.
Tack så länge för alla råd och hjälp.
Kimkum
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:47:43, 21-02-2019
Ort: Uddevalla
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix N350-2
Volvo FL6 lastväxlare

Kimkum (trådstartaren)

#39 » 09:29:21, 05-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Magnetventil 220V 50 Hz
Microbrytare 250V 5A men brytaren hade gjort sitt. Måste bytas
Kimkum
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:47:43, 21-02-2019
Ort: Uddevalla
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix N350-2
Volvo FL6 lastväxlare

HassesAllmek

#40 » 23:46:42, 16-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det med den gamle calmon?

Oftast kugghjulpumpen som ger sig på dom där, med förlust av oljetryck som följd.

Kan finnas delar hos Målilla hembyggsföreningen, dom fick ta över hela reservdelslagret för en massa år sedan.

Ventilerna i topplocket med plastslangen till är till för att avlasta cylindrarna, troligen har den riggats för möjlighet till kontinuerlig drift.
Dvs kompressorna har avlastats när tryck uppnåts men fortsatt att snurra utan belastning.
HassesAllmek
1 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:02, 16-02-2023
Sverige


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se