Nu är ju den kanske främsta gurun på Deutz 514-motorer inte aktiv på forumet längre (mannen som inte syns...) . "Kotten" har också en del Deutz-erfarenhet.
Men, i varje fall, de mesta uppgifter är lika på alla dessa motorer oavsett cylinderantal (2:an i din motorbeteckning kan vara t ex 1, 2, 3, 4 eller 6). Första bokstaven anger användningsområde för motorn och den kan man också ofta bortse ifrån (vanligast är A och F). En sak att lägga märke till är, att motorer med upp till 3 cylindrar har en
insprutningspump tillverkad av Deutz, där pumpelementen manövreras av motorns
kamaxel. Motorer med 4 och 6 cylindrar har istället en vanlig Bosch radpump (skulle gissa att det är typ PE...) .
Det går att hitta handböcker för motorn både i Downloads och på andra ställen på nätet, efter lite kreativa sökningar. Det står också en del om 514-motorerna i supplementet till Tekno's "Dieselmotorer"
Dock vet jag att man måste se upp med revisionsläge och utförande på topplocken. Äldre toppar ska ha en tunn plåtpackning, nyare ska inte ha någon
packning alls. Har man haft loss en topp måste man kolla frigången mellan
kolv och topp efter monteringen (stoppa in en bit lödtenn genom spridarhålet och dra motorn förbi ödp, sedan kolla hur platt tennbiten blev) och om nödvändigt byta
shims mellan block och cylinder. Det finns inga momentuppgifter för dragning av topparna, de ska dras först på känn och sedan vinkeldras i flera omgångar. Motorn är ju konstruerad och handböckerna skrivna på den tid då man inte kunde vänta sig att en verkstad skulle äga en momentnyckel.