Tar man en titt i kataloger från oljenasare (just nu har jag en smörjmedelskatalog från Texaco, från
ungefär 1991 framför mig), så kan man notera följande:
Det finns tre olika luftkompressoroljor i den katalogen. En mineralolja och två olika syntetiska. Mineraloljan finns dessutom i tre olika viskositetsklasser.
Samtliga dessa verkar framför allt vara avsedda för riktigt stora tryckluftkompressorer, skruv- eller turbokompressorer av olika slag.
Viskositetsklasserna är ISO 46, 68 och 100. Om man översätter dem till SAE-nummer för motoroljor, så motsvarar de ungefär SAE 15W, SAE 20 och SAE 30. Dock bör man observera att kompressoroljorna, med undantag för den ena syntetoljan, har ovanligt lågt viskositetsindex, dvs de blir mycket mer trögflytande i kyla än man idag är van vid att en motsvarande motorolja blir. På den punkten kan man säga att kompressoroljorna motsvarar 1920-talets motoroljor.
Mineral-kompressoroljorna verkar i stort sett motsvara enkla maskinoljor eller gammaldags motoroljor. Syntetoljorna, åtminstone den ena som är av PAO-typ, bör man se upp med eftersom sådana oljor är ökända för att dra åt sig fukt extremt lätt. Det kan räcka med att ha sådan
olja stående framme 10 minuter i öppet kärl en dag med fuktigt väder för att den ska bli grumlig!
Förutom luftkompressoroljor finns det också kylkompressoroljor i katalogen. De är dock mest av historiskt intresse idag eftersom de var anpassade för dåtida numera förbjudna kylmedier (R12, R22 m fl som bygger på klorkolväten). I varje fall fanns det en mineralolja och en delsyntetisk olja för kylkompressorer. Viskositetsklasser ISO 32, 68 och 100.
Sammanfattningsvis så kan man säga att kompressorolja inte är ett entydigt begrepp. Det finns många olika oljor som är lämpliga för olika sorters kompressorer. Och så länge det rör sig om små kolvkompressorer för tryckluft med måttliga
tryck, går det i praktiken att hälla i nästan vad som helst (inom rimliga gränser). Det är mer viktigt att oljan är ren och i bra skick än att den är av exakt rätt kvalitet. Det skadar dock aldrig att kolla vad kompressortillverkaren rekommenderar för just den
kompressor det är frågan om.