Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Motorolja i kompressorn?

43 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Henrik1977 (trådstartaren)

#1 » 22:00:29, 23-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för skillnad på kompressorolja och motorolja? Vad händer om man kör med motorolja i kompressorn?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30



magirus

#2 » 22:14:45, 23-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet int va de ska va för skillnad på desa oljor.
I min Magirus-Deutz är det en Knorr kompressor. Den ska fyllas med motorolja så jag tror int de kan ske nåt, jag har iaf int haft några som helst problem :thummar:
magirus
 

BM 4 ever

#3 » 23:07:39, 23-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns diskuterat i flera trådar om det här på forumet.
Slava Ukraini !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

torbjorn_forsman

#4 » 10:34:58, 24-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi antar att det rör sig om små kolvkompressorer för tryckluft i hemma- eller garagebruk, så är främsta skillnaden att kompressoroljan är en tämligen ren mineralolja utan tillsatser. Alltså ungefär samma slag som en enkel GL1 växellådsolja, allmänna "maskinoljor", forna tiders hydrauloljor. Moderna motoroljor innehåller ju en massa tillsatser för att t ex lösa sot och ge stabil viskositet över ett stort temperaturområde.
Det är för övrigt inget ovanligt att det står i manualen för tryckluftkompressorer att de ska smörjas med vanlig motorolja, det är nog ytterst sällsynt att de där tillsatserna innebär någon nackdel i praktiken.

När det gäller andra slags kompressorer - t ex mycket stora enheter, scrollkompressorer, kompressorer som ska arbeta med annat medium än luft i kylanläggningar - så kan det däremot gälla helt andra krav på oljorna. I kylanläggningar måste t ex oljan fungera bra kemiskt ihop med kylmediet, och det gör att man inte kan använda en vanlig mineralolja ihop med de vanliga fluorkolvätekylmedierna (R134, R407 m fl). Och i andra fall kan det förekomma att man kräver en olja med extremt lågt ångtryck. Om tryckluften ska användas som andningsluft eller i livsmedelsindustrin, så kan det krävas en livsmedelsgodkänd olja. Osv osv.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Burträskarn

#5 » 22:32:13, 24-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det handlar om en specifik kompressor, så blir det ju en aning lättare om vi vet vad för slag det är...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Henrik1977 (trådstartaren)

#6 » 20:35:57, 25-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Burträskarn skrev:Om det handlar om en specifik kompressor, så blir det ju en aning lättare om vi vet vad för slag det är...


Den heter BIAB KB 2100.
Det är en kolvkompressor med 3 cylindrar, ganska stor, max 900 varv, för tryckluft.
En vanlig tryckluftskompressor alltså, borde väl funka med samma olja till alla såna i princip?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

Michael Meier

#7 » 20:54:26, 25-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I en motor eldas cylinderloppet ur med ganska jämna intervaller, när eldas luftkompressor ur i loppet ?

Det beror lite på vad "Vanlig" motorolja är förnåge också, vad är det för fel på dedikerad kompressorolja ? :)

Den är framtagen för att stämma överens med vad som behövs i en kompressor, vi vill inte att olösta avlagringar ska ge flamma i den heta delen av cylindern, eldflames å sådant e otrevligt.

blir ganska varmt på en del hetlevrade kompressorer innan kylningen har effekt, typ flampunkt på dessa "avlagringar" även om oljan i sei har olika flampunkt.

Jag vet int, enbart tänker högt så att säga..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Bengt Erik Eriksson

#8 » 21:39:02, 25-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte får en 10-12 år sesan en liten kompressor på duab. Föjde med en flaska olja som jag pytsade i med följden att vid kallare än 5+ löste automatsäkringen. Levde med det i någea år tills jag tröttnade och slog i 5w40 syntet. Inte ett misslyckat startförsök sedan dess. Även i kyla..
Sedan är nog kompressorolja egentligen mer rätt kemiskt men jag är väldigt nöjd med det bytet.
I TS fall.. Tja.. Vill du ha en oljesort till?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Henrik1977 (trådstartaren)

#9 » 23:07:43, 25-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felet på kompressorolja är att den är mycket dyrare. ca 80 kr litern. Antar att det inte är för att den är bättre utan för att den är ovanligare och att det är liten förpackning.. Visst, om jag köper ett fat så får jag säkert ner priset, men den är ändå ovanligare än motorolja, och ett fat tar plats och jag kommer nog aldrig att göra slut på det..
Den här kompressorn blir inte värst varm, antagligen för att den är så stor och går långsamt.

1 person gillar det här inlägget.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

jonnordvall

#10 » 00:27:36, 26-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter lite i samma sits. Köpte en beg men troligen knappt använd kompressor för ett par veckor sedan.
Tänkte oxå byta olja i den innan jag testar den. Kommer stå i ett uppvärmt garage iaf till en början. Har Helsyntet 5 40 hemma och mineral 10 30 och funderar om jag ska ta den eller köpa n0got nytt. Tvåcylindrig på 3 hästar. Kommer användas högst sporadiskt till rent hobbybruk. Såg en bild på ett annat forum där någon klämde ur kompressorolja om va kall. Liknade mest konsistensfett. Men ja jag vet heller inte..
Så läser med spänning.
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

torbjorn_forsman

#11 » 09:03:24, 26-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tar man en titt i kataloger från oljenasare (just nu har jag en smörjmedelskatalog från Texaco, från ungefär 1991 framför mig), så kan man notera följande:

Det finns tre olika luftkompressoroljor i den katalogen. En mineralolja och två olika syntetiska. Mineraloljan finns dessutom i tre olika viskositetsklasser.
Samtliga dessa verkar framför allt vara avsedda för riktigt stora tryckluftkompressorer, skruv- eller turbokompressorer av olika slag.
Viskositetsklasserna är ISO 46, 68 och 100. Om man översätter dem till SAE-nummer för motoroljor, så motsvarar de ungefär SAE 15W, SAE 20 och SAE 30. Dock bör man observera att kompressoroljorna, med undantag för den ena syntetoljan, har ovanligt lågt viskositetsindex, dvs de blir mycket mer trögflytande i kyla än man idag är van vid att en motsvarande motorolja blir. På den punkten kan man säga att kompressoroljorna motsvarar 1920-talets motoroljor.
Mineral-kompressoroljorna verkar i stort sett motsvara enkla maskinoljor eller gammaldags motoroljor. Syntetoljorna, åtminstone den ena som är av PAO-typ, bör man se upp med eftersom sådana oljor är ökända för att dra åt sig fukt extremt lätt. Det kan räcka med att ha sådan olja stående framme 10 minuter i öppet kärl en dag med fuktigt väder för att den ska bli grumlig!

Förutom luftkompressoroljor finns det också kylkompressoroljor i katalogen. De är dock mest av historiskt intresse idag eftersom de var anpassade för dåtida numera förbjudna kylmedier (R12, R22 m fl som bygger på klorkolväten). I varje fall fanns det en mineralolja och en delsyntetisk olja för kylkompressorer. Viskositetsklasser ISO 32, 68 och 100.

Sammanfattningsvis så kan man säga att kompressorolja inte är ett entydigt begrepp. Det finns många olika oljor som är lämpliga för olika sorters kompressorer. Och så länge det rör sig om små kolvkompressorer för tryckluft med måttliga tryck, går det i praktiken att hälla i nästan vad som helst (inom rimliga gränser). Det är mer viktigt att oljan är ren och i bra skick än att den är av exakt rätt kvalitet. Det skadar dock aldrig att kolla vad kompressortillverkaren rekommenderar för just den kompressor det är frågan om.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Henrik1977 (trådstartaren)

#12 » 10:36:26, 26-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här finns på swedol. Står inte mycket om den.. Verkar va samma på Jula.
https://www.swedol.se/kompressorolja-68 ... 06755.html
På jula kan man iallafall hitta följande:
Kokpunkt/kokpunktsintervallVärde: > 300 °C
FlampunktVärde: > 230 °C
SjälvantändningstemperaturVärde: > 300 °C
ViskositetVärde: ~ 61,2-74,8 mm2/s
Kommentarer, ViskositetVid 40° C
FlytpunktVärde: -21 °C

Är det nånting av det som gör den bättre än en "vanlig" motorolja?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

Michael Meier

#13 » 10:37:27, 26-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Typ OKQ8 Schumann 32 skulle jag välja till mindre kolvkompressorer som inte går så frenetiskt mye, (absolut inte till kompressorer som går 24/7) den går att använda till mycket annat med drev i också så att den inte blir gammal.

(viskositet 68 är väl inge rolig när det är kallt ute)
Senast redigerad av Michael Meier 10:43:54, 26-09-2020, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

jonnordvall

#14 » 10:39:38, 26-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir nog en slatt av random olja i min. Kommer inte gå mkt och allt måste vara bättre än en kanske obytt inkörningsolja som samlat kondens i flera år.
Frågade på swedol där min kompressor sålts (finns ännu likadan) och där sa dom bara kompressolja och rek en dyr flaska. Men då jag fick kollai en bruksanvisning så hade den oljan mkt högre viskositet än den som stod i manualen så jag stod över mitt oljeköp den gången.
Får se vad som händer för min del
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Michael Meier

#15 » 10:42:15, 26-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis som vanligt så ska man nog låta bli att fråga random "människa på gatan" om saker som man vill veta något om, man får enbart huvudbry.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se