Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Ett eget rum för kompressorn

74 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera kompressorer och tryckluft här

jpd

#46 » 17:06:08, 06-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag har haft en idé, men som så mycket annat inte hunnit förverkliga ännu, gällande tryckluftsdistribution i verkstad. Jag skulle vilja ha ett grovt rör, troligen 2", som stamledning runt hela verkstaden. Från detta avstick uppåt med en 180-graderssväng ner till varje uttag. Här kan man anpassa om det bara är ett pys-och-blåsuttag så räcker det med ett 1/2", är det till blästerskåp så ett 1". I vilket fall som, då fungerar det grova röret som en tryckluftstank också. Till detta ansluts flera kompressorer. En liten på kanske 300 minutliter (som då bara har rören som tank) med tryckströmbrytare. Denna har man vid "vanlig" skruvning och behöver lite luft då och då. En större på ca 700 minutliter som har trycktank. Denna kan frihjula och vara lämplig när man använder ganska mycket luft. Sista kompressorn är en dieselkompressor som ger kanske 5 kubik. Används just nu bara när man friblästrar utomhus, men dels kan det vara trevligt att ha tryck i verkstaden efter man kört med den, dels kan den användas till blästerskåpet (ja, jag har ett stooort blästerskåp).

Någon gång, när jag har både tid och pengar i överskott, så ska jag bygga detta. Tar kanske 100 - 150 år innan jag hittar tiden, men då så... :mrgreen:


Nu vet jag vad man ska med en gängmaskin som tar upp till fyrtums rör :djaevul:

2 personer gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10



David, Luleå (trådstartaren)

#47 » 21:08:04, 07-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:
uppland2 skrev:
David, Luleå skrev:Hittade en Bacho-märkt kompressor på blocket just. Ska åka och kika på den imorrn. Inte ljudisolerad, större tank än duab-kompressorn jag kikade på. Men i övrigt visste säljaren inte så mycket om den då den var arvegods.

Nån tanke om den? enda infon är GKR-4, 150 liters tank.


Jag slog till på den.

Den hette inte GKR-4 utan GKR-440

Googlade en del och hittade att modellerna verkat kallas ” Bacho kompis” siffran anger luften. Dvs 440l/min. Men det finns ingen alls märkning om flöden eller kapaciteter.

Den är bra mycket tystare än mina andra. Lågvarvigare och tvåcylindrig. Men motorn är en 3-fas 3hk/2,2kw. Kunde fått vara lite starkare. Men priser var väl överkomligt om än det är lite lotto med begagnat.

Bild

Det var arvegods och har inte använts sedan frånfället för 4 år sen. Men den tidigare ägaren verkar tänkt till vid service.
Bild

Hemma bredvid min trotjänare sen jag var 18år.

Bild


Då har jag nåt att bygga rummet runt. :thumme:

13 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#48 » 15:45:02, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan lugnt konstatera att denna både är mycket tystare och har ett behagligare ljud från början.

Jag har en app från arbetsmiljöverket i telefonen. Med den så lät det 80,5 db ca 2 meter ifrån den. Det var ju inte så tokigt (båtmotorn låter 79,5 db vid förarplats. trots 4-takt som ska vara så tyst) gick jag in i snickarbodan (4 meter från kompressorn) och stängde dörren droppade det till 60db så nog gör det skillnad att ha ett eget rum.

Jag hittade den här trevliga guiden på nätet. Där stod det mycket om rördimensioner, ventilation i kompressorrum m.m.

http://www.jemtluft.se/shop/assets/shop ... _2011_.pdf

Då min kompressor fortfarande är en relativt liten pjäs så skulle jag klara mig med rätt nätta rör. Men vem vet om, eller när man byter upp sig av någon anledning så det är lika att ta i lite i överkant vad jag vill ha. Det är ju fortfarande en hobbyverkstad och ingen verksamhet ska bedrivas förutom hobby så håller mig ändå rätt modest (jämfört med Stridis dröm på 2" ledning)

Tror att jag drar en stam från kompressorn med R20 galvade rör. Sen grenar jag ner R15 på de ställen jag har uttag. Avslutar i ändarna med en propp så att det går att bygga ut eftersom jag känner. Men så här ska jag nog klara mig långt och länge.

Man ska ju ta ut luften uppåt och sen gå ner 180 grader till uttagen. Att ta ut den 45 grader uppåt och sen vända 155 grader neråt till uttagen skulle ju bli en enklare/snyggare lösning då nedsticken går att få i linje under stammen och ha samma väggavstånd som stamledningen. Tänker 90+90+45 vinklar enl. skissen.


Bild

Översta punkten är sticket till kompressorns rum. Ledningen har ett fall i linje med pilarna och avslutas med ett nerstick som inte har uppåtböj med en dränering. Luften går mot fallet till det översta uttaget, men det är en kort sträcka och ev kondens där rinner ju tillbaka när luftströmmen upphör.

2 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Stridis2

#49 » 21:30:30, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:...jämfört med Stridis dröm på 2" ledning...

Jag hoppas alla förstod att det inte var maximalt luftflödet som gjorde att jag drömmer om 2" rör. Det finns två anledningar till min tanke om kraftigt överdimensionerad huvudstam. Dels så ska den fungera som tank när man bara kör med en mindre pys-och-blåskompressor, dels så inbillar jag mig att om man har lägre flöde så hinner luften kondensera ut mer eventuell vätska i röret istället för vid förbrukaren. Rätt eller fel, det vet jag inte, men det är därför jag tänkte grova rör.

Om du kör med R20-rör och har avstick med R15 som du vinklar i 45 grader så kommer utloppet ganska nära botten på stamledningen. Finns kanske större risk för att få med vatten i luften då? :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

David, Luleå (trådstartaren)

#50 » 17:51:57, 24-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som skulle kunna ta kort på hur de har anslutning stam till uttag? det finns 100-tal skisser om man googlar. Men bilder på faktiska lösningar är det färre av. Det kanske går att få till med 90+90 som kan följa väggen neråt. Men då måste kanske stamröret ha lite längre avstånd till väggen. Jag har inte haft detta i tankarna då jag varit i lokaler med tryckluftssystem. Och nu har jag inte någon särskild att se på.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

jpd

#51 » 18:35:16, 24-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört med 15mm elförzinkade stålrör som är bockade med vanlig handbock till en "nästan 180 graders böj" och ansluter till ett presskopplings-T-rör mot stammen.

1 person gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

David, Luleå (trådstartaren)

#52 » 22:00:31, 24-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är ju lite tunnare. Jag är ju inne på järnrör. Galvade eller blåa. Det ska ju vara rätt vanligt i tryckluftssystem. Men ovanligt på bilder :)

I det blir det ju två vinklar på varandra som gör 180-böjen (tror jag iallafall. Har inte sett det utfört)
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

QV_

#53 » 22:25:45, 24-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt vart i 28mm kopparrör.
Nedledare är med slang
Lödde fast ett T (uppåt) och sedan en 90 graders + nippel till slang.
Utom den sista dräneringen som vart ett 12mm kopparrör

Planen är att det skall fästas upp på taket. Just nu ligger det ner och lutar därmed fel.
Så man märker när det börjar bli mycket vatten i röret.... Då får man blås någon minut i avtappningen så kommer vattnet.
Fantastiskt vad systemet kondenserar vatten.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Stridis2

#54 » 23:36:47, 24-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sett på industri att man har grovt stamrör som hänger i taket en bit ut från väggen. Avsticken är ett långt 1/2" rör som är bockat i 180 grader i änden. Detta är svetsat fast i stamröret så avsticket kommer några cm från väggen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

BM 4 ever

#55 » 03:40:15, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanlig PEM slang , finns det ingen som använder det ?
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

texas5020

#56 » 07:15:49, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brorsans pojk har byggt ett sånt i sin verkstad/garage och det fungerar klockrent enligt honom.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Göran Ekman

#57 » 07:37:33, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns plaströr satt som tål 16bar, som man limmar i skarver.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

uppland2

#58 » 08:41:31, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I äldre verkstäder har man väl sett rör gå runt under taket med lite lutning för att kondensvatten ska rinna åt rätt håll, och med avstick 45 till 90 grader uppåt. Söker man på svanhals och tryckluft hittar man att det idag finns rätt många färdiga sådana uttag, ibland också med avstängningskran:

https://www.airnet-system.com/sv
https://www.iag.se/pneumatik/tryckluftsnaet/uttag/uttag-roeranslutning/
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Ivar Risslén

#59 » 10:09:22, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

10R eller 15R blåa rör kan man bocka med handverktyg och svetsa fast på ett grövre rör som man använder som stam. Man kapar och gör stamröret färdigt i den längd som man ska ha eller kan hänga upp i ett stycke sedan så svetsar man fast de rör som man ska ha uttag på. Sedan så hänger man upp allt som man vill ha det i pendlar från taket eller konsoler från väggarna.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

David, Luleå (trådstartaren)

#60 » 11:14:52, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Tack för engagemanget. Jag funderade på pex en sväng. Men de är fula och måste isåfall monteras dolt. Det vill jag inte och de tål inte olja i luften. Känns extra dumt om de då är inbyggda.

PEM-slang är ju inte heller så snygg. Det fungerar till luften. Men vill inte ha den hängande i taket.

Nu blir jag ju lite nördig. Men hela garaget är ju lite av ett hobbyprojekt. Istället för att renovera och bygga om en bil, så gör jag garaget som jag önskar mig och lägger tid på det, och i det ingår tyvärr inte att ha plastslangar i taket. Det kanske skulle vara enklast, med det drar ju även drar fort iväg i delarnas kostnad även om slangen är billig. Ett PRK T-rör går i 20 mm på 227:- en i plast på 27:- men ingen kan ju säga att det finns något estetiskt i plastkopplingarna till PEM. Sen är väl ärligt talat mitt tryckluftsbehov inte värre än att det skulle gå att ha en kompressor stående i ett hörn och dra slang dit det behövs. Men det är ju inte nåt kul...

Koppar är ju snyggt. Men dyrt. Speciellt klämringsdelar är rätt dyra men även pressdelar m.m. drar iväg.

Järnrör är ju snyggt på ett klassiskt sätt då de rör som monterades upp fortfarande var ett hantverk. Dessutom ett relativt billigt alternativ. Motsvarande T-rör 20:- och ser dessutom ut som något som ska sitta där och har inte det provisoriska löser så snabbt och enkelt som möjligt-looken som PEM har. Vill gärna kunna ha lite 60-tals känsla i garaget. Rejäla grejer som håller över tid och inte prylar som är gjorda för att spara tid i montage och vikt i transporter med bekostnad av pris och känsla.

Riktiga tryckluftssystem finns ju också men kostar därefter. Hade stålrören varit det dyraste alternativet så hade jag nog skippat det. Med allt jag knåpat ihop på min skiss (utom CEJN-kopplingar och lin) så skulle materialet landa på ca 1600:- + frakt. (rinkaby rör)

Jag kommer inte att svetsa nåt i systemet. Litar inte på min förmåga där att få det gastätt med tryck.

Skära gänga, Lin och rörtänger. Det tror jag blir bra. Men jag har ändå inte sett hur det skulle kunna se ut i en befintlig anläggning vid stammen.

En kompis skickade denna bild från sitt jobb. Det är ju lite av ditt förslag Ivar, med bockade rör. Men det tar ju en del plats också.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se