Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Kgk-kompressor som inte orkar upp i tryck.

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Flatbed (trådstartaren)

#1 » 11:39:00, 19-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Är ny här på forumet och förstår att här finns en diger kunskapsbank, så jag tänkte kolla om det går att få något tips på en strulande kompressor.
Det gäller en Kgk 3-cylindrig kompressor från 1987. Efter jag startat och den närmar sig 2-3 bar börjar den gå så tungt att remmarna slirar. Har plockat av topparna och kollat bladventilerna att dom öppnar och stänger som dom ska. Avluftningsventilerna är ok. Magnetventilen för styrluften till demsamma stänger som den ska i d-läge.
Om jag kopplar loss matarröret till tanken så funkar allt som det ska. Suger fint på alla 3 cylindrar och blåser ut i det frikopplade röret. Vidare om jag ansluter röret igen och plockar bort ett av topplocken och pluggar intaget på kylröret så kommer kompressorn upp i 4-5 bar, alltså lite mer.
Jag förstår att det handlar om mottrycket som skapas och funderar på om det har något med backventilen till tanken att göra. Det är ju en enkel modell med en gummipuck som belastas av en liten spiralfjäder. Fjädern är väldigt svag och hoptryckt, ger inget kännbart motstånd när jag skruvar på täcklocket.
Kan jag vara rätt ute där? Tips mottages tacksamt.
Flatbed
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:47:29, 18-11-2020
Ort: Ljungby
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 620



bonnen513

#2 » 11:47:22, 19-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

om remmarna slirar så är det ju dom som är problemet. Antingen spänn eller byt.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

torbjorn_forsman

#3 » 14:54:20, 19-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om remtransmissionen är i ordning, så ska remmarna inte slira för det maximala moment motorn kan ge. Inte ens om kompressorn börjar gå så tungt att motorn sackar och motorskyddet löser ut.

Om kompressorn trots allt skulle gå onormalt tungt när mottrycket ökar, så skulle det kunna bero på t ex ett vevlager eller en kolvbult håller på att skära. I så fall borde man dock märka att vevhuset blir onormalt varmt samt att det finns metallpartiklar i oljan, antagligen luktar oljan bränt också.

Är det frågan om en trecylindrig kompressor där alla cylindrarna arbetar parallellt, eller är det någon form av tvåstegskompressor?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Flatbed (trådstartaren)

#4 » 00:08:55, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar. Remmarna är bytta för ett par år sen och har bra bett i hjulen så det kan nog uteslutas. Vad gäller lager eller kolvbult så finner jag inget som tyder på något fel där. Inga onornala ljud, ingen värme eller lukt av bränt. Oljan fortfarande ren o fin. Har dragit runt kompressorn för hand med remmarna avlagda för att känna efter hugg eller ojämnheter, men det känns helt ok. Cylindrarna arbetar parallellt.
Flatbed
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:47:29, 18-11-2020
Ort: Ljungby
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 620

Offside

#5 » 00:37:14, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En dum fråga.
Är backventilen vänd åt rätt håll? :klia:
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,

tommen1

#6 » 00:53:50, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tanke på vad jag råkat ut för med remmar, så hade jag siktat där först, ÄVEN om det bara är 4 år sedan byte..
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

BM 4 ever

#7 » 01:06:38, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på dej!
Titta om inte remmarna bottnar i remskivorna. Brukar vara tillverkade av aluminium. Har den gått med slirande remmar är det ju ganska troligt att spåren är slitna.
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Flatbed (trådstartaren)

#8 » 01:32:17, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Backventilen sitter rätt då kompressorn har funkat fram till detta fel uppstod. Jag uttryckte mig lite fel när jag sa att remmarna slirade. Dom slirar till en början men har så pass bra grepp i hjulen att elmotorn inte orkar snurra pga av motståndet och då ryker propparna.
Flatbed
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:47:29, 18-11-2020
Ort: Ljungby
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 620

QV_

#9 » 09:43:15, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det nu inte är elmotorn som djävlas med dig från början....

Nu har jag inte meckat kompressorer så ofta men diskussionen om mottryck är väl mest vid start när man redan har tryck i tanken.
Du får ju inte upp trycket till att börja med.

Om sedan remmarna slirar redan vid så låg belastning som start av kompressor med tom tank så är det något där som inte är korrekt.

sedan lite onödig info:
En kilrem överför effekt med meter/sek och ju fortare den snurrar ju mer effekt kan den överföra. (bilgeneratorns rem gnisslar på tomgång men inte på högre varv)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

MN

#10 » 10:05:25, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

3 fas?
Y/D start?
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Flatbed (trådstartaren)

#11 » 17:33:27, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förklarade lite dåligt igen. Kompressorn startar som vanligt i y-läge för att sedan växla till d-läge varpå avluftningen stänger och kompressorn börjar ladda tryck, inga konstigheter. När den kommer upp mot ca. 3 bar börjar den få rejält motstånd och remmarna skriker. Stänger jag inte av den då så orkar inte motorn mer och stannar varpå säkringarna ryker. Det är därför jag är inne på att trycket som byggs upp i tanken tar sig förbi backventilen och skapar ett mottryck mot cylindrarnas utloppsventiler. Då suger den bara in luft men kan inte göra sig av med den.
Flatbed
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:47:29, 18-11-2020
Ort: Ljungby
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 620

bonnen513

#12 » 18:12:20, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast där gör du en tankevurpa. Det är ju kompressorn som skapar trycket och trycker det till tanken och det är ju ett ständigt flöde så backventilen är ju öppen hela tiden som kompressorn går

Har du inget motorskydd till motorn?
Senast redigerad av bonnen513 19:05:26, 20-11-2020, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Ivar Risslén

#13 » 18:52:18, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog dags att mäta hur mycket ström som motor tar vid drift. Mät faserna var för sig så ser du om det skiljer så att en säkring går före de andra.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

MN

#14 » 19:48:52, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet du helt säkert vad du har för tryck i tanken när det börjar konstra?

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

QV_

#15 » 19:56:51, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cylindern har två ventiler.
Insug och utblås.

Har du ett bekymmer med "mottryck" så är det utblåsventilen som djävlas med dig.
Beroende på hur din kompressor är byggd (serie/parallell) så finns det nog några olika sätt att prova den teorin praktiskt om man nu inte ser något fel okulärt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se