Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Värde, Calmo S62 och 500L tank?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Mattias_E (trådstartaren)

#1 » 21:37:50, 09-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick med en kompressor i en större affär, det enda jag vet är att den har blivit renoverad och sedan undanställd som reservmaskin på den lokala USA-skroten som fanns här i byn och sedan köpte min kompis den när han köpte upp mycket saker där vid konkursutförsäljningen/nedläggningen och sedan har den stått något år hos honom då han också redan har flera stora kompressorer.

Är en Calmo S62 med separat 500-liters trycktank och vad mer renoveringen bestod av än att den har nya cylindrar vet jag inte.

Med tanke på att jag bor i en vanlig villa så känner jag inte för att säkra upp huvudsäkringen från nuvarande 16A och kompressorn är angiven 15A så överväger jag att avyttra den och funderar på eventuellt värde?

Som ni förstår så har jag inte kunnat provköra kompressorn men jag har ingen anledning att betvivla riktigheten att den ska vara renoverad, undanställd och i fungerande skick. Men naturligtvis så påverkar det saluvärdet.

Är här någon på M som är intresserad så kom med ett rimligt bud, antingen i pengar eller i byte mot en mindre kompressor, gärna trefas men inget absolut krav, med 50-100 liters tank så man kan köra lite större tryckluftsverktyg och göra mindre blästerjobb med punktbläster.

Bild
Bild
Bild

Vad innehållet i elskåpet som ligger mellan motorn och kompressorn vet jag inte. Kan där vara någon form av mjukstart?
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Denna sitter kopplad till båda cylindrarna, är det en dekompressionsventil?
Bild

Kanske kan gå att köra utan att skjuta säkringarna i huset om där både är mjukstart och dekompressionsventil?
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72



Stridis2

#2 » 16:03:24, 12-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elskåpet är högst sannolikt en automatisk Y/D-omkopplare. Den mässingsfärgade ventilen ställer man in önskat tryck med. När detta är uppnått så öppnas båda insugsventilerna och kompressorn frihjular.
Jag skulle inte alls bli förvånad om du kan köra kompressorn på 16 A säkringar.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mattias Petterson

#3 » 18:15:27, 12-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En riktigt maskinist provar innan han säljer. .. 16A säkring är väldigt klent för en maskinist. ...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Mattias_E (trådstartaren)

#4 » 19:27:14, 12-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan bara hålla med dig Mattias, i båda fallen. Men stämmer det som Stridis2 antar så finns det ju goda förutsättningar för att jag inte gör kåken strömlös det första jag gör :myzsko:

Nu är jag visserligen bara en maskinist med ett hus mitt inne i en by och har ett ouppvärmt flerbilsgarage, dock äger jag både liten traktor, plog, harv och gödningsspridare :lmao:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

johan.eriksson

#5 » 19:31:29, 12-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp hem en paket säkringar innan du testar bara.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

rospigg

#6 » 19:33:06, 12-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

2800 varvsmotorer som har ett motstånd redan från start har jag också hoppats starta på 16A. Det gick mindre bra.
Men, om du ska prova, se till att du har reservproppar och öka gärna timern till 6-10 sekunder (tiden mellan Y och D)
Jag hoppas att det funkar och att du kan behålla kompressorn! :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Stridis2

#7 » 13:37:48, 13-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tidreläet står redan på ca 8 sekunder (10 * tiden), men jag hade höjt till 20 sekunder. Tar ganska lång tid att varva upp en kompressor, och slår man om för tidigt med tung belastning så lär säkringarna åka fortare än kvickt!
Måste erkänna att jag är lite sugen på kompressorn. Hade varit perfekt att ha stående bredvid mitt lilla blästerskåp... :mrgreen:
Har dock alldeles för lite plats, och att då skaffa ytterligare en kompressor känns inte helt motiverat... :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2

#8 » 13:43:00, 13-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag tänker efter så finns det lite kompressorer som GDS-projekt om du är intresserad. En lastbilskompressor med motor och tank där bottenskivan måste bytas och blocket skruvas på, samt två större kompressorer med motorer monterade på ram men inte färdigbyggda. Finns även två mindre enfaskomressorer som inte bygger tryck som de ska, men de är väl för små för dina behov.
Hojta till om det kan vara intressant.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Christian.Sundström

#9 » 20:50:20, 14-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Upp till 7,5 kw / 10 hp är väl möjligt att köra på 16A, sen är det väldigt svårt. Men det jag märkte att det är värdelöst att ha en sån stor om man har 16A. Går ju inte att köra nått annat samtidigt vilket är en klart begränsning.

Gammla kolvkompressorer har tyvärr tappat i värde då de flesta yrkesverksamma vill ha skruv idag. Denna tank är inte heller besiktad vilket gör att den är olämplig för yrkesbruk.

Sätter ett värde på 4 - 7 kkr.
"Trying is the first step towards failure"
Christian.Sundström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:14, 25-03-2008
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Mattias_E (trådstartaren)

#10 » 21:42:40, 14-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tackar för informationen och funderar vidare om dess öde.

Jag tackar för erbjudandet Stridis2, men jag behöver inte fler projekt dock.

Men är man Maskinist så kan man få väldigt bra pris och jag är glad om den kommer till nytta hos någon som verkligen har behovet av en dylig tingest, vilket jag ju inte har med mina förutsättningar.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se