Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Söker info om De Vilbiss kompressor

1 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

EmilH (trådstartaren)

#1 » 15:44:45, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Jag har blivit ägare av en gammal De Vilbiss ”tuffy” :grin:
Priset var överkomligt så jag slog till, men varken jag eller säljaren vet så mycket om den, när ja försöker googla så hittar jag inte heller särskilt mycket information eller kunskap om dessa...
Finns det någon här inne på forumet som har en eller har jobbat med en sådan kompressor som kanske skulle kunna svara på lite frågor?

Fråga nr 1

Det jag vet är att den inte är utrustad med någon tryckströmbrytare utan öppnar bara en ventil helt enkelt som blåser ut överskotts luften när den är uppe i tryck (kompressorn ska enligt säljaren ha huserat i en lackerings verkstad i sitt tidigare liv, vilket då kanske kan förklarat att detta systemet har fungerat med tanke på att den förmodligen gått konstant medans dom sprutlackat vilket kräver rätt bra med luft flöde)
Men nu ska den få bo i min lilla mek verkstad för hobby bruk så en tryckströmbrytare hade nog vart trevligt att ha för min del.
Kan jag helt sonika bara köpa en tryckströmbrytare och koppla in mig rätt in på tanken eller är de något annat jag bör tänka på innan?

Fråga nr 2

Själva kompressor konstruktionen verkar vara någon typ av skruvkompressor? Har enbart haft vanliga kolvkompressorer innan.
Är det nått speciellt jag bör tänka på i service och underhåll med en sån här gammal pryl?

Som jag skrev innan så vet jag egentligen inget om den,de sitter en typskylt på den men säljaren lyckades inte utläsa vad det stod på den,vore kul o veta lite på ett ungefär hur mycket luft den ger, vore ju riktigt fint om man kunde driva ett litet bläster skåp med den för de är lite av en dröm att införskaffa :thummar:

Ska ta några bilder på den och lägga upp så fort jag får hem den i slutet på veckan :grin:

4 personer gillar det här inlägget.
EmilH
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:52, 09-12-2019
Ort: Falköping
Maskin: Volvo t24




Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lateralus och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se