Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Bli kvitt kondensvatten

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

nimrod_pro (trådstartaren)

#1 » 19:55:09, 12-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beslutade att efter 10 år att det var dags att byta tank på DUAB-kompressorn då den inte såg så rolig ut inuti, slarv med dränering har ju inte bidragit till att det blivit bättre.

Blev en ny tank från DUAB som nästan passade rätt av på sånär att ena fästet för skyddsgallret diffade 30mm och att anslutningen för backventilen var 3/4" ist för 1/2".

Passade på att bygga en efterkylare med vattenavskiljare innan tanken. Vattenavskiljaren töms automatiskt varje gång kompressorn avlastas. Bara på en laddning från tom till full så blir det en skvätt kondensvatten i avskiljaren istället för i tanken. Kopparrör 15mm 1mm gods specat arbetstryck 16bar är mer än det dubbla jag kommer köra i systemet.

Även monterat en säkerhetsventil innan filtret om något skulle inträffa på vägen till tanken som skapar ett stopp.

Bor numera även högst upp i pallstället i en egenbyggd vagga. Kompressorn är sedan tidigare avvibrerad och vibrationsdämparna står nu i koppar som håller den på plats.









Bild
Bild
Christoffer

14 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet



dc_lindberg

#2 » 20:40:08, 19-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu gjorde du mig mycket nyfiken!
Jag har en liten kompressor som... får stå på 24/7 så jag har luft att blåsa ren skorna med, så de går an att ta in. (lera, grus,...)

Skulle vilja kunna starta kompressorn på utsidan av huset => spar el och spar kompressorn.
Att ha kompressorn inomhus => gisses vad fuktig inomhusluften är!... => din lösning skulle vara "guld värd" !

Berätta gärna mer och med kompletterande bilder :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

mattiaz

#3 » 21:45:03, 19-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur fungerar den automatiska tömmningen?
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

nimrod_pro (trådstartaren)

#4 » 00:01:00, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär är det uppbyggt

Kall luft in -->Komprimeras--> Varm luft ut med högt vatteninnehåll --> Genom kylslingan som överst är ansluten i kompressorblocket---> Fukten i luften kondenserar mot rörets kallare insida --> Kylslingans rör ansluter på baksidan till T-anslutning med säkerhetsventil- --> Vattenavskiljare som tar hand om vattnet från kylslingan --> Backventil --> Tank = förhoppningsvis mycket mindre vatten att dränera i tanken.

Vattenavskiljaren töms med automatik när tryckströmbrytaren slår av och evakuerar kvarvarande uppbyggt tryck mellan kompressor och backventil. Detta sker genom att tömningsfunktionen i vattenavskiljaren består av en ventil med en liten tallrik i botten. När inget tryck finns i systemet trycker en fjäder upp tallriken och koppen töms. Så fort det blir övertryck i koppen så trycker övertrycket ned på tallriken och stänger ventilen.

Om man inte har en tryckbrytare med avlastning så kommer man få tömma vattenavskiljaren då det kommer ligga tryck på tallriken i vattenavskiljaren.
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#5 » 00:09:53, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg även ikväll att jag tappat 3 bar efter ett dygn avstängd. Får ge mig ut på läckagejakt i mitt nya rörsystem, misstänker direkt tre PVC-slangar med tillhörande feltema slangnipplar som finns i systemet. Resten är utfört med gängade "blåa rör" med tillhörande lin och pasta.
Christoffer

2 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se