Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Bygga kompressor (bygger om)

57 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera kompressorer och tryckluft här

jpd

#46 » 15:47:05, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avlastningsventil tror jag du söker
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10



Blommas

#47 » 18:03:24, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar sitta en backventil på tankinloppet. https://duab.se/garage-verkstad/trycklu ... il-3-4x3-4
Sen kopplar man en slang från den lilla anslutningen på den till tryckströmbrytaren.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

Michael Meier

#48 » 20:24:43, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avlastningsventil finns i två varianter, den vanliga gäller ventilavlastning hos konstantgående drivmotorer, där man avlastar kompressorn från bufferttanken.
Den andra modellen ska påverkas av en tryckströmbrytare och sitter inbyggd i brytaren för att öppna automatiskt i samband med brytningen.

Så jag antar att den du letar efter befinner sei inuti tryckströmbrytaren och därför finns den inte att leta efter separat : )
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

DennisCA (trådstartaren)

#49 » 20:29:27, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en sån ventil faktiskt, den är kopplad till den nuvarande lilla enfas kompressorns tryckbrytare med ett litet kopparör.

Jag sitter och funderar hur jag ska styra kompressorerna tillsammans, då jag vill dom ska ladda samma tank. Jag tror det ska behövas en separat avlastningsventil för varje block, annars kan jag tänka mig det blocket som är litet slöare att komma igång får svårt att starta om det andra hinner bygga upp tryck redan.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Michael Meier

#50 » 20:35:28, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Backventil löser det problemet, den avlastningsventilen som sitter inuti tryckströmbrytaren stänger så fort den slås till, det finns ingen fördröjning, med direktstart så ska elmotorn hinna få upp varvtalet utan att kompressorn behöver pumpa ut i atmosfärtrycket, behöver den en eller två sekunder mer tid på sei kan du sätta en mellantank mellan backventil, typ någon meter rör i slinga.

Hur startas den andra kompressorn ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

DennisCA (trådstartaren)

#51 » 20:45:05, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm jo jag kan se hur det kan funka med en backventil. Då blir det enklare att slava det stora blocket med en kontaktor, så kan dom köras på samma tryckbrytare. Jag är dock inte hundra på att det är vägen jag går...
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Michael Meier

#52 » 21:27:23, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här kan du sätta på backventilen så kan du styra avlastningen separat, helst ska den vara NC om jag tänker rätt, aktiverad vid avlastning, men tål den värmen så kan det vara en NO för enkelhetens skull, skruva den direkt på backventilen och skippa slangen till den elektriska tryckströmbrytaren på "slavkompressorn".

Sedan får kontaktorn till slaven styra magnetventilen, vad triggar start av slaven om du inte använder huvudkompressorns tryckströmbrytare ?

230V spole och invändig 1/4" NPT gänga för 13 euro plus frakt

https://hpcontrol.eu/elektrozawor-powie ... v-12v.html

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

DennisCA (trådstartaren)

#53 » 07:43:50, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med huvudkompressor menar du den nya som jag håller på och bygger, så den har ingen tryckströmbrytarenhet. Jag sitter och funderar över dessa saker då jag undrar om man kunde styra två kompressorer från en tryckströmbrytare. Så behöver jag inte införskaffa två tryckbrytare. Så tanken var att när tryckströmbrytaren slår på den lilla kompressorn, så används det för att driva manöverkretsen (NO) till en 3-fas kontaktor som startar 3-fas motorn till det stora blocket, så det lilla blocket bli master och det stora blir slave. Med bara en backventil som du föreslog borde man klara sig med en avlastningsventil.

Skulle jag haft två tryckströmbrytare så vore det mkt enklare att koppla och då skulle jag kopplat en normal mekanisk avlastningsventil till den brytaren. Det kanske är också den bästa lösningen, för jag är inte hundra på att jag vill dom hela tiden ska starta samtidigt, det lilla blocket är högljutt och det kanske är bättre om det startar endast vid stor luftförbrukning.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Blommas

#54 » 11:16:15, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju bara att gå att köpa en tryckströmbrytare till det är ju inget svårt med det. Hur skulle du göra med motorskydd för den andra kompressorn om du valde relävarianten?
Det som kan bli svårt med två tryckströmbrytare som styr på ett tryck är att få dom att starta samtidigt vid rätt tryck. Tror att det skulle kunna vara ett stort problem.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

DennisCA (trådstartaren)

#55 » 11:41:25, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet nog hur svårt eller lätt det är att köpa en sån, men jag vill ju fundera ut hur billigt jag slipper undan och fundera igenom de olika sätten man kan gå till mötes innan jag bestämmer mig.

Vet inte att en tryckströmbrytare heller skulle ha nåt motorskydd inbyggt, inte de jag sett på iaf, och jag tror inte det behövs heller.

Jag tänker snarare att jag kanske inte vill dom ska starta samtidigt, vill jag verkligen den högljudda enfasaren ska starta varje gång den andra gör det. Jag tror det kan bli irriterande. Jag tänker det är bättre 3-fasaren är den som får gå huvudelen av tiden och att enfasaren endast startar om trycket sjunker under en ännu lägre nivå. Isåfall är det bättre att gå med två brytare så man kan ha två nivåer för start.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Blommas

#56 » 12:03:51, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom tryckströmbrytare jag har köpt har haft inbyggt ställbart motorskydd.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

DennisCA (trådstartaren)

#57 » 08:53:11, 07-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kollade på de billigare sorterna själv och där saknas det. Jag kollade annars på en kontaktorlåda jag har haft liggandes i hyllan länge som kom med fräsen jag köpte (men hörde inte till den) och det är en passande 3-fas kontaktor med motorskydd ställbart mellan 5-9A. Så där har jag motorskydd att använda. Färdigt kapslat och allt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se