Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Bygga kompressor (bygger om)

57 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera kompressorer och tryckluft här

DennisCA (trådstartaren)

#1 » 08:04:45, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är min nuvarande kompressor, även det ett hemmabygge. Och med det nya blocket jag skaffat:
Bild

Enligt vad Turbodiesel kom fram till i verkstadsdagboks-tråden så ska den ha en 2800 rpm motor, jag har två sådana faktiskt, en 2.2 kw och en 4kw.

4kw motorn, en riktigt tung j*vla klump:
Bild

Hade tänkt ha 2.2kw/2800rpm motorn till en bandslip, men börjar tänka om då jag inte vill dras med att montera den tunga 4kw motorn, den har bara flänsmontage så jag måste tillverka en extra del för det, Och den så satans tung...

Jag har tänkt att kompressorblocket och motorn ska monteras på en bastant konsol på väggen, ungefär som det lilla blocket nu är, så det är upp och ur vägen, fast mycket mera massivt. Jag har liksom inget bättre ställe att placera det på. Det skulle isåfall vara utomhus under biltaket.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



Mattias Petterson

#2 » 09:36:41, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag röstar för tanken på insidan och kompressorn på utsidan i en isolerad låda..
Skönt att slippa bullret i garaget.
Jag skulle tagit den större motorn :thummar:
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

torbjorn_forsman

#3 » 09:53:01, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorvarvtalet spelar ju ingen roll för kompressorblocket, när det nu ändå blir remtransmission och man har olika remskivediametrar att välja på. Med tanke på den stora diametern på kompressorblockets remskiva/kylfläkt/svänghjul, så känns det knappast troligt att konstruktören ursprungligen har räknat med högre varvtal än kanske 800 r/min. Att köra en sån där kompressor med onödigt högt varvtal innebär bara onödiga förluster (s k pumpförluster, tryckfall i backventiler mm), luftflödet ökar inte mycket för att man pressar upp varvtalet, det enda som händer är att effektförbrukning och slitage ökar, det blir varmt i topplocken.

Ser jag rätt att spåret i remskivan är avsett för en enkel 9,5 mm kilrem? Eller är det 13 mm brett?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MekJan

#4 » 10:21:11, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt vanlig utväxling på många applikationer brukar vara 1 -3 med en kompressor som går lite stötigt blir det lämpligt med tungt hjul och lite fläkt så med en motor på 2800 varv och remhjul en tredjedel av stora hjulet bör kompressorns varvtal bli 800 varv . :grin:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

DennisCA (trådstartaren)

#5 » 11:21:54, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag mätte remskivespåret till 10mm och diametern är 43cm, 43/3 blir 14,3cm så ganska nära ditåt.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#6 » 11:34:17, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Jag röstar för tanken på insidan och kompressorn på utsidan i en isolerad låda..
Skönt att slippa bullret i garaget.
Jag skulle tagit den större motorn :thummar:


Jag tycker inte bullret är så farligt för jag har nästan alltid hörselskydd på och jag gissar denna är mycket mera tyst än den högvarvade enfaskompressorn jag nu har. Fast det skulle spara litet utrymme i verkstan... men blir ganska lång dragning av rör till tanken*, vilket kanske kan vara positivt, kan använda det för torkning av luften innan det kommer in i tanken.

Jag har frågat om det där med kompressorer utomhus förut men inte riktigt fått klarhet i det, det verkar alltid råda två skolor om det är bra eller ej men inget definitivt svar.

4 kilowattaren vill jag verligen inte dras med just nu om jag kan undvika det.

*= om jag lägger det under biltaket, kan ju lägga det på andra sidan väggen av tanken
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

QV_

#7 » 13:21:42, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Jag har frågat om det där med kompressorer utomhus förut men inte riktigt fått klarhet i det, det verkar alltid råda två skolor om det är bra eller ej men inget definitivt svar.


Nu har jag inte hört av någon av skolorna men när man hanterar tryckluft så är det ju den absoluta fuktigheten man vill åt.
Utomhus (och inomhus) är det ju den relativa fuktigheten som räknas.

Kall luft innehåller mindre vatten är varm luft, vilket du känner till. Så en vattenavskiljare fungerar ju bäst på kall luft.
Så ju kallare luft du får in i kompressorn anser jag (utan att ha räknat på absolut fuktighet) är bättre.
Mitt system med 28mm CUrör kyler luften riktigt bra. Har knappt något vatten i luften (tills rören börjar bli fulla, har inte fixat lutningen ännu).
Så jag ser inga nackdelar med placering utomhus.

Skulle man vilja räkna på det så får man väl jämföra 100% relativ fuktighet vid 10 grader (kall regnig sommar) med 50% vid 20 grader (varmt och mysigt garage) och se om det blir mer vatten i luften i absoluta tal.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

johan.eriksson

#8 » 14:01:04, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag ganska långt ifrån någon expert på kompressorer, men jag skulle tro att motorn på 2,3kW får det lite svettigt. Man brukade räkna ca 1kW/100l luft förr på kolvkompressorer. Och denna var väl på något över 300l enligt skylten. Så jag tror nog tyvärr du blir tvungen att ta den större.
Men prova med den mindre först, ett motorskydd som är rätt inställt och sedan mäta vad den drar för ström när du börjar närma sig max trycket ger ju en bra bild av hur mycket den får arbeta.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

QV_

#9 » 15:07:55, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

10 grader 100% = 20grader 50% när det gäller gram vatten /m3
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

DennisCA (trådstartaren)

#10 » 15:14:16, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Nu har jag inte hört av någon av skolorna men när man hanterar tryckluft så är det ju den absoluta fuktigheten man vill åt.
Utomhus (och inomhus) är det ju den relativa fuktigheten som räknas.

Kall luft innehåller mindre vatten är varm luft, vilket du känner till. Så en vattenavskiljare fungerar ju bäst på kall luft.
Så ju kallare luft du får in i kompressorn anser jag (utan att ha räknat på absolut fuktighet) är bättre.
Mitt system med 28mm CUrör kyler luften riktigt bra. Har knappt något vatten i luften (tills rören börjar bli fulla, har inte fixat lutningen ännu).
Så jag ser inga nackdelar med placering utomhus.

Skulle man vilja räkna på det så får man väl jämföra 100% relativ fuktighet vid 10 grader (kall regnig sommar) med 50% vid 20 grader (varmt och mysigt garage) och se om det blir mer vatten i luften i absoluta tal.


På det viset är det bra, jag tänkte mer på hur bra är det för motorn eller kompressorblocket att köra i typ -20C. Jag brukar inte ha igång kompressorn hela tiden, utan den brukar stå avstängd. Så jag undrar vad det gör om den står stilla i veckor under mörkaste vintern och så drar man igång den då det är smällkallt.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

QV_

#11 » 17:35:44, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn har väl ingen anledning att klaga.
Angående olja i kompressorn så får man väl välja en "vinterolja" för kallstarten som uppkommer.

Jag har haft min kompressor i kallgarage hela livet tills nu.
Har aldrig funderat på tempen (eller oljan) utan bara startat kompressorn vid behov...
Har inte haft problem med det.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

johan.eriksson

#12 » 17:38:33, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, när du har en bestämd volym att komprimera så krävs en viss effekt.
Men jag kan ha fel, har hänt förr.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Turbodiesel

#13 » 18:35:03, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger in länken här, till tillverkarens datablad: https://docplayer.net/53850743-Technica ... tents.html


Det här verkar vara ett oljefritt block som inte är tänkt att drivas speciellt hårt (6bar) och det är troligtvis därför motoreffekten är satt väldigt lågt. Blocket ger dessutom mindre luft än vad som kom fram tidigare. Tumreglerna stämmer bättre uppåt det vanliga 8-10bar.

En större remskiva på en 1400rpm motor går lika bra det.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

DennisCA (trådstartaren)

#14 » 18:41:37, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljefritt är det. Men om jag läser dokumentet rätt finns det flera AVT55 varianter, varav en matchar det säljaren påstod (355l/min). Men då är varvtalet visst 1275
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Turbodiesel

#15 » 18:46:57, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och du är uppe på 3kW..

Det verkar vara samma block med olika utväxling vid remmarna, för olika (kompletta) kompressoraggregat i specifikationen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se