Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Bygga kompressor (bygger om)

57 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera kompressorer och tryckluft här

DennisCA (trådstartaren)

#16 » 19:00:37, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK men jag har en 3kw på 1400 rpm med fötter så kanske det är ett alternativ...
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



torbjorn_forsman

#17 » 20:59:40, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller att ha tryckluftkompressorer stående i kallt utrymme så har jag vid det här laget haft det i ca 30 år. Under årens lopp har det blivit två driftstörningar pga kyla. Båda gångerna ispropp i utgående rör från kompressorblocket, med blåst topplockspackning som följd. Och ett antal gånger har den nergrävda ledningen mellan uthuset där kompressorn står och garaget fryst igen, ingen skada som följd men jag har fått vara utan tryckluft i garaget till tjällossningen.

För att i någon mån förebygga problem har jag så långt möjligt undvikit att köra kompressorn då det är fuktigt väder och nollgradigt eller plusgrader, och frost är att vänta. Och om det ändå måste göras, så har jag sett till att tömma kondensvatten direkt då den har stängts av.

Om man placerar kompressorn i ouppvärmt utrymme vill jag bestämt rekommendera att man drar rören så de har fall hela vägen från kompressorblock till tank, och det kan inte bildas vattensäck någonstans. I min installation är det tvärt om - kompressorn står på golvet och tankarna sitter högt upp på väggen. Om det finns en extra rörnippel på trycksidan direkt på kompressorblocket, så kan det löna sig att sätta en säkerhetsventil där. Det är bra om man kan ha tank, tryckströmbrytare mm i frostfritt utrymme.
Måste man ha rör dragna så det kan bli vattensäck, så bör det finnas möjlighet att värma upp dem, t ex med värmekabel.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magnusk750

#18 » 22:35:44, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kompressorn, hela, inne, luftintag med filter ute är mitt bud. Kompressorn står skyddat men får luft som större delen av året har mindre fukt. Dessutom tystare än om man tar luften inomhus.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

DennisCA (trådstartaren)

#19 » 07:00:21, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja svårt att bestämma sig, men allt ska byggas så att kondensvattnet räknas med så det .

Jag har planer att byga en egen tork från gamla skyddsgasflaskor för helst ska vattnet som kommer till tanken vara torrt ås tankens livslängd maximeras.

Föreställ svetsgasflaskan upp och ner och med en ny anslutning som har både in och utlopp. Inloppet mynnar ut vid längst nere vid flaskan och utloppet är ett rör som går längre in i flaskan tills det är nära toppen. Tanken är att då luften kommer in längst nere i gasflaskan så kondenserar det (gasflaskan är kall och massiv och det är ett större utrymme som luften får expandera in i) och vattnet rinner ut tillbaka till en uppsamlare. Sen kan man ha flera gasflaskor i serie för att upprepa torkningsprocessen.

Tomma 8l polska gasflaskor finns ju här som där nuförtiden.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Göran Ekman

#20 » 08:13:42, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fundering när det det gäller strömmen till motorn, startströmmen men den kanske är under så korttid så att det är oväsentligt
Frågar för att jag använde en enfasare som ibland inte orkade starta, där löstes det med någon ventil som gjorde att den startade utan mottryck.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

DennisCA (trådstartaren)

#21 » 08:17:36, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänker mig det är därför dom kör med en 2800rpm motor, då kan man ha hög utväxling och får mycket vridmoment, och en 3-fasare har mycket bättre startmoment än en 1-fasare också.

Kör man med en 1400rpmare får man inte lika hög utväxling och mindre startmoment. Men kanske inte ett problem med en tillräckligt stark 3-fasare.

Det lutar åt man får ta sig an 4kw motorn...
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Stridis2

#22 » 08:33:42, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta frågorna här har varit uppe flera gånger tidigare här på M. När det gäller luftintag inomhus eller utomhus brukar jag hänvisa till Greiffs lilla bok "ABC i sprutmålning", punkt 140.
Bild
Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#23 » 09:07:35, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:En fundering när det det gäller strömmen till motorn, startströmmen men den kanske är under så korttid så att det är oväsentligt
Frågar för att jag använde en enfasare som ibland inte orkade starta, där löstes det med någon ventil som gjorde att den startade utan mottryck.
Göran i Björnarbo


Enfas asynkronmotorer har mycket dåligt startmoment, drar hög startström och är mycket känsliga för spänningsfall i starten. Procentuellt sett kan man säga att startmomentet sjunker dubbelt så mycket som spänningen. Det är vanligt med avlastningsventil inbyggd i tryckströmbrytaren till småkompressorer, då sitter en backventil i anslutningen till tanken så att tryckröret mellan kompressorblock och tank avlastas när tryckströmbrytaren slår från. När den slår till igen, behöver kompressorn inte arbeta mot något nämnvärt tryck de första varven och då är det större chans att en motor med dåligt startmoment orkar få fart på det hela.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#24 » 09:12:59, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Jag tänker mig det är därför dom kör med en 2800rpm motor, då kan man ha hög utväxling och får mycket vridmoment, och en 3-fasare har mycket bättre startmoment än en 1-fasare också.

Kör man med en 1400rpmare får man inte lika hög utväxling och mindre startmoment. Men kanske inte ett problem med en tillräckligt stark 3-fasare.

Det lutar åt man får ta sig an 4kw motorn...


Motorns varvtal spelar ingen roll i sammanhanget. För trefasmotorer byggda med samma grundteknik så är det ungefär samma förhållande mellan driftmoment och startmoment oavsett motorns poltal. Ordnar du utväxling från motorn så det blir samma varvtal på kompressorn i båda fallen, så blir också startmomentet från kompressorn sett ungefär detsamma.

Startmomentet kan skilja mellan olika trefasmotorer med samma effekt och varvtal, beroende på vilken slags användning motorn är optimerad för. Om burlindningen i rotorn är gjord med en högre resistans, eller i form av dubbel burlindning (en stav upptill och en nedtill i varje spår), så blir startmomentet högre men till priset av större eftersläpning och sämre verkningsgrad vid märkeffekt.
En motor som är avsedd att starta i tomgång eller driva en last vars moment ökar med varvtalet (t ex verktygsmaskiner, fläktar, centrifugalpumpar), är förmodligen gjord för att ha lågt startmoment men desto bättre egenskaper vid fullt varv. Medan motorer som ska orka dra igång en tung last (kompressorer, kylanläggningar, kolvpumpar, hissar, spel osv) är byggda med förhållandevis högt startmoment.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

DennisCA (trådstartaren)

#25 » 07:22:01, 28-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske jag provar 3kw motorn då, som har fötter, och siktar in mig på 1000rpm ungefär. Det blir nog så att jag lägger den på utsidan.

Nästa fundering är rördragning, koppar, järn eller plast, samt diameter. Jag tror minimum 15mm diameter men helst mera. Lutar mot plast som är flexibelt och enkelt att dra och koppa som man vill ha det.

Sen funderar jag på elen, 3-poliga tryckbrytare är dyra här i Finland lika mycket som motorblocket, har ju en ny tryckbrytare som är enpolig, så jag tänker jag låter den styra en 3-polig kontaktor istället. Har redan någonting som kanske kan återanvändas.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

torbjorn_forsman

#26 » 08:50:14, 28-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag gjorde min tryckluftinstallation i början av 90-talet så gjordes alla inomhusinstallationer med 15 mm kopparrör och mjuklödda kopplingar. Hade det gjorts idag, så hade det nog blivit presskopplingar istället. Den nedgrävda ledningen mellan uthuset och garaget är två parallella 16 mm PEM-slangar som går att stänga av var för sig i uthusänden, och matar garaget via var sin backventil.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman

#27 » 09:31:23, 28-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här användes det styva plast rör som limmades, tror dom kallas kemrör ska tåla 16 bar. Väldigt lätt monterat.
Torbjörn vad är tanken med två ledningar mellan husen?
Vi funderar på att dra tryckluft till ett annat hus, så alla tankar kring det är intresant.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#28 » 12:08:04, 28-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Här användes det styva plast rör som limmades, tror dom kallas kemrör ska tåla 16 bar. Väldigt lätt monterat.
Torbjörn vad är tanken med två ledningar mellan husen?
Vi funderar på att dra tryckluft till ett annat hus, så alla tankar kring det är intresant.
Göran i Björnarbo


Tanken med två ledningar var att från början användes inte PEM-slang utan vanlig 1/2" trädgårdsslang som låg nergrävd, den ansågs väl något opålitlig och meningen var att om den ena skulle börja läcka kunde man stänga av den och köra vidare på den andra. Efter några år när båda trädgårdsslangarna hade passerat bästföredatum, så blev det två PEM-slangar istället.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

DennisCA (trådstartaren)

#29 » 13:11:19, 28-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en massa PEM slang som blivit över. Tror den är 16mm men tror det är ytterdiameter och inte inner. Så det känns för klent med tanke på kompressorblockets kapacitet.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#30 » 15:17:27, 02-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Galvade rör kan jag få en massa av gratis. Går väl att löda utan att man bränner bort galven. Är osäker för jag vill inte ha rost inne i rören.

Bild
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se