Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Enfaskompressor, 1,8 el 2,2 kw

50 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera kompressorer och tryckluft här

tronde

#16 » 02:13:39, 04-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magnusk750 skrev:Minns inte att det var några problem med den 2,2 kw jag hade på 10 A säkring. Här kan jag köra på typ uttag som grenar ut 3-fasuttag, vad nu sån manick heter.

Var det automatsikring eller tradisjonell av porselen?
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#17 » 09:37:21, 04-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte haft några problem med enfas asynkronmotorer skyltade 2,2 kW på 10 A-säkring, vare sig det rör sig om proppsäkring eller dvärgbrytare. Den enda pryl som har fått dvärgbrytare (10 A C-karaktäristik) att lösa ut pga startströmmen, var en gammal mikrovågsugn.

Har man dvärgbrytare så kan man ofta lösa problemen genom att byta till en med D-karaktäristik, under förutsättning att nätets kortslutningsström är tillräckligt hög för dess okänsliga magnetutlösare. Ett sätt att kolla detta:
Mät spänningen i det uttag som ligger längst bort (störst ledarlängd) på gruppen som matas från den aktuella säkringen. Koppla in en rent resistiv last som drar samma ström som säkringens märkström (t ex en 2,2 kW vattenkokare om det är 10 A säkring) och se hur mycket spänningen sjunker. Om spänningsfallet blir högst 3 % (7 V), så är det ok med D-karaktäristik. Det kan ev vara ok upp till 5 % spänningsfall, men för att avgöra det säkert krävs lite mer omständliga mätningar och beräkningar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#18 » 10:08:26, 04-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:... Svedala Socken har snabb 10:a som standard...

Var köper du säkringar egentligen? Min far hittade en stor laddning snabba 10:or på en husrivning på 60-talet, men bortsett från dem har jag nog aldrig sett snabba porslinssäkringar mer än i specialbutiker. Allt från lokala mataffären till Biltema och liknande har bara tröga.
Tror faktiskt inte jag sett dvärgbrytare snabbare än C i husinstallationer heller. :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

kimmen

#19 » 10:14:49, 04-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stor motor och liten tank är att fördra, än stor tank och liten motor
Stå och vänta att tanken ska fyllas är stressande
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

2 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

dc_lindberg

#20 » 11:12:58, 04-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var lite ironiskt skrivet också Stridis2.
EU har 16A som standars, i Sverige har 10A (sist jag kollade, vilket nog var kring 2014). Poängen är dock den att vi är undersäkrade i förhållande till vad moderna elektriska pryttlar drar.

Finns nog inte att köpa nya snabba 10:or Stridis2... Tror du har helt rätt i det. Mina reservsäkringar är köpta sedan 50-talet och framåt. Sista jag köpte var på 90-talet, tröga 10:or (du förstår varför jag valde dem före de snabba). Efter jag säkrat om så att jag har 16A trög till garaget och tröga 10 i garaget så har systemet fungerat ok. Klarar mig med nöd o näppe på 3x10 tröga i garaget, men inte om det var tröga 10:or i källaren i huvudskåpet... de gick på löpande band... ca 40m mellan skåpen. Men, 10A är -lågt- säkrat med dagens el-maskiner... 2000-2200-2400-2800W... förr var de på 300-400-700 o möjligen 800W (hobby verktyg alltså).
Så mitt råd till TS att om möjligt säkra verkstaden med 3x16A tröga, men har han ett annat skåp i en annan byggnad (som jag) så bör han säkra ned i verkstaden så slipper han springa o leta efter vilken säkring som gått var (i regn rusk, snöstorm, osv då är man tacksam om man slipper "ränna runt" i mörker).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#21 » 11:29:28, 04-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, jag håller inte med om att hela EU har 16 A som normal avsäkring för enfasvägguttag. Frankrike har 16 A som standard. I Tyskland förekommer både 10 och 16 A, likaså i t ex Holland, Danmark och Finland. F d öststaterna (Polen, Tjeckien m fl) har som regel 10 A. Italien tror jag också brukar ha 10 A. Irland tillämpar i stort sett brittiska regler, dvs inga gruppsäkringar, kablar i fast installation tilltagna för att tåla vad huvudsäkringarna håller för, och en säkring på max 13 A inbyggd i varje stickpropp.
I Spanien förekommer allt från 5 till 16 A, där är det också vanligt med klena kabelareor ner till 0,5 mm² som helt enkelt inte får säkras av med mer än 5 A, i snålt tilltagna installationer (t ex billiga lägenheter, "electrificacion grado minimo" som det heter i föreskrifterna där). Spanien har också en "förvuxen" variant av det vanliga schuko-vägguttaget som är godkänd för 25 A, den brukar användas för enfas spisar mm.

Snabba 10 A-säkringar är bra att ha som gruppsäkring i hus där huvudsäkringarna är 16 A. De ökar chansen till selektivitet, dvs att vid en plötslig kortslutning på en grupp så är det bara rätt gruppsäkring som löser ut, inte även huvudsäkringen. Har man tröga (eller snabba) säkringar som både grupp- och huvudsäkring så måste man ha minst två steg mellan (t ex 6 A gruppsäkring och 16 A huvudsäkring) för att vara säker på selektivitet mellan en kall gruppsäkring och en redan fullbelastad huvudsäkring.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#22 » 11:46:19, 04-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte förstöra en bra historie så där TF! :skratta3:
Jo, jag vet att Eu har som Sverige vilket volvo var känt för "värdet varierar".


Poängen är dock att de två styrande/stora marknaderna Tyskland och Frankrike har glidit över mot 16A, och med det har också hand-el-verktygens motor styrka glidit med upp från ngr få 100W till både 2 och 3kW.
Detta har debaterats och det har införts begränsningar på hur starka motorena får vara, pga den el-brist som de orsakat över EU; fokus var på dammsugare där man sänkt max tillåtna motorstyrkan dramatiskt. Vi har haft upp det på Maskinisten då. Min -bästa- dammsugare är Vetrella 1100W, min sämsta är en Jula skräp skit... som var -billig- (skulle ha den till mitt blästerskåp), på 2200W. Vilket visar på att det snarare är motorns förmåga att skapa undertryck som är av intresse, inte hur många W den drar... men, under 1990-talet så blev försäljningsargumenten och kundernas efterfrågan "hur -stark- motorn är"...

Talade med Bosch och Black&Decker bl.a. om detta med att motorerna blivit -för- energislukande. Svaret jag fick var det ovan. Tyska marknaden har drivit fram situationen. Kunderna ratar de motorsvagare, även om de kan utföra arbetet -bättre-.
Nu sitter vi där... å då måste vi anpassa vårt eget elnät i verkstad/bostad för detta.

Gällande snabba 10:or. Hoppsan TF - det är ordagrant vad mina elektriker sa på 90-talet. De var mycket nöjda med att mitt hus hade just den extra lilla säkerheten med snabba 10:or. De sa att de förebyggt många kabelbränder (se ovan om 16A maskinerna) och att jag -inte- ska byta till tröga 10:or! Så drog vi om ledningarna, och in åkte tröga 10:or samt ett par 16A, och till garaget drog vi en -grov- markkabel (minns inte om det var 25mm2 eller mer - fick tag i den -billigt- när en elfirma lade ned verksamheten).
Hellre säkringen går än Solstickan! ;-)


:back_to:
Förlåt jag drogs med på stick spåret.
Detta är TS frågor:
magnusk750 skrev:Tänker köpa kompressor för 240 v.
Prisskillnaden mellan 1,8 kw med 24 literstank och 2,2 kw med 50 literstank är ganska liten.
Den större är förstås lite byngligare att ta med om det skulle behövas, men förutom det, finns det någon anledning att välja den mindre?
Dom kan ju vara lite dåliga på att starta om det är kallt, är det värre med den större som ligger mer gränsen för vad man får ut på 10 A?
Krånglar mer?


Håller helt med:
kimmen skrev:Stor motor och liten tank är att fördra, än stor tank och liten motor
Stå och vänta att tanken ska fyllas är stressande


Skruv- eller kolvkompressor?
Tänker på kallstart.

Min fars en Luna 25L. Köpt på Bålsta Järn på 1980-talet. Den har en större motor, 10 Bar (standard versionen har 8 bar). Den klarar att leverera luft kring 6 bar när tanken är tom. Fick en motsvarande Biltema/Jula från kring 2000. Den har 8bar, klarar -inte- av att leverera användbart tryck när tanken är tom.
När jag frågat får jag svaret:
- motorn mår inte bra att gå hela tiden! Tanken måste rymma tillräckligt och motorn måste ha kapacitet att snabbt fylla tanken.
Fars håller - den har gått otroligt mycket! Står i kallgarage. Startar alltid (även då den står i -25'C). 10A trög krävs.

TS - du måste veta hur många L/min som du -minst- behöver. Det var därför jag skaffade den där 3-cylindriga saken. Det går åt luft, om man skall blästra! Det går så mycket luft att fars gamla går -hela tiden- o -då- bränner man ut motorn! Den jag fick senare, den står i källaren, och den används för att blåsa rent skosulor, pumpa skottkärredäck, osv - inget större krav; men (!) det är -stor- skillnad mellan 8 bar och 10 bar! Med 10 bar då får man bort grus och lera från skosulorna, med 8 bar är det precis nätt o jämt det går.
Det är alltså inte -bara- priset, tankvolymen och cylinder volymen att tänka på. Man måste var mycket klar över arbetsområdena! Köp hellre en för stor, än en för liten!... Köper du en förliten kommer du att gräma dig, många gånger, i många år...
Att pumpa MC-däck räcker en 25L till, men ska du upp på bildäck... då vill det till mera luft! 50L går lätt åt. Man vill också ha en motor som klarar av mer L/min än det som räcker för MC-däck, skottkärredäck, osv.

När du väl har en bra tryckluftpump, då kommer du på hur användbart tryckluft är... "mycket vill ha mera" kommer då ;-)
Mitt råd är: 10 bars pumpar, en som du kan ta med dig, även i sidvangen, och en som du har stationär i verkstaden.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stridis2

#23 » 21:12:51, 04-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men jisses, DC! Ska vi prata vad som verkligen gäller eller rena felaktigheter? 10A snabb är inte standard i Sverige, 16A är enligt Torbjörn inte standard i hela EU.

dc_lindberg skrev:...Skruv- eller kolvkompressor?...

TS har frågat om enfaskompressor på 1800 eller 2200 W. Finns det över huvud taget så små skruvkompressorer?
dc_lindberg skrev:...Den klarar att leverera luft kring 6 bar när tanken är tom. Fick en motsvarande Biltema/Jula från kring 2000. Den har 8bar, klarar -inte- av att leverera användbart tryck när tanken är tom...

Kan en kompressor leverera 6 bars tryck med tom tank så måste det vara ett mycket litet hål in till tanken jämfört med kompressorns fria avgivna luftmängd. I annat fall går luften in i tanken och fyller upp denna istället för att ge tryck ut till förbrukaren.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#24 » 22:46:39, 04-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:TS har frågat om enfaskompressor på 1800 eller 2200 W. Finns det över huvud taget så små skruvkompressorer?


Ja, i värmepumpar. Men för tryckluftbruk är de nog sällsynta.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#25 » 18:43:39, 05-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...och vad tillfördet det där utbrottet till TS frågeställning Stridis2?
:klia:
Givetvis har du rätt i att reagera på ordvalet, tank tom, för egentligen avses ju självklart att luft trycket i tanken inte längre ger utslag på tryckmätare, så självklart har tanken fortfarande luft i sig och inte vacuum.
Begreppet du far efter är "genom lupen luftvolym", vilket är det som pumpen klarar av i L/min sett. Har man då "tömt" tanken och använder en förbrukare som gör att avgiven luftvolym förbrukas så snabbt att tanken inte hinner fyllas så kan man avläsa på tryckmätare vilket tryck som kompressorn förmår hålla ut till förbrukare.
En större motor orkar driva ett större luftflöde, men luftflödets volym är i alla fall avhängigt på vad kolven och cylindern ger för slagvolym. Förutsättningen för att kunna få användbart lufttryck är att avflödet givetvis är mindre än tillflödet.
Om motorn kan leverera luft så att avflödet är 6 bar, då är självklart trycket i tanken också 6 bar... det är så elementärt att... Du förstår ju självklart att om motorn klarar av att pumpa upp trycket i tanken till 8 bar, så innebär det inte att motorn klarar av att vidmakthålla 8 bar i tanken vid "avtappning" om inte motorn har en kapacitet som mäktar med att fylla tanken med så mycket mer luft än vad som tas ut per minut att trycket inte hinner sjunka i tanken...

Givetvis har du helt rätt i säkringsnivåerna, men eftersom du nu väljer att skriva som du gör, så är det ju bra om du också tar fram underlag som styrker detta. Jag har presenterat mitt underlag, vilket är lite gammalt och endast muntliga uppgifter, dock från källor som jag inte haft skäl att ifrågasätta.
Ditt påstående om att snabba 10:or inte är standard, njae, det gäller sedan man övergick till automatsäkringar... innan dess så var standardsäkring "snabb 10" enligt -samtliga- elektriker jag haft att göra med på den tiden... o det var seriöst folk, så att ifrågasätta deras kunskaper då var liksom inte läge, och det fanns inte heller skäl att göra det, -eftersom- man var -tvungen- att säga till om "trög 10:a" när man köpte nya säkringar på den tiden, gjorde man inte det så fick man "standard säkring" vilket är "snabb 10:a".
Eftersom detta nu ska dras så här, så ok, du har rätt, det var 6A som var standard. Den ökades sedan på under 60 eller var det 70talet(?) till 10A snabb, som under 80-talet utvecklades till trög 10A och under 90-talet så blev trög 10A "standard" - om vi nu ska hård dra detta från 50-talet och framåt. Finns en viss poäng i det, för än idag finns det bostäder som är säkrade med enbart 6A... det fungerar inte alls så bra med moderna elektriska prylar...
Detta har dock nästan ingenting med TS's frågeställning att göra, för den handlar om 1800W vs 2200W och hur detta påverkas av kallstarter vid låga tempraturer i förhållande till 10A trög säkring. Kan vi återgå till -den- frågan nu?


Skruvkompressor är -vanliga- till vården. De kanske inte är så vanliga i verkstadsmiljön iof.
Jag hade en på Maskinisten till salu åt bekant för några år sedan.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stridis2

#26 » 23:08:55, 05-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...och vad tillfördet det där utbrottet till TS frågeställning Stridis2?...

Lika mycket fakta som dina senaste inlägg (dvs mycket lite), men med bara en tiondel så många ord! :djaevul:
Du har själv blivit upprörd i trådar där du frågat saker när folk inte har svarat på exakt det du frågade efter utan kom med andra lösningar (tänker bl.a. på när du ville FTP:a hem mail). Ändå producerar du de mest ordrika inläggen som är långt utanför TS frågor, till råga på allt med rena faktafel. Ibland för att du saknar kunskap i det du pratar om, ibland bara för att skapa "en bra historia".

dc_lindberg skrev:...Begreppet du far efter är "genom lupen luftvolym"...

Ska du rätta andras språk kan du i alla fall skriva rätt. Det heter genomlupen i ett ord, inte två. Våga vägra särskrivning.
Att sedan komma med nedsättande "fina" ord och antydningar samtidigt som du själv har svamlat uppåt väggarna är lågt, riktigt lågt.
dc_lindberg skrev:...Att pumpa MC-däck räcker en 25L till, men ska du upp på bildäck... då vill det till mera luft! 50L går lätt åt...

Du har inte heller speciellt korrekta benämningar. Jag gissar du åsyftar tankvolymen i ovanstående citat? I så fall, dels så behöver tankvolymen och kompressorns avgivna luftvolym inte ha med varandra att göra, dels så räcker 25 liter komprimerad luft utmärkt till att fylla ett normalt personbilsdäck utan kompressorn igång. Den första verkstadsmaskin jag byggde här i livet var en kompressor med löstagbar tank på ca 18 liter. Den har jag använt för att fylla luft i ett 38" traktordäck, så jag undrar hur stora personbilshjul du har.
(Fakta: jag hade ca 10 bars tryck i tanken vid fyllning av traktordäcket, blåste upp det från helt på sock till hur-snyggt-som-helst-går-utmärkt-att-köra-på-men-inte-fullt-tryck).

Angående allt ditt svammel om säkringarna (blev för långt att citera meningsfullt) så berättar du om saker du hört men vill att jag ska presentera mina källor. Redan när jag skrev inlägget sa jag att jag inte har sett snabba säkringar i några "vanliga" butiker. Du själv skriver att det blev standard med tröga på 90-talet (30 år sedan!). Vad är det att tjafsa om vad som var standard för en till två generationer sedan, vad har TS för nytta av detta? Men eftersom du frågare gjorde jag en snabb googling. Bland första sidans träffar fanns det mycket få träffar på rena snabba säkringar. Finns flera specialbutiker som säljer "snabba", men dels så hänvisar de allra flesta till Malmbergs, dels så är det IFÖ:s av typ D. Hittade en liten förklarande text:
Fabrikat IFÖ Electric. Smältproppar typ Diazed D. IFÖ:s diazedsäkringar, typ D, är bly och kadmium-fria och uppfyller kraven i IEC-normen 269-3-1. Samtidigt lever de upp till den gamla normen, därav D. Det innebär att de kan användas överallt där man idag har tröga säkringar (gL). Karakteristiken på D kan sammanfattas som trög i överströmsområdet och snabb i kortslutningsområdet, (både trög och snabb).

Visst går det att hitta DII klass gG, men det är inte helt lätt.

Var dock lite intressant fakta att skruvkompressorer är vanliga inom vården. Gissar dock, helt utan att veta, att dessa ligger mycket långt över TS budget.

MagnusK: Jag är hemskt ledsen att vi smutsar ner din tråd med vårt tjaft, men jag tycker det är farligt när det kommer rena faktafel. Hoppas du kan ha överseende med mig.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magnusk750 (trådstartaren)

#27 » 06:00:05, 07-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Titta titta, här har det varit liv i luckan medan jag har varit borta. Hela frågeställningen lite obsolet för mig eftersom den kombination av stof pump och liten tank inte riktigt verkar finnas. Eller, rättare sagt finns men då hopbyggt :till något liknande byggkompressor vilket ändå inte spar kvadratcentimetrar som jag skulle önska. Lutar åt att det blir en 50 liter 2,2 kw från PM kaubamaja. Alternativet, och ddn ursprungliga planen, var att köra över stora kompressorn på 4 el 5,5 hk från Sverige, men det drar med sig en del byggnation som jag inte riktigt tycker mig ha tid o lust för. Ska rapportera när jag kommit till skott.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#28 » 06:55:08, 07-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis på din dag! :thumme:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magnusk750 (trådstartaren)

#29 » 08:23:17, 07-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack o bock!
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magnusk750 (trådstartaren)

#30 » 08:34:21, 07-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde skrev:Var det automatsikring eller tradisjonell av porselen?


Inte 100 säker, men det bör ha varit porslin, installerat för mer än 30 år sedan.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se