Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Kontroll av tryckluftstank

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Lateralus (trådstartaren)

#1 » 23:17:46, 07-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gör man för att veta att en tryckluftstank är säker att använda?

Ofta är de ju märkta med maximalt arbetstryck samt vilket tryck som använts när den en gång provtrycktes. Men vad jag har läst så säger inte en provtryckning tillräckligt mycket om en potentiellt sönderrostad tank. Hur tänker man här? "Bara för att den håller för provtrycket just då behöver det inte betyda att den är säker vid arbetstrycket inom en överskådlig framtid"?

Nu har jag hur som helst köpt mig en liten usb-ansluten kamera. Tanken slog mig att denna kan jag ju utan vidare smyga in i en tryckluftstank för att inspektera hur den ser ut inuti. Kan jag avgöra om tanken är säker att använda på detta sättet? I så fall, vad ska jag kolla efter, och var?
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Stridis2

#2 » 23:24:40, 07-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I min värld så hade jag provtryckt med vatten. Håller tanken hade jag använt den.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

PerÖ83

#3 » 23:27:21, 07-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Besiktar!
AFS 2017:3 https://www.av.se/globalassets/filer/pu ... 2017-3.pdf
Om man ska vara regelrätt.
Annars är det till egen bedömning :vissla: Har du anställda är det lagkrav :laes_detta:
:bira:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Lateralus (trådstartaren)

#4 » 23:42:58, 07-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har provtryckt med vattenfylld tank och fettspruta tidigare och jag har inte varit med om att någon tank gett vika varken då eller senare...

Jag har inga anställda, det handlar bara om hobbymek. Men jag vill ju gärna vara lite rädd om mig själv och min omgivning ändå... Men att få tankarna regelrätt besiktigade känns som en liten överdrift. Jag ska läsa igenom PDF-en hur som helst :thumme: Den kanske kan ge mig lite mer aning om vad en besiktningsman tittar efter. För de måste väl titta inuti tanken? De kan väl inte bara döma ut en tank för att den är gammal?
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

johaniskogen

#5 » 07:10:52, 08-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm inte o kolla säkerhetsventil.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#6 » 09:40:55, 08-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är framför allt gravrost längst ner i tanken där det har stått kondensvatten, som man måste vara misstänksam mot.
Min erfarenhet av gamla obesiktigade tankar är dock att de börjar läcka i små rostporer, ofta i svetsfogar nedtill, långt innan rosten har gått så långt att man kan ifrågasätta tankens hållfasthet.

Om man ändå skickar in en inspektionskamera i tanken, så bör man passa på att kolla hur nippeln för avtappningskranen är gjord. Det är tyvärr inte alls ovanligt att den sticker in någon cm, så det är omöjligt att få ut det sista kondensvattnet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rospigg

#7 » 11:05:28, 08-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: Den bästa anslutningen jag sett för dräneringen satt på toppen av tanken, där avtappningens rör gick nästan ner till tankens lågpunkt.
:back_to:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Skru'are

#8 » 12:07:34, 08-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis!
Jag har en stor muff med en plugg i gaveln. Slang, och 2 slangnipplar, till botten och ventil på utsidan; i stället för plugg. Luta tanken mot gaveln och blås. :grin:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Lateralus (trådstartaren)

#9 » 22:19:34, 08-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar och tipset om denna pdf. Tyvärr höll jag på att somna när jag försökte läsa den, så jag fick inte så mycket ut av den :coffee:

Jag ska kika efter gravrost när jag får tillfälle att kika i någon av tankarna. Skönt att höra att det "brukar" bli synliga läckage innan det blir farligt :vissla:

Säkerhetsventil är ju ett annat intressant ämne. Hur kontrollerar man dessa på ett bra sätt? Jag vill ju inte gärna göra det med hjälp av kompressorn...
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#10 » 22:27:17, 08-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man har normalt lufttryck på (alltså inte så långt ifrån säkerhetsventilens öppningstryck), så brukar det gå lätt att provöppna den genom att dra i ringen som sitter fast i änden av spindeln. Om den rör sig fritt och öppnar när man drar, stänger utan att läcka när man släpper, och fabriksplomberingarna är kvar, så kan knappast något ha ändrat sig av sig självt som gör att den inte öppnar vid tilltänkt tryck. Om fjädern mattas ut med åren så kommer öppningstrycket att sjunka, och det är ju ingen nackdel ur säkerhetssynpunkt.

En annan sak som är bra att kolla är, att de manometrar man har i tryckluftanläggningen visar rätt. Åtminstone manometrar som sitter på kompressorn och utsätts för vibrationer, brukar inte vara särskilt pålitliga efter några år.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se