Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Luftkompressorn behöver hjälp

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Pianogreen (trådstartaren)

#1 » 20:21:11, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en luftkompressor som sattes ihop av tidigare ägare. Nu har den börjat strula. Ibland går den bra när jag sätter i sladden och slår på den. Den fyller upp till åtta bar som den ska göra. Men ibland vet den inte åt vilket håll den ska snurra. Och den snurrar i väldigt låg hastighet. Om jag inte snabbt stänger av den då kommer två eller tre proppar att gå. Någon gång har jag öppnat upp och kollat sladdarna och skruvat lite grann och sen har den gått. Men jag har ingen aning om varför. Ibland har det gått halva dagen och sen efter lunch när man sätter på den igen så är den så här vimsig igen och vill inte gå. Sen nästa dag så kan den helt plötsligt gå och som vanligt igen. Fast jag inte gjort något. Är det någon som har en aning om hur man ska analysera vad som är fel. Är det rekommendabelt att lämna in den till någon verkstad, det vill säga om det inte är för dyrt. Tacksam för svar. Usch det är trist för jag ska spika upp fasadpanel med den till veckan om det går.


Gå till lösningen
Pianogreen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:20, 28-07-2018
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 425 Terrier



Blommas

#2 » 20:26:19, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fungerar avlastningen som den ska varje gång kompressorn stannar vid uppnått tryck?
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

Pianogreen (trådstartaren)

#3 » 20:32:18, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja den funkar nu för tiden. Jag lagade den förut och satte dit en ny pinne som trycker ner fjärden.
Pianogreen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:20, 28-07-2018
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 425 Terrier

Blommas

#4 » 20:35:58, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat skicket på backventilen mot tanken. Kanske är det så att den inte öppnar varje gång som den ska.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

Pianogreen (trådstartaren)

#5 » 20:57:27, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du tips på hur man hittar och kollar backventilen?
Pianogreen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:20, 28-07-2018
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 425 Terrier

tracker

#6 » 21:03:12, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fas som saknas, dåligt kontaktbleck i tryckströmbrytare / kontaktor
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

1 person gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Pianogreen (trådstartaren)

#7 » 21:21:15, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har också funderat på om det är något fel på strömförsörjningen. Men om det skulle vara som du föreslår hur skulle det då isånnafall kunna leda till att propparna går? När den hamnar i det här läget så vet den inte åt vilket håll den ska snurra. Den snurrar baklänges och framlänges i detta ansträngda och störda läge.
Pianogreen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:20, 28-07-2018
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 425 Terrier

torbjorn_forsman

#8 » 21:38:03, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som om det är avbrott på en fas (jag antar att det är en trefasmotor). Då får motorn inget roterande magnetfält utan bara ett pulserande, som rotorn inte kan följa med om man inte hjälper igång den (och då kan den gå åt valfritt håll). När motorn inte orkar igång så drar den mycket högre ström än normalt (antagligen 5-10 gånger den märkström som står på typskylten), och då är det helt i sin ordning att säkringar på t ex 16 A inte håller.

Alltså: Börja med att avsyna alla elinstallationer, leta efter lösa skruvar, kabelbrott, varmgångna kontakter i tryckströmbrytaren mm.
Om du inte hittar något uppenbart fel så ohmmät en fas i taget hela vägen från pinnen i stickproppen fram till motorns kopplingsdosa och kolla att du har i stort sett 0 ohm på var och en av dem då tryckströmbrytaren är tillslagen. Du kan också ohmmäta motorns lindningar och kolla att de har ungefär samma resistans i alla faser samt oändlig resistans mot jord.

Eftersom du säger att säkringarna i gruppcentralen löser, så tyder det på att kompressorn inte har något motorskydd, det bör installationen kompletteras med i så fall.

Har du förresten annan utrustning med trefasmotorer som fungerar bra när du kopplar den till samma uttag som du brukar ansluta kompressorn till?


Detta inlägg har valts som lösning


2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#9 » 22:25:20, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En av de enklaste sakerna är att kontrollera passdelen i de berörda säkringarna, har man ont i handlederna för man tillåtelse att använda två händer när man drar åt.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Pianogreen (trådstartaren)

#10 » 10:13:52, 10-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det låter som om det är avbrott på en fas (jag antar att det är en trefasmotor). Då får motorn inget roterande magnetfält utan bara ett pulserande, som rotorn inte kan följa med om man inte hjälper igång den (och då kan den gå åt valfritt håll). När motorn inte orkar igång så drar den mycket högre ström än normalt (antagligen 5-10 gånger den märkström som står på typskylten), och då är det helt i sin ordning att säkringar på t ex 16 A inte håller.

Alltså: Börja med att avsyna alla elinstallationer, leta efter lösa skruvar, kabelbrott, varmgångna kontakter i tryckströmbrytaren mm.
Om du inte hittar något uppenbart fel så ohmmät en fas i taget hela vägen från pinnen i stickproppen fram till motorns kopplingsdosa och kolla att du har i stort sett 0 ohm på var och en av dem då tryckströmbrytaren är tillslagen. Du kan också ohmmäta motorns lindningar och kolla att de har ungefär samma resistans i alla faser samt oändlig resistans mot jord.

Eftersom du säger att säkringarna i gruppcentralen löser, så tyder det på att kompressorn inte har något motorskydd, det bör installationen kompletteras med i så fall.

Har du förresten annan utrustning med trefasmotorer som fungerar bra när du kopplar den till samma uttag som du brukar ansluta kompressorn till?


Tack för tipset. Jag tog bort kåpan och rengjorde och putsade kontakterna och nu fungerar den klockrent.

6 personer gillar det här inlägget.
Pianogreen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:20, 28-07-2018
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 425 Terrier


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se