Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Åsbring kompressor

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Cblad (trådstartaren)

#1 » 23:35:09, 20-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag har länge letat efter en bra kompressor för blästring men kom över en gammal Åsbrink kompressor, fick den i ett bytte men säljaren har inte använt/testat den.
Så innan jag stoppar in kontakten och testar, vad ska jag kolla på?
Förstått att det är tryckavlastning vid drift samt Y/D start dock har jag ingen skylt på motorn...
Dock finns det inga luftfilter, kan ta vanliga mc filter?
Har läst en del andra trådar här på forumet men vissa saker har jag inte fått svar på.
Är det vevhusventilation på den? Det pyser i ventiden i hjul axel nör jag snurrar hjulet.

Tack för svar
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Cblad
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:40:01, 16-05-2020
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Toro Workman 2110



torbjorn_forsman

#2 » 07:42:53, 21-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kommer inte in mycket kylluft i motorn med den placeringen av strömbrytaren.

Luftfilter med gängad nippel, avsedda för tryckluftkompressorer brukar finnas på t ex Biltema eller Swedol. Betydligt lättare att få tag på än MC-filter, och dessutom enklare att få dit om man väljer ett som redan har rätt gänga.

En kompressor med slutet vevhus brukar alltid ha någon form av öppen vevhusventilation för tryckutjämning (om det inte är frågan om en kylkompressor som måste vara hermetiskt sluten), så det är säkert syftet med den där ventilen med genomborrad sexkant.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Cblad (trådstartaren)

#3 » 19:44:16, 21-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar!
De fanns ingen gäng på insidan så jag Köpte ett par luftfilter. De stämmer så du säger med vevhusventilation.

Kollar över elen och det vetkar som de finns motorskydd men ska den nedre listen vara i kontakt med röd,grön blå eller ska de vara mellanrum?
Kan jag mäta linigen i moton? Eller kontrollera motorskyddet?

Bild
Bild
Bild
Bild
Cblad
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:40:01, 16-05-2020
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Toro Workman 2110

torbjorn_forsman

#4 » 09:19:40, 22-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska vara ett avstånd mellan pinnarna på de tre bimetallfjädrarna och bakelitlisten, när man ändrar ströminställningen på motorskyddet så ändrar man det avståndet. Det bestämmer hur mycket bimetallfjädrarna kan böja sig av värme innan de petar till listen så att motorskyddet löser ut.

Ett sätt att prova motorskyddet är att lägga på en ström (lik- eller växelström spelar ingen roll) genom var och en av faserna, en i taget. Om strömmen är dubbla den ström skyddet är inställt för, så bör det lösa ut inom ett par minuter. Ungefär lika på alla faser.

För att kontrollera motorns lindningar kan du dels ohmmäta dem en och en då de är frikopplade från varandra (ev kanske du måste lossa några kablar eller ställa Y/D-kopplaren i ett mellanläge), för att se att de har ungefär samma resistans. Om motorn är lindad så att härvorna till alla faser är exakt likadana (s k övergångslindning), så bör de ligga inom 5 % , är det däremot en s k två- eller treplanslindning där en av faserna har längre härvändar än de andra så bör de ligga inom 30 %.
Kolla också att det är oändlig resistans mellan de tre lindningarna, samt mellan var och en av dem och jord.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#5 » 09:47:33, 22-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Besynnerlig placering av strömbrytaren...
Kan du skapa en bredare spalt mellan den och fläkten är det nog bra, men helst bör väl det inte sitta något för alls?

MC-filter... njae... tänker du tvättbara?
På alla mina 3 kompressorer har man valt skumplastfilter - de finns tvättbara iof.
Ska du inte hellre tänka pappersfilter, runt ss ex., Volvo Amazon (jmf Belos 222 original från fabriken i Rimbo)?
Man vill väl ha insugsluften till kompressorn så ren och torr som man kan få den?

Väljer man tvättbara filter så ska de oljas in med luftfilterolja o den oljedimman kanske inte är lämplig för de arbeten som ska utföras med den komprimerade luften?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#6 » 10:41:39, 22-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ju ändå inte vänta sig att få perfekt oljefri luft från en oljesmord kolvkompressor, så om ett oljeindränkt luftfilter ger lite ytterligare oljedimma gör nog varken till eller från.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

lesse

#7 » 13:44:29, 22-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min Åsbringare så är det ett rör från vevhusentilationen till insuget

1 person gillar det här inlägget.
lesse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:20, 01-02-2010
Ort: söderköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil

dc_lindberg

#8 » 13:46:11, 22-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I så fall rekommenderar jag starkt de oljeindränkta "skumplastfiltren" - de renar luften riktigt bra.
K&N påstås, men jag har även hört från mekaniker att de sett kraftigt ökat slitage på cylinder (och kolvringar) - MC-Proffsen, Schneiders MC, MotorWorks, Motobins, osv, m.fl. -samtliga- mekar sa sig noterat problemen; utmärkande för Enduro och Cross iof, men BMW är "gubb räser" som till >99% lufsar på asfaltsvägar... På mc-sidan -insisterar- man att papperfiltren är långt mycket bättre än K&N (och motsvarande bommullsvävsfilter för oljeindränkning) - iof så har de filtren effekt gällande gas-respons, och toppfart, men... tror inte de faktorerna är så högt prioriterade på en luft-kompressor...

På min lilla kompressor satte jag:
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluf ... 2000020860
105:- Ex. moms: 84:-
Luftfilter 3/8"
Artnr. 17-6001

Bild

...men det "stänker" olja runtikring det... hm!... skulle behöva en VW (typ 1 och 3 luftkyld boxermotor) "oljedimskondensator" + luftfilter...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#9 » 13:50:25, 22-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset Lesse :shake_hands:
Ska givetvis se om jag kan bygga om min - är så kladdigt på utsidan av kompressorn och lite oljefeta ytor närmast runt kompressorn.
På BMW i Avataren gjorde fabriken så; vevhusventilationen droga in via förgasarna. God idé. Smöjer trotteln. Tar vara på oljedimman. ...men...geggar igen "atomizer" (spridare?)...
Då får man in lite olja som rostskydd i tanken då?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Cblad (trådstartaren)

#10 » 22:55:23, 20-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har jobbat en hel del så har inte kunnat svara. Köpte 2 st fiddy filter för cross och de funkar bra. Gjort som ni sa, att kolla mellanskillnaden i motorskyddet och mäta faserna. Så jag kopplade L1 och L3 för den gick åt fel håll, de är en 4-ledarkabel till motorn och nu fungerar den bra. Det är på och avlast på den pumpar på till 7 bar ruggigt fort. Håller trycket hela tiden, så blästerimg är inge problem. Den orkar inte y/d starta med tryck i tanken så man måste tömma trycket först. Vid start kör man på y till trycket är uppe och går på avlast, då slår man på d starten, annars går propen.

Film kommer senare

1 person gillar det här inlägget.
Cblad
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:40:01, 16-05-2020
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Toro Workman 2110

Michael Meier

#11 » 07:32:02, 21-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev: .... Då får man in lite olja som rostskydd i tanken då?


Det hjälper inte, den producerar enorma mängder med kondensvatten, och vattnet är tyngre än olja, å andra sidan blir det en rejäl illaluktande gegga i tank om man tar insugsluften från någon välventilerande förbränningsmotor.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

marve

#12 » 22:50:54, 17-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låg en ute på Klaravik, tiden gick ut idag.
Stort filterhus på den.
https://www.klaravik.se/auction/product ... e=blocketa

Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se