Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Laga kyltork

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 07:55:27, 24-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har en gammal icke fungerande kyltork på jobbet. Antar att det är kylmediet som har läckt ut, men har inte kollat. Är det något man skulle kunna få snurr på tro? Vad är det för kylmedie i en sådan och kan man få tag på det som privatperson?
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil



BM425

#2 » 08:12:29, 24-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska stå märkt på alla maskiner med "kylgaser" i vilken sorts gas den är fylld med och hur mycket. Principen är samma som på kylskåp, frysar o AC anläggningar.

Ingenting man sysslar med själv, ska det bli bra så tag den till ett kyl-service ställe. De har rätt verktyg, vet vilken gas, om den gasen fortfarande är ok att använda, kan läcksöka och fylla med rätt mängd gas.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

mattiaz (trådstartaren)

#3 » 09:30:29, 24-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Locket är tyvärr borta så jag har inte riktigt koll på det. Tänkte om man kunde lösa det med nån av gds-kiten som finns till bil. Jag tror att jag köpte på mig en sån där sats med manometrar för några år sedan.

Men det får ligga kvar i skrotbingen då.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

BM425

#4 » 09:59:39, 24-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror lite på kvaliteten på aggregatet. Jag har en Metro Therm liten luftavfuktare som fungerade bra många år men som nu bara fryser på nedersta delen på kondensorn, ett tecken på att det är för lite gas kvar. Där finns inga förskruvningar bara ihoplödda kopplingar o ändar. Inte mycket för en lekman som jag att göra där.

Är det däremot ett större aggregat med uttag för mätning o fyllning så blir det enklare. Men yrkesmän svär ifall någon klåpare har varit där o fyllt gasol istället för riktig gas.

Hemkit för bilar brukar vara med gasol vad jag vet.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

mattiaz (trådstartaren)

#5 » 10:04:16, 24-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är ac-grå till färgen och mätuttag finns på den.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

torbjorn_forsman

#6 » 10:07:40, 24-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gammal är kyltorken närmare bestämt?
Om typskylten på hela apparaten är borta, så kan man ändå få ledning om vilket kylmedium det ska vara genom att bedöma ålder på den, och titta på typbeteckning på kompressor, torkfilter och andra komponenter. Ev gummislangar för kylmedium kan också vara märkta med vilket medium de är godkända för.
En tumregel är att om den är tillverkad 1992 eller tidigare, så kan den vara avsedd för R12, vilket inte alls får användas längre. Är det efter 1992 så är den troligen avsedd för R134 men det finns även andra möjligheter (t ex R22 som förbjöds någon gång kring 2001 eller R600 som i princip är gasol).

Om det rör sig om en gammal R12- anläggning så är de två alternativen för att få en sådan i drift idag att antingen fylla den med ren gasol (eller ännu hellre R600, isobutan), eller med en blandning av 5 % gasol och resten R134. Ren R134 fungerar inte i en anläggning som har haft R12, eftersom R134 inte kan blanda sig med den typ av olja som användes i kylkompressorer på R12-tiden.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mattiaz (trådstartaren)

#7 » 12:58:15, 25-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar vara en Atlas Copco fd16 om jag googlar. Men vilka år den var aktuell vet jag inte.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Stridis2

#8 » 21:15:11, 25-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade jag haft möjlighet att få en defekt lufttork så hade jag tittat om det finns påfyllningsnipplar. Finns detta och inga synbara stora fel hade jag tagit den direkt. Provar att fylla med gasol. Om inget fungerar så har du förlorat lite tid och några kronor material, men om det lyckas har du en nästan gratis tork som är värd femsiffriga belopp. :eat:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#9 » 21:26:04, 25-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och kom då ihåg att om den är tänkt för R12 eller R134 från början och du ska fylla med gasol, så fyll bara till 1/3 av den mängd som är angiven på typskylten. Och glöm inte att vakuumpumpa noga innan fyllningen. Om systemet har stått helt tomt och för fäfot länge så kan det vara bra att vakuumpumpa ett helt dygn, och värma kompressor och torkfilter under pumpningen. Har det dock alltid funnits lite övertryck så räcker betydligt kortare tider (storleksordning en timme).
Om det inte alls går att få fram uppgifter om hur mycket kylmedium den ska fyllas med, så fyll med litegrann gasol (säkert mindre än korrekt fyllning). Kör den för fullt, koppla in en effektmätare mellan kompressorn och vägguttaget (en som mäter aktiv effekt, inte bara skenbar effekt), och fyll tills den drar motsvarande kompressorns märkeffekt.
En annan metod för att fylla på känn är att, när kylmaskineriet går för fullt, kolla hur långt efter förångaren lågtrycksröret blir kallt (frostar på om luftfuktigheten är tillräckligt hög). Om torkfiltret sitter på lågtryckssidan så brukar det vara lagom om det blir kallt till och med torkfiltret men röret mellan torkfilter och kompressor ska inte bli kallt. Blir torkfiltret inte alls kallt och kylan upphör redan i förångaren eller strax efter, så är det för lite kylmedium. Blir det kallt hela vägen till kompressorn är det för mycket, och man bör inte köra på det sättet med tanke på risken för vätskeslag om det kommer in kylmedium i flytande form i kompressorn.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mattiaz (trådstartaren)

#10 » 21:57:59, 25-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orkade inte hålla mig utan rotade fram den. Kompressorn är märkt med r12 och r22. Konstaterade att någon har klippt av kabeln som går till fläkten och att kompressorn startar när jag stoppar i sladden. Mer än så gjorde jag inte.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

torbjorn_forsman

#11 » 22:07:10, 25-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, knepigt att det står R12 / R22 på en sak som är så modern som från 2003 , då var bägge de kylmedierna förbjudna sedan länge i bl a Sverige. Eller kan det tänkas att kyltorken är äldre men kompressorn är bytt? Elschemat kanske är daterat?
Och synd att det inte finns någon effektuppgift på kompressorn.
I varje fall går det säkert utmärkt att använda gasol åtminstone för en provkörning. Och den ser ju ut att ha riktiga serviceventiler!
Du skulle kunna skruva av huven på en av dem och peta på schraderventilens pinne för att kolla om det finns kylmedium. Det ska vara rejält tryck och pysa kraftigt om det är som det ska.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mattiaz (trådstartaren)

#12 » 09:20:39, 26-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt denna så ska det vara r134a och 0,9kg

http://www.dynamicaircompressor.ca/uplo ... 10_aib.pdf
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

torbjorn_forsman

#13 » 10:32:31, 26-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sikta på 300 g gasol då!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: björken, Ironman och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se