Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Gammal atlas copco kompressor behöver lite hjälp..

29 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Mickster

#16 » 17:37:48, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väcker upp denna gamla tråd.

Är ny på forumet..... Hej!

jag har kommit över en precis likadan som har samma fel. Backventilel läcker även fast jag har gjort ren den.
Det sitter ju nån vit bricka och en typ o-ring som ska täta.

Vet nån om det går att få fram delar till denna?

Med vänlig hälsning

Micke
Mickster
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:09, 01-03-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Blomkvist, Arboga, atlas Copco, aga, esab, Makita, etc



Cprmsk

#17 » 21:55:19, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruva loss den befintliga säkerhetsventilen, och kontakta Inspecta och be dom testa den. Ventilen som sitter där idag är flödes mässigt rätt för din kompressor. Jag skulle inte lita på Biltema grejor inte vad det gäller inte en säkerhetsventil. I mitt arbete brukar jag handla ventiler från Armatec, men det är rätt dyra grejor, så jag skulle inte byta förrän jag fått ventilen utdömd. Ta med manometern, den kan vara justerbar, och det fixar inspecta också.
Cprmsk
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:29, 10-01-2013
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 52

dimorep

#18 » 22:14:26, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad tar Inspecta (eller motsv. "kontrollföretag") för att funktionstesta en sådan säkerhetsventil, samt kalibrera en manometer?

Säkerhetskomponenter håller jag till fullo med om att de ska vara av ok fabrikat och i absolut bästa skick. Men en manometer till en sådan kompressor är nog billigare att bara köpa ny, än att lämna in ens för test.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Cprmsk

#19 » 23:56:26, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Vad tar Inspecta (eller motsv. "kontrollföretag") för att funktionstesta en sådan säkerhetsventil, samt kalibrera en manometer?

Säkerhetskomponenter håller jag till fullo med om att de ska vara av ok fabrikat och i absolut bästa skick. Men en manometer till en sådan kompressor är nog billigare att bara köpa ny, än att lämna in ens för test.



Tar man med sig ventilen och manometern, så kanske det tar 20min att utföra arbetet. Så det kanske kostar ca 300:-

Om man ser det yrkesmässigt!
Om trycket ggr volymen överstiger 1000 ( mer än 100liters tank och 10bar) så är även tryckkärlet besiktningspliktigt. Och då kontrolleras kärlet, säkerhetsventilen och manometern. Detta skall utföras normalt vart 4år, om inte någon nedklassning gjorts. Man bör kolla vad detta kostar, det är inte säkert att det kostar så mycket, och då vet man att hela kompressorn är okej! Har man företag och inte gör detta enligt AFS, så tar man trycket x volymen = summa vites avgift. Och detta kan bli dyrt!
Cprmsk
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:29, 10-01-2013
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 52

dimorep

#20 » 10:34:32, 02-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har något lite koll på "luftihoptryckare" och dess kringutrustning, men vet även att dessa kontrollföretag inte är så billiga att utnyttja (oavs verkliga tidsåtgången för det aktuella jobbet).. :wink:

Om du läser i lite trådar här på forumet som berör liknande saker (säkerhetsventiler, tryckkärl, allmänt "gammal utrustning" etc..) så ser du snart att JAG ofta påpekar säkerhetsaspekterna och tidigt dömer ut saker om minsta osäkerhet finns / kan finnas med de.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Mickster

#21 » 11:00:50, 02-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kanske var lite otydlig i mitt första inlägg. Det är inte säkerhetsventilen som krånglar, utan det är den där backventilen som ser till att luften från tanken inte går tillbaka till kompressorn.

Men tack för alla svar :)

Micke
Mickster
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:09, 01-03-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Blomkvist, Arboga, atlas Copco, aga, esab, Makita, etc

Michael Meier

#22 » 11:09:25, 02-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det ventilsätet eller ventilbrickan som är skadad?

är du 100 på att du söker rätt lösning menar jag..

Ventilsäte slipar man in till täthet, vad är det för material i "brickan"?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Mickster

#23 » 14:50:33, 02-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, det är inte inne i själva kompressorn den sitter. Denna backventil sitter mellan kompressorn och tanken. Kolla på post #3 i denna tråd så pratar Karl om den.

Denna ventil ser till att luften från tanken inte skall kunna gå tillbaka till kompressorn. Min ventil läcker tillbaka luft till kompressorn vilket gör att kompressorn trycksätts och orkar inte starta.

Jag har plockat isär den några gånger nu, men jag får den inte tät. Så jag tror att jag måste ha tag i lite slitdelar till den, alt en ny rackare.

Det är en liten fjäderbelastad kägla som ska täta mot en plastbricka. Jag misstänker att den där lilla plastbrickan inte är plan.

Jag har ringat in den lilla rackarn på bilden

Bild
Mickster
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:09, 01-03-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Blomkvist, Arboga, atlas Copco, aga, esab, Makita, etc

Mickster

#24 » 14:52:42, 02-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bild till

Bild
Mickster
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:09, 01-03-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Blomkvist, Arboga, atlas Copco, aga, esab, Makita, etc

Mickster

#25 » 22:27:12, 03-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

lite bilder på ventilen

http://sdrv.ms/13zQMhz
Mickster
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:09, 01-03-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Blomkvist, Arboga, atlas Copco, aga, esab, Makita, etc

jörgen.ottosson

#26 » 22:47:50, 03-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

.... :klia: vist borde innehållet sitta åt andra hållet.... :klia:

....eller ligger det bara fel på bilden?

det är ju i alla fall den vita plasten som ska täta mot den smala kanten, det syns ju på bilderna att den inte tätar riktigt.....är det ändytan på nippeln som är ojämn?
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Mickster

#27 » 23:01:34, 03-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart är det så. Själva ventilhuset skall vara åt andra hållet. tänkte inte på det när jag la upp bitarna för fotografering.

Tittar man på bitarna så ser det fint och jämt ut. Det finns lite förslitningar på den vita plasten. nippeln verkar jämn och repfri.
Mickster
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:09, 01-03-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Blomkvist, Arboga, atlas Copco, aga, esab, Makita, etc

Bert:s

#28 » 09:53:46, 12-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Läste att du skrev" Kollade även över elen, då någon kopplat jorden som fas!! " Kan vara nolla, inte säkert det är 400 Volts motor.
Bert:s
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:55, 12-10-2013
Maskin: Atlas Copco

Mickster

#29 » 13:21:01, 12-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju två olika kompressorer i denna tråd. Jag "hijackade" tråden lite i och med att jag hade exakt samma fel som trådstartaren. Min kompressor är en 220 voltare.

Jag fixade min genom att svarva av det ojämna i sätet på backventilen. Nu går den, även om backventilen kan hänga sig i bland.
Mickster
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:09, 01-03-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Blomkvist, Arboga, atlas Copco, aga, esab, Makita, etc


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se