Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Gammal atlas copco kompressor behöver lite hjälp..

29 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Grandell79 (trådstartaren)

#1 » 20:02:08, 06-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan
jag har en kompressor liknande den på bilderna(annan tank)
Nu är det så att den inte går som den ska.Den startar o bygger tryck. Men när trycket är byggt slår motorn från och allt tryck blåser ut genom det tunna röret som sitter från motorn, Det är inte samma "tryckströmbrytare som på bilderna utan en nyare pressostat. Det tunna röret går in i den. Den är kopplad där den lilla bulten sitter där klockan är. Och den andra brytaren är pluggad.
Problem 2. Motorn efter trcykförlusten vill inte riktigt starta. Går trögt tills den hoppar igång. Ibland får man starta den flera gånger.

Vad kan det vara??
Vill gärna ha liv i den gamla pjäsen.
Typ betäckning: FE 2 EA3
Bild

Bild
Grandell79
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:49, 01-09-2012



Karl Andersson

#2 » 22:08:14, 06-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har en backventil som bråkar med dig. Sitter på luftledningen mellan block och luftbehållare. Ta is är och gör rent, är den skadad tror jag att man kan snoka fram nya slitdelar till den, men börja med att ta isär å kolla hur det ser ut.
Ha det!
Hakoona Matata
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700

Grandell79 (trådstartaren)

#3 » 05:43:51, 07-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är backventilelen den där fyrkantiga saken där det tunna röret går från? totalt 3 rör 2 grova och ett tunt.
Hade bort den, sitter som en vit bricka i. Men det tunna röret sitter ju anslutet innan brickan! Då kan det väl pysa hela tiden?
Eller tänker jag fel.?
Grandell79
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:49, 01-09-2012

Karl Andersson

#4 » 17:27:31, 07-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Backventilen skulle jag vilja påstå sitter i den delen där manometern är skruvad i. Du har inte en bild på det andra blocket isärplockat?
Hakoona Matata
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700

Grandell79 (trådstartaren)

#5 » 18:03:14, 07-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

HAr ingen bild än. Kan se om jag kan fixa en. Men när man kollar in i den från "motoränden" så ser man en vit bricka. Den var fjäderbelastad tyckte jag.. Den sitter efter det tunna röret. så om man säger så här.

Motor-rör-(fyrkantigt block med tunt rör innan bricka)- rör-tank
sen från tank-rör-block med manometer och tryckströmbrytare.
Grandell79
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:49, 01-09-2012

jörgen.ottosson

#6 » 18:35:03, 07-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle tro att den "vita brickan" inte tätar, den ska fungera som en backventil och hindra att luft går från tank till baks till kompressorblocket. ( funktionen på den lilla ledningen är att tömma trycket som finns kvar i kompressorblocket och ledningen när den stannat...... så den slipper starta mot fullt tryck.)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Grandell79 (trådstartaren)

#7 » 17:04:12, 08-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan

Har nu idag fått liv i kompressorn. Tog bort backventilen, gjorde rent, skruvade ihop. Kollade även över elen, då någon kopplat jorden som fas!!
Sen startade den så fint så. :razz:
Men har ännu en fråga. Har lite läckage vid den där saken som är plomberad, antar att det bara är att skruva åt då läckan är vid gängan mot blocket den sitter i. Men vad är det för något.? Är det någon slags övertrycksventil? Och i så fall när löser den ut?
Grandell79
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:49, 01-09-2012

jörgen.ottosson

#8 » 18:48:12, 08-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en övertryck/säkerhetsventil.....den ska förhoppningsvis aldrig behöva lösa ut, men om den behövs så ska den göra det innan du uppnår det maxtryck som står på tankens skyllt.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Robban_C

#9 » 19:15:12, 08-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Övertrycksventiler brukar vara konstruerade så att dom går att öppna för provkörning (är det inte nån liten ring på toppen där?). Det bör man göra då och då för att säkerställa att dom inte kärvar fast.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Grandell79 (trådstartaren)

#10 » 19:46:36, 08-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan kanske ta isär den o göra rent så allt går lätt?? Antar att den suttit där sen 1969...
Det mesta är väl bara o ta isär, så länge man kommer ihåg hur det ska sitta. Ska även ta o göra rent en kran som sitter på tanken där slangen ska sitta. Den har fastnat i stängt läge. Nu funkar bara den andra som sitter fast med en behållare.(oljeavskiljare?/vatten?) en ställbar historia.
Grandell79
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:49, 01-09-2012

Fredrik_

#11 » 20:09:12, 08-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just säkerhetsventilen kanske är lika bäst att helt enkelt bara köpa nytt...
Kostar inte många kronor på tex Biltema.
Så du kan känna dig trygg när du trycker igång den!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#12 » 22:09:40, 08-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny eller begagnad men den ska funka och den ska vara dimensionerad så den är minst tillräckligt stor.

Om pressostaten hänger sig så vill du ha en fungerande säkerhetsventil.
Jag har råkat ut för att pressostaten hängde sig och var glad att jag hade en säkerhetsventil.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Grandell79 (trådstartaren)

#13 » 23:06:29, 08-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det får bli en ny! Kostade ju inget! Och då kan man ju känna sig säker i det läget alla fall.
Grandell79
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:49, 01-09-2012

Michael Meier

#14 » 07:54:28, 09-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:....Jag har råkat ut för att pressostaten hängde sig och var glad att jag hade en säkerhetsventil.


(hoppas att du inte missförstår denna smilie) :smile:

Värdet av den kan inte mätas i pengar.

Och till Grandell, pilla absolut icke inuti en säkerhetsventil, gör du fel, klassas det som allmänfarligt beteende.. alternativt mordförsök.. utvändiga gängan är helt i sin ordning att täta :thumme:

Samtidigt som det hör till skötseln att prova säkerhetsventilen :!: och det kan mye väl vara skit på ventilsätet, som hindrar den från att stänga, just därför ska man prova (renblåsa) denna ventil lagom ofta, även den nya ventilen.

Tänk på att biltemas ventil har ett värde, där den öppnar, på din kompressortank kanske du behöver ett annat värde ?

Det finns även andra leverantörer av denna viktiga pysventil, som exempel är INGEN av BT's analoga manometrar kalibrerad, visarens nolläge baseras på att med okänd fjäderkraft trycks mot ändanslaget, den sista manometern som jag fick hade en felvisning på 1,7bar (vid åtta bars tryck)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Grandell79 (trådstartaren)

#15 » 08:02:39, 09-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade på bilema nu. Finns ju en som det står 10 bar på. På min tank står det också 10 bar. Då borde det alltså vara den? Antar att det är bättre med en ny. Den här har ju stått still ett gäng år. Och innan var det militärt! Antar att den inte användes mycket då heller.
Grandell79
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:49, 01-09-2012


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se