Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Koppla ihop två kompressorer

63 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Turbodiesel

#61 » 21:16:31, 11-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg det i ugnen på 120 grader eller något sådant, ju större lager desto enklare med värmemetoden.

Det är lite olika (fabrikat) hur beteckningen är uppbyggd, men ZZ & 2Z är dubbelsidigt ståltätat.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



senmathal (trådstartaren)

#62 » 21:25:35, 14-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja la lagret i ugnen på 125 grader och där fick det ligga längre än jag tänkt då grannarna kom på besök. Jag har varit lite orolig för hur mycket kraft det skulle behövas för att få dit lagret på axeln men den oron var onödig. Det uppvärmda lagret ramlade på plats så lätt att jag trodde för ett ögonblick att jag fått et för stort lager. Men ganska snart så nöp det fast på axeln. Inte heller kåpan var något problem att få dit så hela operationen gick lättare än jag vågat tro.

Nu funder jag på om maxtrycket skulle kunna höjas lite. Normalt brukar det väl vara mellan 8 och 10 bar men den här slår av redan vid lite drygt 7 bar. Jag tänker att det borde vara ganska mycket användbar luft och längre tid mellan tillslagen om man skulle öka till 8 bar? Om nu mätaren visar rätt förstås. Kan det finnas någon hake med att höja till 8 bar? Jag tänkte dubbelkolla med en annan mätare först för att se om den visar lika.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

senmathal (trådstartaren)

#63 » 21:54:57, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har kompressorn fått sin plats i garaget. Den tar inte så särskilt stor plats där den står. Det stod en hylla där som jag tagit bort men jag tror jag ska skruva upp en hylla ovanför kompressorn.
Bild

/Mats
Volvo BM 430

2 personer gillar det här inlägget.
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se