Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Koppla ihop två kompressorer

63 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera kompressorer och tryckluft här

senmathal (trådstartaren)

#1 » 14:01:13, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här har varit uppe förut men då jag har en speciell typ av kompressor i åtanke skriver jag en ny tråd och frågar.

Jag har en sådan här kompressor från Jula som gör sitt jobb väl. https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... lsrc=aw.ds Men ibland så behövs lite mer luft och då finns två alternativ. Köpa en stor ny eller begagnad som jag har svårt att få plats med eller köpa en till likadan. Som syns på bilderna har den två slanguttag varav bara det ena är påverkat av tryckregulatorn för utgående luft. Min fundering är om man skulle kunna göra det så enkelt att man bara kopplar en slang mellan dom opåverkade uttagen på kompressorerna. Det brukar snackas om backventiler och det ena med det andra men jag har aldrig förstått vad det skulle behövas för. Trycket kommer väl att vara det samma i båda tankarna och så fort det blir för högt så slår väl tryckkontakten ifrån. Eller tänker jag fel utifrån pneumatikens lagar?

Man kan väl gissa att dom kommer att av och på ungefär samtidigt om än inte exakt. Att styra båda via samm tryckkontakt tänker jag inte är någon bra lösning då jag vill köra dom på var sin fas. Det är väl närmast en förutsättning om en säkringen ska hålla.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430



Sten87

#2 » 14:07:30, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nog haft ihopkopplat 2stk kompressorer utan större bekymmer och då var den ena mest som hjälp till den större vid blästring så de var helt olika också, ena kanske en 200l/min och den andra uppemot 600l/min och slog av först vid 10bar men den mindre vid 8bar så man måste stänga av den mindre efter man blästrat annars slår övertrycksventilen ifrån. Men med 2 likadana borde det inte orsaka några bekymmer.
Sten87
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:40, 27-06-2014
Ort: Finland
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6600
Farma 14T + 8,5G2

torbjorn_forsman

#3 » 14:16:12, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir en utmärkt lösning att bara ha dem direkt parallellkopplade, eventuellt med avstängningskranar (kulventiler) om du har stora krav på driftsäkerhet i tryckluftinstallationen och vill kunna koppla bort en trasig kompressor när som helst.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

senmathal (trådstartaren)

#4 » 14:31:02, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte att jag bara kunde ha en slang med snabbkoppling mellan dom när då det finns två uttag. Det normala kommer vara att jag använder en kompressor. Sedan när det är dags för lite slipning eller något mindre blästringsjobb så kopplar jag ihop båda. Det är bara hobbyverksamhet så något stort krav på driftsäkerhet är det egentligen inte. Jag vill även kunna flytta runt en kompressor när det behövs. Till exempel dra ut den på gården för att nå någon bil som behöver luft i däcken. Garaget är ju oftast fullt av annat. Jag har inte installerat någon rörsystem. Än så länge i alla fall men den kanske blir.

Det blir väl förmodligen för lite luft i alla fall till några större arbeten men jag kommer i alla fall kunna köra de maskiner jag nästan kan köra med en kompressor. Till exempel en lien kapmaskin som jag har och kanske även kortare stunder med en oscillerande slipmaskin. Även lite punktblästring torde väl gå utan att det blir slut på luft alldeles på en gång. Det står 300 l fri avgiven men jag vet inte om jag tror på den siffran.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Stridis2

#5 » 14:40:38, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent praktiskt kommer det troligen att fungera, men vore det inte bättre att skaffa en kompressor avsedd för uppgiften? Med två enfaskompressorer igång samtidigt får du en riktigt ful snedbelastning på nätet. Det räcker med att frysen råkar ligga på samma fas och startar så går huvudsäkringen, att frun startar dammsugaren, VP:n går igång osv. Ja, du förstår säkert min tanke.
Det behöver inte vara fel med två småkompressorer, finns flera tillfällen när det är en bra lösning, jag vill bara att du tänker på alla nackdelarna.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mattias Petterson

#6 » 15:58:58, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Rent praktiskt kommer det troligen att fungera, men vore det inte bättre att skaffa en kompressor avsedd för uppgiften? Med två enfaskompressorer igång samtidigt får du en riktigt ful snedbelastning på nätet. Det räcker med att frysen råkar ligga på samma fas och startar så går huvudsäkringen, att frun startar dammsugaren, VP:n går igång osv. Ja, du förstår säkert min tanke.
Det behöver inte vara fel med två småkompressorer, finns flera tillfällen när det är en bra lösning, jag vill bara att du tänker på alla nackdelarna.

Får väl satsa på 3 st likadana...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

senmathal (trådstartaren)

#7 » 16:23:06, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får kolla med brorsan som är elektriker men tänker att det knappast kan vara så ovanligt man har två stora strömförbrukare på var sin fas inkopplade. Finns det inte spisar som går på två faser om jag inte tar fel. Kompressorerna i fråga klarar sig på 10A men jag har möjlighet att köra dom på 16A. Sedans ska man väl så klart belasta så jämnt det bara går.

Anledning till två mindre är dom jag nämnt ovan. Dels att en ska vara portabel och dels att jag utrymmesmässigt har lättare att få plats för två mindre än en stor. Någon gång i framtiden och i den bästa av världar kanske jag kan bygga ett kompressorrum utanför garaget men det går inte just nu.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

QV_

#8 » 17:30:01, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spis, varmvattenberedare är 2 fasiga
ugn är 1 fasig

Så det finns gått om produkter som snebelastar nätet bland vitvarorna.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

drabant

#9 » 17:45:36, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tilsvarende problem. Jeg har flyttet til en garasje hvor jeg ikke har plass til 3fas kompressoren så jeg har en liten enfas inne. Tenkte å montere den store ute og montere en slange til uttaket og en til drenering som begge går med fall til en vannavskiller som er sammenkoblet med den lille. Tror jeg ville normalt klare meg med enfasen med den store tankkapiseteten jeg får. Jeg vil ikke normalt bruke den store pga. støy og godt naboforhold.
drabant
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:50, 17-05-2014

Ivar Risslén

#10 » 17:55:56, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en liten 230 volts kompressor på 2 hk som lever om på det värsta när den går och det är så fort som jag använder lite luft. För att få nog med luft till en plasmaskärare så har jag köpt den här https://duab.se/garage-verkstad/trycklu ... 100-b3700b Den tar inte så mycket mer plats och lever inte om något mer än den lille.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

johaniskogen

#11 » 18:06:11, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur stort behov av luft har du? Ett alternativ är ju en bufferttank. Då får du tillgång till mkt luft en kort stund
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

senmathal (trådstartaren)

#12 » 18:15:21, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lackar lite ibland och då måste nuvarande kompressor gå mest hela tiden även om det räcker till. Sedan om man vill köra någon mindre slipmaskin och lite punktblästring tänker jag att det blir lite mer flyt även om det är för lite ändå. Ska det räcka till en oscillerande billackarslip så behövs det väl säkras upp för en riktigt stor trefas men man kan inte få allt. Det är trots allt hobbyverksamhet. Nu blir det ju även större tankvolym med två kompressorer. Sedan kan man ju alltid komplettera med en större tank. Men samtidigt får ju kompressorerna gå väldigt länge varje gång dom startar med en stor tank. Vet inte om det är så bra för sådana här små. Jag tror jag testar med två om det inte dyker upp något frestande på Blocket inom närmsta tiden. Kompresseror finns ofta till salu men för det mesta med väldigt många år på nacken.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Mattias Petterson

#13 » 18:42:43, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte lika bra med en eldriven oscilerande slipmaskin?
Blir ju mycket tystare när man slipper kompressorn.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

senmathal (trådstartaren)

#14 » 18:46:13, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo!

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

senmathal (trådstartaren)

#15 » 18:47:39, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror till och med att en del lackproffs gått över till typ Mirka elslipar. Lite dyra men säkert väldigt bra.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se