Jag tror det är en LE5 som min far har. En trevlig kompressor som går mycket tyst, men den har börjat ta mycket lång tid på sig att ladda tryck. Den kommer upp till inställt tryck (kanske 7 bar?), stänger av sig och startar om när det behövs som den ska precis, bara att det tar någon minut att få upp trycket. Har tyvärr inte hunnit titta på detta.
Så vitt jag vet finns det en lite "farlig" sak med kompressorn, och det är motorn som är en specialmodell. Den är lagrad bara vid fläktsidan. Den sida där man normalt har en remskiva har ingen gavel (och ännu mindre något lager) utan är stumt monterad mot kompressorblockets vevaxel. Jag har läst om flera personer som byggt om till vanlig flänsmotor och sedan fått vevaxelbrott på kompressorn.
Motorn brann på min fars kompressor för många år sedan. Vi ringde upp AC och frågade om motor som reservdel. -Jo visst har vi det, skrattade reservdelsmannen, men den vill du inte köpa. Då kostade en motor 14.000 kr! Man köpte en motsvarande flänsmotor för ca 2000. Tack och lov blev det inte att jag byggde om den utan vi lät linda om den.
Anledningen till att motorn brann var troligtvis dålig matarledning till kommunen. Motorlindaren sa att han hade jättemycket motorer från vår kommun jämfört med andra kommuner runt om, så det var troligtvis inte så att motorn var dåligt konstruerad. Men jag drog hela den här historien för att varna för ombyggda kompressorer.