Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Lamellkompressor

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

tullaren (trådstartaren)

#1 » 23:04:08, 17-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått chans att köpa mig en Hydrovane 128 som ger 2,8kbm min. har gått 20 000 tim motor o regelbunden service.
för ett billigt pris.
Har tänkt att ha den till blästring nu sitter det en 18kva/25hp motor men eftersom den är så stor så kommer jag sätta dit en dieselmotor för att få ner priset på driften.

Har nån erfarenhet av dessa kompressor, har hört att det är dyra delar om den havererar.
rätta mig om jag har fel
tullaren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:33, 29-09-2009
Ort: borås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



jörgen.ottosson

#2 » 12:23:18, 21-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den erfarenhet jag har av lamellkompresorer är att det som regel beror på slitna lameller att de havererar....så mät höjden på lamellerna innan du börjar använda kompressorn, och är de för låga så byt. ( lyckas de "krypa ur" spåren så knäcker du mer än bara själva lamellen....)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Mats Antonsen

#3 » 20:08:27, 05-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att tänka på vid ombyggnad till dieseldrift.en lamellkompressor ska inte rotera under 900rpm och inte över 1900rpm.Under blir interna läckaget för stort med varmgång,över orkar inte oljan hålla en smörjfilm mellan lamell och stator.En välskött lamellkompressor går lätt 100000 timmar med endast byte av mjukdelar(axeltätning+oringar)Håller själv på med ett liknande projekt men ska driva en lite större kolvkompressor med en tändkulemotor som jag tänkt använda vid blästring
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Mats Antonsen
1 inlägg
 
Blev medlem: 13:46:28, 19-04-2009
Ort: Forshaga
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 88

rkv

#4 » 00:26:44, 15-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei!
Ser du har ein Hydrovane 128 . Eg her ein Hydrovane 120 . Men finner ikkje ut kva dreieretning den skal ha.
Har du mulighet for å sjå kva retning din går med :)
MVH
Rune
rkv
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:47:47, 14-12-2021
Ort: Bømlo,Hordaland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same Dorado 86


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se