Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Atlas copco ke4 b4

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Martin.ivarsson (trådstartaren)

#1 » 22:43:19, 07-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej maskinister och mekaniker.
Jag har köpt mig en gammal Atlas Copco ke4 b4.
Den har endast stått som reservluft sedan ny, så av skicket att dömma har den inte gått 100h.
Nu till fråga detta är en b4 med så kallad "helautomatik"
Den läcker lite från säkerhetsventilen och från tryckregleringen.

Frågan är vad igentligen helautomatiken igentligen gör?
Det ska ju funka som någon form av avlastning för kompressorn.
Är dett bättre för mig som har den i en hobbyverkstad att fimpa automatiken och låta den köra direkt mot tryckgivaren?

Eller kommer den att funka som en "vandlig" konsument kompressor om jag får bort läckaget?

Min tanke är att ha kompressorn konstant kopplad med ström på.
Och då vill man ju inte ha en kompressor som går ner på avlastning några gånger om dagen.

Tack för svar.
Mvh Martin

Bild
Bild
Bild
Martin.ivarsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:46, 07-03-2022
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



rospigg

#2 » 23:46:38, 07-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att låta den rulla och gå även om trycket är uppnått, det finns det väl ingen anledning till alls.
(De smäckra ledningarna på topplocken påverkar ventiler i toppen. När maxtryck uppnåtts så går kompressorn i "tomning")
Köp en ny säkerhetsventil och kör med tryckströmbrytare.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Stridis2

#3 » 10:38:30, 08-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns skrivet en del om on/off kontra frihjulande kompressor. Sök så kommer du säkert att hitta mycket bra info.
Enkelt uttryckt så behöver du bara lite luft så är on/off helt klart att föredra. Om du däremot använder mycket luft som t.ex. vid blästring så är frihjulande mycket bättre.
Hur stor motor har du? Tänker om du behöver Y/D-start. I så fall funkar det inte med bara tryckströmbrytare.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

christianmoller

#4 » 06:17:06, 09-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en likadan kompressor och säkerhetsventilen går att slipa in om den läcker(en ganska gedigen sak i mässing har jag för mej).

Christian
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

Kerten

#5 » 20:14:39, 09-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en KE6. Alltså den lite större. Automatiken där går i tre steg med två separata tidrelän.
1. Start med Y-koppling.
2. Övergång till D-koppling.
3. Ventilerna stängs.

Jag har en vippbrytare som väljer om motorn ska stänga av vid uppnått tryck eller om bara ventilerna ska avlasta.
Vet inte om din är lika, men kan nog ha manualen någonstans.
Dessa såldes med olika automatiker. Har sett de med manuell Y/D start men automatisk ventilavlastning också.

Om du bygger om och kör elen direkt mot en tryckgivare så måste du åtminstone låta den avlasta vid start. De flesta modernare kompressorer gör det också.

Det fanns en variant som har en backventil mellan den lilla tanken och den stora. Trycket tömdes automatiskt i den lilla tanken så den startas obelastad.
Kerten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:44, 30-09-2018
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1140
Belos 252

Kerten

#6 » 20:51:05, 09-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt manualen så betyder b4 att du också kan välja mellan ventilavlastning eller start/stop.
Fungerar allt som det ska så har du alltså den bästa varianten och det finns inga skäl att bygga om något.

Det står att man ska använda ventilavlastningen om man har fler än 8 starter per timme.


Bild
Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Kerten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:44, 30-09-2018
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1140
Belos 252

Stridis2

#7 » 22:27:35, 09-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skulle inte ha lust att skanna den bruksen och lägga i Downloads? :shake_hands:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Martin.ivarsson (trådstartaren)

#8 » 14:01:30, 15-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för all hjälp!
Jag hittade en knapp så stannade kompressorn i stället för att bara tryckavlasta å frihjula.
Å sen startar den av sig själv när trycket sjunker.
Där har varit lite småläckor kring lite kopparpackningar som nu är tätade.
Men jag har ett ställe det fortfarande läcker ifrån och det är ställskruven som sitter bakom manometern.
Där är ett litet hål som det pyser luft igenom.
Om man längret över så startar den igen på frihjul och sen bygger tryck.

Så, ska denna läcka på detta vis eller går det att fixa?

Tanken med kompressor är att ha ett helt tätt system där jag har en kulventil som öppnar till alla uttagen i verkstan, ett med kulventil som öppnar i den byggnaden där jag har mina fordon och en kulventil som öppnar till en slangvinda utomhus.
Så ha en kompressor som läcker är ju lite tradigt om den ska starta lite av sig själv då och då.

Så frågan är om ni tror att det ska vara som jag beskriver eller den borde gå att få tät?
Tack.
Martin.ivarsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:46, 07-03-2022
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Martin.ivarsson (trådstartaren)

#9 » 13:26:16, 21-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man nu inte får rätt på automatiken.
Tror ni då om man använder en tryckströmbrytaren kan avlasta upp i ventilerna i stället för nerifrån en backventil?
Tänker nu när där ändå är rör från ventilerna.
Mvh Martin
Martin.ivarsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:46, 07-03-2022
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Johan U

#10 » 14:29:00, 14-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Martin,

Jag har en likadan, som nog gått några fler timmar än din men som jag tycker var ett bra köp - och den kommer fungera länge..! Det allra bästa är den lugna gången, låter knappt något alls och det gillar jag.

Du finner säkert på råd med det mesta. Passa på och lossa manluckorna och rensa den ordentligt inuti. Min var modifierad med en magnetventil som släpper fram luft till avlastningsventilerna i toppen, men endast kopplad för start/stopp-automatik. Den enda funktionen med magnetventilen och avlastningen blev således att lufta cyllarna så att den inte startar mot tryck, vilket i och för sig är viktigt.

Jag har nu kopplat in kompressorn så att motorn istället får ström direkt från en kontaktor. Med en treläges strömbrytare kan jag välja om kontaktorn skall gå konstant till, styras av tryckströmbrytaren på kompressorn eller stoppa (mittläget). På det sättet kan jag skifta mellan ventilavlastning eller start/stopp-automatik. Eftersom jag blästrar lite är avlastning ett läge som används då och då, så slipper man start o stopp-strömmarna och det känns helt enkelt behagligare. Det visslar lite när cyllarna avlastas, ett trevligt ljud.

Jag har inget kopplingsschema till hands men i princip kan man säga att tryckströmbrytarens enda funktion blir att 1) skicka fram en signal till kontaktorn om min vippströmbrytare är ställd i start/stopp, samt 2) styra magnetventilen som släpper upp luft till ventilerna. 2) gäller hela tiden, när kompressorn uppnår sitt tryck så bryts strömmen till magnetventilen och då avlastas cylindrarna - oavsett om den går konstant med avlastning eller som start/stopp. Hoppas du hänger med.

Se till att ha ett motorskydd och en bra kontaktor, så ska det inte vara några problem att köra som beskrivet ovan.

Anledningen att jag inte använder originalgrejjerna var att en del saker fattades, samt att det läcker på några ställen - fortfarande. Så fort tiden medger skall jag ta bort de gamla reduceringsdonen och klockan som sitter där så att den endast har tryckströmbrytaren och magnetventilen. Med de gamla grejjerna fick man väl slå om någon ventil mm för att välja mellan avlastning och start/stopp - det slipper jag nu och kan styra det inifrån garaget istället.

Lycka till!

Johan U
Johan U
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:26:19, 03-09-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Martin.ivarsson (trådstartaren)

#11 » 03:40:35, 19-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Tror jag ska ge avlastningssystemet en chans till och plocka av fördröjningen och inspektera och rengöra den en omgång.
Funkar inte det så blir det en vandlig tryckbrytare där jag kör avlastningen från tryckbrytaren till ventilerna i stället för till backventilen.
Tack för hjälpen.
Martin.ivarsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:46, 07-03-2022
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#12 » 09:26:18, 19-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På ett eller annat vis så måste du låta kompressorn komma upp i full hastighet innan du låter den börja jobba mot tryck. Behöver du YD-pådrag så fungerar det inte alls att köra med bara en tryckströmbrytare, då måste du ha mer automatik.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se