Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Köpt kompressor - vad är det för modell?

65 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Michael Meier

#61 » 23:25:31, 04-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

50% kapacitetsminskning är jättemye, 3 minuter låter ok mellan tummen och pekfingret.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



Kalt3n (trådstartaren)

#62 » 01:24:34, 05-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:50% kapacitetsminskning är jättemye, 3 minuter låter ok mellan tummen och pekfingret.
Ok men känns ändå som att uppgradera remhjulet till ett 180mm är en billig uppgradering som skulle göra stor skillnad. Så det blir nog att göra så istället för att byta motor.

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Kalt3n
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:32:02, 17-05-2019
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare

Kalt3n (trådstartaren)

#63 » 01:59:22, 05-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag lite övriga frågor.

Vart hittar man ett sånt här luftfilter?

Själva olje påfyllnad's pluggen är någon konstig variant jag aldrig varit med om tidigare, det som nån stålborste inuti den svarta plast cylindern, när kompressorn går så känner man att det kommer lite luft därifrån. Hur fungerar dom är det nån typ av filter som ska bytas imellan åt?
Tänkte byta olja imorgon duger biltema's kompressor olja eller bör man satsa på något annat? Visst ska man fylla till halva synglaset?

Under tryckströmbrytaren finns en anslutning som jag tror är till för att montera avlastning's ventil, är det något man bör ha eller går det bra utan?

Så har jag två hål som är pluggade, kan någon svara på vad dom är, bifogar bilder..

BildBildBildBild

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Kalt3n
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:32:02, 17-05-2019
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare

torbjorn_forsman

#64 » 09:30:48, 05-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Filtret i oljepåfyllningen "vevhusventilation" byts inte bara för att det är smutsigt, det rengör man t ex i ultraljudtvätt med bensin, när det börjar bli för igengrott.

Är luftfiltret ett pappersfilter eller någon form av trådnätsfilter? I det senare fallet, går även det att rengöra vid behov.

De pluggade hålen kan tänkas komma till användning när kompressorblocket resp tanken sitter i andra slags installationer än just den här. T ex någon extra säkerhetsventil, avlastningsventil eller liknande.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Toost

#65 » 10:23:07, 05-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kalt3n skrev:Jag märker nu att motorn behöver bytas ut till en med högre varvtal, som det är nu så tar det väldigt lång tid att fylla.
Är det så att motorns kw bestämmer vilket tryck man kan ha i tanken och varvtalet är hur fort den fyller?


I "verkstads-tryckluft" har man ofta typ 7 bar "ut i slangen" , i småkompressorer löser säkerhetsventilen vid typ 10 bar. Strax innan 10 bar skall tryck-switchen slå av motorn.
Utgående tryck ~7 bar styrs av tryckregulatorn.
Man vill inte att motorn ska gå på knäna för att pumpa 10 bar , motorn klarar därför högre tryck.
Varvtalet är direkt relaterat till hur fort kompressorn fyller tanken. Kolvarna pumpar ju en viss volym komprimerad luft vid varje slag , och ju oftare detta händer , desto fortare fylls tanken.

7 bar tror jag är av gammal hävd och ett vettigt val.

1 person gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se