Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Lösa/lossa rost i kompressortank

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

mikael.petersson (trådstartaren)

#1 » 09:15:23, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Allihopa!

Första posten. Blir inte riktigt klok på i vilket forum detta skulle postas. Så sorry om det blev fel.

Har en gammal kompressor jag försöker få igång. (Har trycktestat tanken med vatten till 15 bar så jag är nöjd med att den är ok).

”Problemet” jag har är att det är en del rostavlagringar i botten av tanken som jag skulle vilja bli av med. Inte för att det kanske behövs utan mest för att det känns bra nu när hela maskinen är isär. Jag har fått för mej att ”rostslammet” som ligger där binder en del vatten, alltså jag kan inte bli av med allt vatten när man tömmer tanken. Då det inte är löst så är det inte helt enkelt att bli av med.

Tanken är en 100liters Greiff och har bara tre ½-tums anslutningar på toppen så inte jätte enkelt att komma in i tanken.

Någon som har någon idé?? Har funderat på stenflis eller kedja och vagga tanken fram och tillbaka (sitter en montageplatta över hela ovansidan så jag kan inte enkelt rotera hela tanken). Eller finns det något kemiskt? Läste lite om citronsyra men tanken är ju 100 liter och blir kanske svårt att neutralisera och framför allt att ta hand om 100 liter?? Kanske räcker med att täcka botten. Har försökt spola tanken med högtryckstvätt med rörrensarslang men det hjälpte föga.

Jag joddlar lite här och hoppas på att någon kan ge lite tips.

Jag har försökt söka på forumet men inte hittat något bra som passar pga. storleken av tanken. Finns det något som jag missat så ber jag om ursäkt för det, men släng i så fall en länk till det jag missat.

Tack
/Mikael
mikael.petersson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:33:06, 11-06-2022
Ort: Norrahammar (Jönköping)
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



tortap

#2 » 10:34:35, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man skulle fylla på med en del sandningsgrus utan finmaterial 4-8 eller nåt sånt. Sen mickla fast den på en cementblandare och låta den trumla runt ett tag.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Michael Meier

#3 » 16:31:44, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något som inte direkt binder vatten är väl aluminiumsilikat, jag har inte provat, en säck på biltema kan det vara värt å prova och skriva en recension här efteråt.

Är det gravrost lär det behövas tyngre material typ upp till 8mm och krossat, inte naturgrus..

Funkar å sålla fram med vattenflöde, så blir man av med det fina materialet
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Mattias Petterson

#4 » 18:18:24, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fosforsyra kan funka.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

valberga

#5 » 18:32:51, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man får rostangrepp i veteranfordon, så finns det ett medel att hälla i som binder rosten. Men då måste ju all lös rost bort.
Jag har hällt i lite småflis och sedan "trummlat" tanken. Men man måste ju vara noggrann att få ur flisen och rostflagorna.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

mikael.petersson (trådstartaren)

#6 » 21:16:23, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

valberga skrev:När man får rostangrepp i veteranfordon, så finns det ett medel att hälla i som binder rosten. Men då måste ju all lös rost bort.
Jag har hällt i lite småflis och sedan "trummlat" tanken. Men man måste ju vara noggrann att få ur flisen och rostflagorna.


Vet du vad det kan vara för medel man använder? Har funderat på tummla men vet inte riktigt hur jag ska få fast tanken så jag kan rulla runt den.
mikael.petersson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:33:06, 11-06-2022
Ort: Norrahammar (Jönköping)
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mikael.petersson (trådstartaren)

#7 » 21:22:49, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren. Ska kolla forforsyra och se om det kan vara ett alternativ. Trummla vet jag inte riktigt hur jag ska lösa men jag ska kolla på det. Hittar jag lagom stort grus så kan jag dammsuga upp den ur tanken. Kanske får bli en kombination av syra för att lösa upp o sedan grus för att rensa av.
mikael.petersson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:33:06, 11-06-2022
Ort: Norrahammar (Jönköping)
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

valberga

#8 » 21:57:36, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det dyker upp i mellanåt i annonser om delar till veteranfordon.
Jag kollade nu i ett nummer av "nostalgia" och där såg jag en annons från uscarparts.nu
Dom har tätmedel i olika stolekar. Ganska dyrt medel. Det finns andra som säljer också. Men det var det första som jag såg nu
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli

1 person gillar det här inlägget.
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se