Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Atlas Copco vt3dd

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Atlas14 (trådstartaren)

#1 » 17:25:16, 01-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle behöva veta hur dessa ska sitta i förhållande till varandra och staget till varvregleringen.

Bild

Bild

Bild
Mvh
Atlas14
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:45, 28-05-2020
Sverige
Maskin: Atlas Copco



Dexxas

#2 » 08:48:12, 02-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om remmen går av ska det fjäderbelastade spännhjulet peta undan armen som blockerar den fjäderförsedda stången som i sin tur stoppar motorn.
Mekaniskt löst övervakning av remspänning....typ råttfälla. :vissla:
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

Atlas14 (trådstartaren)

#3 » 22:43:35, 02-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dexxas skrev:Om remmen går av ska det fjäderbelastade spännhjulet peta undan armen som blockerar den fjäderförsedda stången som i sin tur stoppar motorn.
Mekaniskt löst övervakning av remspänning....typ råttfälla. :vissla:


Ja jag har förstått funktionen men jag kan inte få det att passa ihop då den löste ut senast jag körde med den, nu startar den inte såklart med den utlöst.

Problemet är ju att remspännaren spänner inåt och remmen ligger utanpå och remmen är spänd pga den manuella kraft man tillsätter när man spänner upp den i "råttfällan", jag minns inte hur det satt innan för det var 2 år sedan jag tittade på det senast och löste ut det manuellt då men nu får jag inte till det så att jag blir nöjd med funktionen, därav vill jag veta hur det ska sitta.

Man tycker ju att det bara är att spänna upp den ungefär som mekanismen står i bilderna, men det finns flera sätt att sätta dit pinnen från varvregulatorn, antingen direkt mot armens kant eller på en klack på armen. Jag har fått för mig att den ska sitta mot kanten för att trilla ned mot klacken, men den kan likaväl sitta mot klacken direkt.

Ingen som har en bild på hur det ser ut?

Ps. Den löste ut pga att jag tänkte kringå varvtalsregleraren och låta den gå på högvarv hela tiden, men hade ställt upp den lite högt så jag kan tänka mig att den varvade 4-5000 varv, det va ett j*vla flås i grejerna :). Efter ca 30 sek så slog maskin ifrån och det var nog råttfällan som slog ifrån.


Mvh
Atlas14
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:45, 28-05-2020
Sverige
Maskin: Atlas Copco

Atlas14 (trådstartaren)

#4 » 21:49:55, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag hur det ska sitta, precis som det gör på videon så som jag har satt det (Har ej provat att starta maskinen efter det eftersom jag tagit av dieselpumpen.)

Nu måste jag bara fundera ut vad det är som gör att fjädern inte spänner upp remhjulet så är det biff.
Atlas14
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:45, 28-05-2020
Sverige
Maskin: Atlas Copco

Nicke12345678

#5 » 23:30:01, 10-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena har också en sån här gammal kompressor köpte som stått i många år , men blir inte klok på hur man lufta den? Har rengjort allt i bränslets väg ( var mycket alger o skit) Finns ju ingen matarpump , har fått fram diesel till spridarna med startmotorn men den starta till någon sekund sen dö den känns som jag missar något. Någon som har nån idé Är bra komp i motorn
Nicke12345678
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:19, 01-03-2016
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman ew200


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se