Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Problem med HBM kompressor

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Reach1 (trådstartaren)

#1 » 21:33:19, 12-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Ny medlem som hoppas på goda råd. Har en HBM kompressor som fungerat fint tills nu då den plötsligt började släppa ut luft. När jag ska starta den så är det som att den inte kan få in luft. Någon som vet vad detta kan bero på? Bifogar en bild på där det pyser ut luft.

Bild

Tacksam för svar
Reach1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:02, 12-04-2023
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare



Michael Meier

#2 » 21:39:21, 12-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska pysa där när du stänger av eller rycker ur sladden i vägguttaget, och när tryckströmbrytaren stänger av.

Pyser det medans kompressorn jobbar så funkar inte den enheten som den ska, du lär undersöka lite närmare, kanske börja enkelt med en multimeter på inkommande fas till spolen?

Spolen ska alltså dra när tryckströmbytaren är dragen, spolen ska få samma som du har i vägguttaget, via tryckströmbrytaren.

Enheten består av tre grejjer, längst till vänster är enbart en skarv,, lite brutalt stor i förhållande till spolen med en skruv i mitten, lossa på skruven och dra isär utan att förstöra spolens hanstift så kan du mäta där med proben från multimetern.

Spolar kickar tillbaka vid avstängning, äter gärna på brytarens kontaktbleck eftersom det gärna alstras en svårsläckt ljusbåge under öppningsfasen, borde inte vara felet just nu, men du kan alltid öppna locket till tryckströmbrytaren för att kontrollera ifall det är ett separat bleck för pysventilen.

Finns det inget separat bleck för pysventilen så går den på motorns bleck, och då finns inte felet efterdom din motor snurrar.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Reach1 (trådstartaren)

#3 » 07:48:59, 13-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar! Det skumma är att när jag sätter igång den ibland så jobbar den men den får inte någon luft och fläktarna sätter inte igång.
Reach1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:02, 12-04-2023
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare

BM425

#4 » 08:22:17, 13-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den grejen är till för att avlasta själva kompressorn från tryck när den stannar. Det så att kompressorn kan starta igen lätt utan tryck. Med åren så kommer det in kondens där o sen rostar/oxideras det i den lilla ventilen du pekar på.
Inloppet till tanken från kompressorn är en backventil som ska vara tät när kompressorn stannat. Pyser det i din ventil hela tiden så läcker dessa.
I övrigt elektrisk funktion som Mikael beskriver.

Liknande problem kommer på nästan alla kompressorer för eller senare.

Reach1 skrev:inte någon luft och fläktarna sätter inte igång.


Vad menar du med detta?
Vilka fläktar? De som ska kyla själva motorn o kompressorn?
Går kompressorn utan att bygga upp något tryck?
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Michael Meier

#5 » 08:40:34, 13-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reach1 skrev: .... Det skumma är att när jag sätter igång den ibland så jobbar den men den får inte någon luft och fläktarna sätter inte igång.


Du får beskriva felet du uppfattar på annat sätt.

Beskriv hur du startar, till exempel hur du har stängt av kompressorn innan du startar och om tanken är trycklös när du försöker starta.

Väldigt viktigt att beskriva utförligt för att vi ska förstå.

Men gissa går alltid : )

En fråga till, när kompressorerna (fläktarna) inte går, vad gör du då? och brummar motorerna när dom inte går?

Min gissning på det du har skrivit får vänta lite.

Öppna locket /kåpan på tryckströmbrytaren å gör en bild.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Reach1 (trådstartaren)

#6 » 19:11:26, 13-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket för alla svar. Jag ska försöka förklara lite närmare.

När jag startar kompressorn när den är tom så börjar den brumma men det är som att något stoppar den från att suga in luft. Fläktarna jag nämner är de två svarta ovanför/höger om det markerade området.
Om jag sedan slår på och av några gånger så börjar den plötsligt suga in luft och fläktarna får fart.
Reach1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:02, 12-04-2023
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare

torbjorn_forsman

#7 » 19:43:05, 13-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fläktarna är ju direktdrivna från respektive kompressorblocks motor. Så om de står stilla, står alltsammans stilla.
Är den enfas- eller trefasmatad? Om trefas: Finns spänning på alla faserna och slår tryckströmbrytaren (pressostaten) till pålitligt i alla faser? Inga brända kontakter etc i pressostat eller motorskydd?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#8 » 21:20:10, 13-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och du är hundratio% säker på att du har lufttomt i tanken när det brummar?

Hur är motorerna kopplade/lindade? har du nå typbeteckning/typskylt på kompressorerna?

Den här skarvsladden är absolut inte ok att använda till denna kompressor, kortaste väg, helst ingen 1,5 skarvsladd alls, behöver du skarvsladd ändå, kortaste tänkbara 2,5 skarvsladd som inte är lindad i spole.



Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Reach1 (trådstartaren)

#9 » 18:50:11, 19-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar! Det är en enfasare och problemet avhjälptes genom att göra rent "non return valves" som leverantören kallade dem.
@Michael Meier, varför ska jag inte använda en sådan skarvsladd?
Reach1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:02, 12-04-2023
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare

Michael Meier

#10 » 22:31:04, 20-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Starteffekten på dina två kompressormotorer och att kabeln är lindad flera /många varv i ett stängt utrymme.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Mattias Petterson

#11 » 06:31:03, 21-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kopplade in en torktumlare med en sån skarvsladd i ungdomen, kabeln brann av en natt....
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Reach1 (trådstartaren)

#12 » 20:40:25, 22-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lesson learned, tack!
Reach1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:02, 12-04-2023
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se