Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

köpa : Nova 105 7,5kW, skall bara dra 16A per fas ?

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera kompressorer och tryckluft här

marcusw (trådstartaren)

#16 » 00:38:18, 11-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Förmodligen är den stora strypningen som begränsar luftflödet inne i tryckregulatorn, det är inte 1/8" -nipplarna som är flaskhalsen. Tryckregulatorn ska du bara använda om du vill få ut ett lågt och stabilt tryck t ex för färgspruta, prylar som tar mycket luft är det bättre att koppla in direkt till tanken utan regulator emellan.



Men det känns som att trycket kan bli lite hoppigt om jag tar oreglerad luft direkt ur tanken, den laddar upp till 9,5bar och börjar sedan jobba vid 7,0bar igen så det känns också som lite för högt tryck, jag är van vid att det "alltid" finns 6,3 bar och att det är smidigt med ett reglerat tryck som man vänjer sig vid.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v



marcusw (trådstartaren)

#17 » 00:42:56, 11-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
marcusw skrev: .... dessutom står det i manualen att den max får gå 15 minuter per timme ....


Manualen säger inte så, den säger att kompressorn bör inte gå längre än 15 minuter åt gången, däremot intermittensfaktorn som finns klistrad på din kompressor kan säga annat, vad står det för % på den?


Det finns ingen etikett med intermittensfaktor någonstans, motorn har inte ens en typskylt...

Jag tror manualen avser 15minuter per timma som någon sorts rekommendation, om det var 15 minuter åt gången kan man ju köra 15 minuter, vila 1 minut och köra 15 minuter igen....känns inte som den håller för det och jag vågar inte testa :smile2:
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

torbjorn_forsman

#18 » 08:07:36, 11-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklast är väl att känna på motorn då och då, och bedöma om den blir otrevligt varm. Så länge man kan ta i den utan att bränna sig är det ingen fara.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#19 » 10:58:14, 11-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man luftkrävande verktyg så lär man ha bättre regulatorer än såna där hobbygrejer.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#20 » 11:09:58, 11-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Originalets URL: https://proffsmagasinet-res.cloudinary.com/images/f_auto/ProductImage30505085/Makita%20DBS180Z%20Bandslip.jpg


Men detta kanske är den smalare varianten eller?

EDIT: Va knepigt 12 & 30mm finns som el/batteridrivet men inte 20mm som det ser ut.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

marcusw (trådstartaren)

#21 » 01:53:41, 12-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Enklast är väl att känna på motorn då och då, och bedöma om den blir otrevligt varm. Så länge man kan ta i den utan att bränna sig är det ingen fara.


Jo men jag är lite orolig för kompressorhuset också, det blir riktigt varm..... nu vet jag inte hur varmt. Men jag skall ta bilder på det efter lite halvhård körning och se.


krokodilen skrev:

Men detta kanske är den smalare varianten eller?

EDIT: Va knepigt 12 & 30mm finns som el/batteridrivet men inte 20mm som det ser ut.

/C


Jag har provat flera sådana där med både batteridrift och nätdrift, har tom. en nätdriven, men det faller på att de blir för klumpiga och nu har jag ju redan köpt kompressorn så jag fortsätter med min tryckluftsvariant.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Michael Meier

#22 » 07:04:38, 12-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Materialvalet i kompressorn som alstrar påminnelse om att inte köra mer än 15minuter åt gången, den håller inte för att gå kontinuerligt.

Ungefär som skillnad mellan proffsmaskiner och snik, en slagborrmaskin håller i tio år om man endast borrar ett hål om dagen.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stridis2

#23 » 15:30:10, 12-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcusw skrev:Jo men jag är lite orolig för kompressorhuset också, det blir riktigt varm...

Det blir nog alla kompressorhus, det är en följd av att man komprimerar luften. Jag har en gammal Atlas Copco som är byggd för att gå på industri / verkstad. Efter ett tags drift är samlingstanken mellan cylindrarna så varm att jag inte kan hålla på den. Och då kör jag ändå bara ca 70% av kompressorns kapacitet.
Jag tror inte det är någon fara för min kompressor även om den går 8 timmar i sträck. Dock så skulle jag tro att din har lite sämre kvalité... :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#24 » 19:23:26, 12-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är lite förvånad över att den där kompressorn (till skillnad från billiga kina/italien-kompressorer i samma storleksordning från 90-00-talet) inte har någon kylluftkåpa alls mellan fläkten och kompressorblocket, fläktbladen i remskivan kan ju knappast ge någon luftväxling alls förbi kompressorns topplock och det mesta av luftflödet kommer att blåsa på sidan om till ingen nytta. Då är det inte konstigt om kompressorblocket blir varmt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

marcusw (trådstartaren)

#25 » 22:55:51, 12-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Jag är lite förvånad över att den där kompressorn (till skillnad från billiga kina/italien-kompressorer i samma storleksordning från 90-00-talet) inte har någon kylluftkåpa alls mellan fläkten och kompressorblocket, fläktbladen i remskivan kan ju knappast ge någon luftväxling alls förbi kompressorns topplock och det mesta av luftflödet kommer att blåsa på sidan om till ingen nytta. Då är det inte konstigt om kompressorblocket blir varmt.


Jag har faktiskt inte tänkt på det men man skulle kunna hemslöjda lite bitar av tunnplåt och styra luften lite mer som man vill.
Behöver inte bli jättekomplicerat, kan börja med "gavlar" monterat på sidorna av fläkthjulet.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se