Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Kompressorrenovering (?)

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Sparkz (trådstartaren)

#1 » 18:33:31, 11-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inspirerad av powermanges tråd fick jag med hjälp av en kompis hämtat hem min gamla kompressor. Nån gång runt 95 började det låta i den, och sen har den stått i ett halvfärdigt utbygge med dåligt tak. Vi pillade isär den ganska snabbt, så jag har inga bilder när den är hopsatt.
Bild

Det här var lite lustigt. Det är ju alltså en trecylindrig W-maskin med två steg. Två 110mm cylindrar pumpar till en 90mm. Storänden på staken går inte igenom den lilla cylindern, så hur får man ut den? Ska man behöva knacka ut kolvbulten i det här läget? Nä, peta upp staken i den högra cylindern så gick det att ta den inåt!
Bild

Här är vevaxeln minus lite motvikter.
Bild

En närmare titt visar orsaken till lagerknacket. En och annan rulle som stått still. Lager finns att få tag på. NU208 kostar 560 kr styck på kullager.se Det är nu man börjar fundera lite... 1680:- där, sen är det lagren till vevaxeln som antagligen inte heller är gratis, plus att bussningen i lilländen på en av stakarna är glappig. Börjar bli mycket pengar för en kompressor som kanske inte blir helt bra ändå. Därav frågetecknet i rubriken.

När jag höll på och skrev det här inlägget kom kompisen förbi igen och vi tittade lite på blocket. Så nu när jag fortsätter skriva står det en kompressor till i garaget. :vissla: Den är inte utan problem den heller iofs :ohnej:
Bild

En kompressortråd blir det, även om det inte riktigt blev som jag tänkt från början...
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Alelale

#2 » 22:10:52, 11-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tools Momentum har inga lager?
Kanske värt att kolla på andra lager affärer.
Alelale
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:07, 10-11-2012
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#3 » 22:38:04, 11-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Momentum ha väl inte direkt gjort sig kända för sina låga priser.
Å andra sidan verkar kullager.se inte vara så där värst billiga heller.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Alelale

#4 » 22:42:06, 11-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt behöver inte vara dyrt.
Värt att kolla upp i alla fall, tar inte lång stund!
Alelale
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:07, 10-11-2012
Maskintyp: Ej angivet

Robert T

#5 » 07:15:12, 12-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollat ebay osv? Man blir förvånad över vad man kan hitta där. :grin:
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sparkz (trådstartaren)

#6 » 19:19:39, 12-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

eBay har jag faktiskt inte varit i närheten av innan, men det fanns ju en del. Måste få loss svänghjulet/remskivan först för att se vad det är för lager på vevaxeln. Det är svårt att få ett bra tag med avdragare, men nu när den är loss borde det gå att få upp den i en press i stället. Glömde det idag, men jag får mäta om pressen på jobbet är bred nog i bordet.

Men nu har jag ju en till kompressor, så det gör inget om renoveringen av den gamla drar ut på tiden lite. Den nya (hrmm, nyare) är en Calmo med 10 hk motor. Manuell YD-start och konstant drift, avlastning när trycket är uppe. 16 A märkström på 16A säkringar, mmm... Den går att starta om man släcker ljuset först. :idee: Sen kan man tända igen och få ett flimrande halvljus.

På den gamla kompressorn har jag en 5 hk 1400 rpm motor. Så om jag inte är helt ute och seglar borde jag kunna sätta dit den i stället för 10 hk 2800 varv. Halvera effekten OCH varvtalet, men behålla vridmomentet? :klia: Och så halva luftmängden naturligtvis...
Senast redigerad av Sparkz 19:20:47, 12-11-2012, redigerad totalt 1 gång.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

kuggkrans

#7 » 12:24:22, 14-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

kolla bearingboys.co.uk

32£ +frakt inte gratis det heller men bättre än 560kr
kuggkrans
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:26, 19-11-2009
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: B-275
Case 5150

Sparkz (trådstartaren)

#8 » 13:36:44, 19-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men vad bra, det finns ju gott om ställen att handla delar på. Det är bara jag som inte tänker längre än riksgränsen... :smile: Men just nu får det vänta lite, objekt två är inne. För stor motor som sagt, och den stålomspunna slangen läcker.
Bild

Mindre motor på plats! 50% effekt, 50% varv, och 25%rem. Jaja, inte dåligt att jag hade en passande remskiva liggande även om det bara är ett spår. Dessutom hade jag en slang liggande som gick att få dit efter lite rotande i rörkopplingslådan. Och det fungerar! Lungt och fint på låga varv.
Kör motorn direkt nu för provkörningen, och använder den automatiska avlastningen. Men den verkade lite skum efter att ha lastat av första gången. Plockade av luftfiltren, och ja, ena cylindern lastar inte på som den ska. Det känns tydligt att den blåser tillbaka i insuget.
Bild

Så ur med ventilen. Här har någon lagat lite... :slag:
Men det borde inte påverka, det rör sig som det ska.
Bild
Bild
Så här ska det fungera: Den översta delen är en cylinder, kolven trycker på den "reparerade" delen och och håller ventilen öppen. Kolven var något trög, så den fick lite puts. Men det fungerade inte helt 100 ändå. O-ringen kan vara lite svullen kanske, det är inte mycket till returfjäder som ska trycka tillbaka den. Bara för ett test rev jag isär andra sidan också, och skiftade avlastningscylindrar. Provkörning, efter isärtagning pumpar ju båda eftersom man trycker kolven i botten när man sätter ihop det. Så jag lät den gå och höll ett öga på manometern. Efter en liten stund funderade jag på varför den stod still mellan 7-8 bar och knackade lite på den. Vips for mätaren förbi 10 och pekade rakt ner. :insomnia: Borde motsvara 12 eller så. Stänga AAAAV!!!! :svettas:
Blir nog till att plocka isär lite mer. Manometern och avlastningsventilen sitter på samma anslutning på tanken, så jag funderar på om det har rostat tätt där nere eftersom den varken lastade av eller visade rätt tryck. Säkerhetsventilen sitter på en egen anslutning, men den sa inget heller. Ny ska inhandlas.

Bild

Lite pys i en svets. Det var så innan trycket skenade, och jag är inte så rädd för en så liten tank. Är det riktigt dåligt märker jag väl det när jag svetsar igen den. Nu är den ju i alla fall "provtryckt" :vissla:
Bild
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Karl Andersson

#9 » 13:59:57, 19-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får ursäkta om jag låter tråkig men bara en komplett idiot svetsar en luftbehållare som rostat sönder. Visst, den kanske inte har så stor volym men fan vad du kommer att ångra den fullagningen när du eller ännu värre någon annan skadas av en tanksmäll! Byt ut mot friskare behållare, det är du garanterat värd! :shake_hands:
Hakoona Matata
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700

nordlander

#10 » 22:43:03, 19-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova att spränga en femliters tank. Det smäller rätt bra och kan nog ta död på en om man har otur. Köp nytt!
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

VonRon

#11 » 00:47:11, 20-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

nordlander skrev:Prova att spränga en femliters tank. Det smäller rätt bra och kan nog ta död på en om man har otur. Köp nytt!


Ja det har man ju alltid trott, men efter att nyligen diskuterat skadeverkningar av smällande trycklufttankar med en besiktningsingenjör så fick jag faktiskt lite mindre respekt för tryckkärl avsedda för tryckluft. Enligt den besiktningsmannen så fanns det väldigt få skadetillbud dokumenterade, enligt honom så är pratet om tanksprängningar väldigt överdrivet, en vanlig tryckluftstank är dimensionerad för att kunna gå hål på utan att därför sprängas och skulle den sprängas så blir energin ganska begränsad det handlar ju trots allt om ganska låga tryck när det gäller tryckluft. Ps har Nordlander provat att spränga en femliters tank med ett tryck på runt tio kg?
Senast redigerad av VonRon 00:49:14, 20-11-2012, redigerad totalt 1 gång.
VonRon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:23:35, 10-10-2010
Ort: Karlskogatrakten
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema V7F9

Sparkz (trådstartaren)

#12 » 03:41:51, 20-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är hålet:
Bild
Tills jag har undersökt det närmare kommer jag att kalla det en por i svetsen. Men inget tryck i tanken innan dess.

Och som jag misstänkte, ingen vidare öppning till manometer och avlastningsventil:
Bild
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nordlander

#13 » 06:44:49, 20-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

VonRon skrev:
nordlander skrev:Prova att spränga en femliters tank. Det smäller rätt bra och kan nog ta död på en om man har otur. Köp nytt!


Ja det har man ju alltid trott, men efter att nyligen diskuterat skadeverkningar av smällande trycklufttankar med en besiktningsingenjör så fick jag faktiskt lite mindre respekt för tryckkärl avsedda för tryckluft. Enligt den besiktningsmannen så fanns det väldigt få skadetillbud dokumenterade, enligt honom så är pratet om tanksprängningar väldigt överdrivet, en vanlig tryckluftstank är dimensionerad för att kunna gå hål på utan att därför sprängas och skulle den sprängas så blir energin ganska begränsad det handlar ju trots allt om ganska låga tryck när det gäller tryckluft. Ps har Nordlander provat att spränga en femliters tank med ett tryck på runt tio kg?


Absolut ingen som tvingar dig att köpa nytt. Även om jag bara skulle bli av med hörseln eller få nedsatt hörsel skulle jag ångra mig efteråt.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

Karl Andersson

#14 » 10:53:42, 20-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt sant Nordlander! Vågar inte ens tänka på hur det kan bli om ett barn är i närheten när tanken väljer att lämna in för gott :insomnia: .

Den besiktningsmannen skulle inte jag vilja ha att göra med, om det nu är så ofarligt med tryckkärl så borde vi väl kunna slopa alla besiktningar och därmed vore ovan nämnd besiktningsman förpassad till begåvningsreserven och avlönad via a-kassan.
Hakoona Matata
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700

Gossebear

#15 » 13:31:13, 20-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den tanken hör hemma på skroten.
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se