Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Tryckströmbrytare Condor

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

h-o (trådstartaren)

#1 » 00:47:05, 08-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bytt ut min gamla tryckströmbrytare på kompressorn till en 3-fas Condor, när den kom upp i 9 bar släppte den trycket genom att öppna ventilen i tryckströmbrytaren. Har sedan justerat in den så den startar o stannar via motorskyddet Men den står och pyser ut luft via ventilen på tryckströmbrytaren. Hur återställer jag den ventilen? :huh:
h-o
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:20:29, 08-02-2013
Ort: Skyllberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL 80
Farma 8 ton med vinsch och styrning
DB 990 Volvo EC 35



Jan.Disby

#2 » 21:38:22, 09-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att den ventilen är avluftning för kompressorn så att den inte startar mot "mottryck" . Nu kanske du inte har den funktionen via tryckströmbrytarn. Men jag tror att Condors brytare fungerar så ! :smile:
Ingenting är omöjligt.
Det omöjliga tar bara lite längre tid !
Jan.Disby
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:55:23, 06-10-2009
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hara Caway

h-o (trådstartaren)

#3 » 10:18:33, 10-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jan.Disby skrev:Jag tror att den ventilen är avluftning för kompressorn så att den inte startar mot "mottryck" . Nu kanske du inte har den funktionen via tryckströmbrytarn. Men jag tror att Condors brytare fungerar så ! :smile:

Ok så då står den och pyser hela tiden, och startar och stannar via motorskyddet. Slösar på luften och jobbigt ljud att lyssna på :digga:
h-o
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:20:29, 08-02-2013
Ort: Skyllberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL 80
Farma 8 ton med vinsch och styrning
DB 990 Volvo EC 35

Karl Andersson

#4 » 10:28:03, 10-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu jag är inte med riktigt. Du menar väl att kompressorn startar och stoppar med styrning av pressostaten ( tryckströmbrytaren), inte att den startas och stoppas av motorskyddet. Motorskyddet skall endast användas som skydd mot överbelastning, inte som startanordning.
Condorbrytaren justeras in så att kompressorn stannar vid uppnått givet tryck och återstartar på ett lägre tryck vilket ges av brytarens tryckhysteres, difftryck.
Att den står och avluftar konstant betyder att en backventil inte håller tätt eller om den även avluftar under gång att något är knas med pressostaten.
Vad gäller det för kompressor? Är det inbyggt motorskydd i condorbrytaren. Effekt på motor och inställning på motorskyddet?
Hakoona Matata
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700

h-o (trådstartaren)

#5 » 17:37:36, 10-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Karl Andersson skrev:Nu jag är inte med riktigt. Du menar väl att kompressorn startar och stoppar med styrning av pressostaten ( tryckströmbrytaren), inte att den startas och stoppas av motorskyddet. Motorskyddet skall endast användas som skydd mot överbelastning, inte som startanordning.
Condorbrytaren justeras in så att kompressorn stannar vid uppnått givet tryck och återstartar på ett lägre tryck vilket ges av brytarens tryckhysteres, difftryck.
Att den står och avluftar konstant betyder att en backventil inte håller tätt eller om den även avluftar under gång att något är knas med pressostaten.
Vad gäller det för kompressor? Är det inbyggt motorskydd i condorbrytaren. Effekt på motor och inställning på motorskyddet?


Jo helt riktigt jag har ställt in start och stopp via pressostaten med en diff emellan och det fungerar, men den är alldeles ny och första gången den gick uop i tryck löste den ut via den ventil som sitter på undersidan. Allt var tätt tills den löste ut vid 9 bar. Motorn är ny 4 hk (3kw 6,4 Amp) och det är inbyggt motorskydd i brytaren. Skyddet är inställt på 6,3 Hade ett gammalt liknande motorskydd kopplat likadant med anslutning av kopparledningen till en ventil på motorskyddet det pös aldrig ur det. :klia:
h-o
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:20:29, 08-02-2013
Ort: Skyllberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL 80
Farma 8 ton med vinsch och styrning
DB 990 Volvo EC 35

MBkomp

#6 » 00:05:07, 23-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är inte fel på tryck brytaren utan på backventilen!
ventilen som sitter i brytaren skall avlufta cylindrarna vid stopp
så kompresorn startar obelastad!
läcker backventilen blåser det hela tiden i brytaren!
följ slangen från brytaren den går till backventilen i backventilen sitter en gummi puck den blir hård av värme o tätar dåligt!
slipa av den hårda ytan på pucken eller köp en ny så är problemet löst!
Mvh kompressor mannen
MBkomp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:01:13, 11-03-2011
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo bm 616b


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se