Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Sliten kompressor?

81 inlägg • Sida 6 av 6
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Paxman

#76 » 12:05:01, 16-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Vattenavskiljaren är ingen lufttork, Vattenavskiljaren tar endast hand om vatten som går att urskilja med centrifugalkraft, rinnande vatten.. inte fuktig luft.
Samt att den har ett filter i sei som sorterar bort rostkakor och gängtejp från kompressorn.


Grisen skrev:Skippa dimsmörjaren, annars bör du ha skilda slangar för luftmaskiner och renblåsning/målning.


Då känns det som att jag kanske bara ska köra med en sån här ovanför bänken? Det känns ju ändå bra att få bort det värsta vattnet och ev. föroreningar.

Bild
Paxman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:54, 20-01-2014
Ort: Stockholm
Sverige



Michael Meier

#77 » 14:53:32, 16-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet du, oftast uttrycker vi oss så som vi själva vill ha det, egentligen är det svårt att vara neutral gentemot dina frågor :)

förklara lite vad du ska pyssla med, med luften på arbetsbänken så kanske det ger sei.

Vad ska du ha tryckregleringen till ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Paxman

#78 » 15:09:35, 16-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så sant, så sant...man är sig själv närmast och glömmer ibland att andra inte kan läsa ens tankar och därför inte se att man har andra förväntningar.

Vad jag ska pyssla med...ja, det vet jag egentligen inte själv. Som det har varit, har det i princip bara varit renblåsning eftersom jag haft en så bullrig och klen kompressor. Med den nya ser jag framför mig att användandet kommer öka rejält, troligen till arbeten som jag idag inte ens kan tänka mig. Men för att ge en bild av vad jag ser framför mig så här direkt är det fortsatt renblåsning givetvis, excenterslip, kanske borrmaskin, mutterknackare, lite punktblästring (med option på ett litet blästerskåp framöver), klammerpistol och så tänkte jag ge mig på att sprutmåla lite. I första hand endast vattenlösliga färger på typ innerdörrar och skåpsluckor. Jag tror att det kommer bli svårt att hålla mig ifrån att köpa en massa luftmaskiner framöver, men jag har mycket begränsad budget. :sad:

Jag antog att man bör ha tryckreglering för att kunna anpassa trycket till förbrukaren. Alla kompressorer jag sett har haft sådan monterad, till och med min lilla fjutt har ju det.
Paxman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:54, 20-01-2014
Ort: Stockholm
Sverige

Grisen

#79 » 15:38:27, 16-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten kompressor har väldigt lite behov av tryckreglering, snarare det motsatta eftersom den har svårt att hålla trycket. Jag kör alla maskiner direkt ur tank och då med ganska stor kompressor (5,5 Kw och 270 liters tank) Lite olja då och då i luftnippeln bara så går det bra.
större problem - större hammare

3 personer gillar det här inlägget.
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

Michael Meier

#80 » 21:34:48, 16-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett och samma problem som alla med liten tank har är att kompressorn inte räcker till å mata några större maskiner än klammerpistol, mutterknack och renblåsningspistol är luftkrävande, ur ett 3/8" system är det nog svårt att få någon mutternack att slå fullt mer än ett slag.

Kikade på reduceringsventilen idag, ska du någonsin uppgradera flödet så blir den överflödig omedelbums på grund av tryckfallet genom denna enhet, se denna enhet som jämbördig med förbrukningen hos en klammerpistol.

Har du ont om pengar så ska du inte lägga ut några pengar alls på sådant smått, polycarbonaran (plasten i behållarna) tål inte solljus, kem eller högre tryck,maxtemp för denna plast är sextio grader, kan jämföras med lite seriösare plastmuggar, femton bar stod det högt å tydligt på förpackningen, denna siffra återkom aldrig i löpande text, se det som en illusion, möjligen att den var provtryckt till femton bar i en miljö som inte finns i ett utrymme där man ska göra någon nytta, finns inget väggfäste, sladdrig i mellanstyckena vilket betyder lågt anliggningstryck på o-ringarna.

lägg pengarna på hanpenning till en begagnad kompressor, du kommer att behöva mer luft framöver om du inte stannar vid att pumpa cykelhjul
till exempel en V-blocks fungerande gjutjärnskompressor som du kan varva ner till 800 så att strömbehovet håller sei i skinnet, låter mer som en fiskekutter under arbetsbänken.
Frågade vid infodisken om reservdelar och backventil och förgrening mellan enheterna, bara för att retas, såklart fanns det inget, inte ens någon vettig ersättning till polykarbonatburkarna, och tätningen ovanför dessa? vem ska finna dom ? och varför kallas metallkapslingen till polycarbonaran för sprängskydd ?

i funktion är denna enhet värd femtio kronor, om du inte behöver mer luft än till klammerpistol.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Paxman

#81 » 21:38:50, 16-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag blev det en trip till Swedol. Tyvärr hade de inte en 4-vägare så jag tog en sväng till K-Rauta och Jula också men ingen av dem hade det det heller. Därför tog jag beslutet att köpa en ny tryckströmbrytare på Jula då denna hade tre uttag inbyggt i sitt chassi, och eftersom det är en säkerhetsdetalj som kanske kostade en hundring mer än fyrvägskors och erforderliga kopplingar. Jag köpte även en reduceringsventil/avskiljare med väggfäste. Tillbaka på Swedol fick jag hjälp att plocka ihop de övergångar och nipplar jag behövde så nu är allt på kompressorn som det ska! :hurra:

Bild

Nåja, jag behöver en övergång. I en låda hemma hittade jag en "bättre" manometer än den jag hade med mig och den hade lite större gänga.

Jag har nu också bestämt mig för att reduceringsventilen med sitt uttag skall monteras på arbetsbänkens högra ben, trots att det innebär längre slangdragning än om jag skulle sätta den på väggen till vänster om arbetsbänken. På så sätt kommer uttaget hamna mer i mitten av garaget och eftersom jag är högerhänt blir det smidigare med slangen. Det jag nu behöver skaffa är övergångar till reduceringsventilen (vi missade att de inte var korrekt storlek för uttaget och luftens ingång) och en slang mellan kompressorn och reduceringsventilen. Vad tycker ni jag ska satsa på för slang? Är Julas 10 meters OK tro?

Som ni såg på bilden valde jag snabbkoppling på kompressorn. Jag tänkte att jag vill kunna flytta den smidigt om den behöver service eller bara för rengöring. Däremot tänkte jag sätta en nippel för montering med slangklämma där slangen kommer in i reduceringsventilen. Känns detta vettigt tycker ni?

Nu när jag skriver detta slog det mig att jag troligen kommer behöva ett uttag till på något sätt. Tanken är ju att antingen skaffa en väggmonterad slangvinda eller dra rör/slang ut till flera uttag i garaget. I det sistnämnda fallet blir det nog en flytt av reduceringsventilen, men med slangvinda vill jag nog ha reduceringsventilen på bordsbenet... :klia:
Paxman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:54, 20-01-2014
Ort: Stockholm
Sverige


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se