Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Atlas Copco GA15 skruvkompressor -Byte till mindre elmotor?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

atlashjul (trådstartaren)

#1 » 23:02:59, 13-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en ga15 skruvkompressor på auktion.Hm :uupps: 50amp säkring vid direktstart 35amp vid y/d start 15kw/20hp. Det har inte jag.. kan säga att man kollade upp lite för dåligt först :huh: .men den har små yttermått iafa :grin: Kyltork,å stående tank med.
Ev till salu om intresse finns.
MEN nu till frågan om någon har pejling på skruvkompressor/effekt? den ger flera gånger mer luft än det jag behöver. Så går det att montera mindre motor och växla ner den (den är till förvåning remdriven) så just att byta motor i sig är inget problem.
Men kan det bli något vajs lr så om den går för!! sakta? montera ev 10hk motor så blir det ju halva motor effekten. jag klarar mig med en 3e del av luftmängden mot orginal.Någon som har någon typ av :idee3:

Ändrade till tydligare titel /magloman
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)



Karl Andersson

#2 » 19:31:38, 14-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till köpet...
Vilken årgång är det på kompressorn?
Du kan möjligen sätta in en mindre motor och dreva om kompressorn så den går på lägre varvtal men i det läget känns det nog nästan bättre att sälja den till någon med rätt strömkapacitet och leta upp en mindre kompressor.
Kompressorer tillverkas ofta med olika utväxlingsalternativ original beroende på vilket sluttryck de förväntas arbeta mot.
Direktstartad är i min mening inte att föredra i något sammanhang vad det gäller skruvkompressorer. En kompressor har i regel klart betänkliga startströmsbehov.
Hur mycket kräm kan du plocka ur din central som det är idag?
Hakoona Matata
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700

Cprmsk

#3 » 21:49:50, 14-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker att du skall sälja den och skaffa en i rätt storlek. Om du drevar om den så behöver du byta motorskydd, remskivor, remmar. Får du inte exakt rätt utväxling så finns risken att du överskrider den nya mindre motorns märkström. Kompressorn drar mer ström ju högre tryck den bygger upp. Så det är inte lätt att räkna ut innan.
Ang direktstart jag var och gjorde en helrenovering av en 34m3 i förra veckan. Motorn var på 6kv 250Kw och direktstart. Den kommer rätt snabbt i varv :grin:
Cprmsk
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:29, 10-01-2013
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 52

Karl Andersson

#4 » 22:12:10, 14-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

hupps.. 34 kubikare å direktstart lät ju onekligen intressant. Högspänningsmotorer lever ju ett litet eget liv, ungefär hur fränt som helst. Ga, ZR eller ZS?
Ha dä
Hakoona Matata
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700

Cprmsk

#5 » 22:39:24, 14-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Karl Andersson skrev:hupps.. 34 kubikare å direktstart lät ju onekligen intressant. Högspänningsmotorer lever ju ett litet eget liv, ungefär hur fränt som helst. Ga, ZR eller ZS?
Ha dä


Det var en ZR 4. Var även på en ZR 900 VSD i förra veckan, 134m3/min elmotorn vägde 4.5ton. Det gäller att inte missa något så Säkerhetsventilen blåser. Men fy vad tungt att jobba med.
Cprmsk
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:29, 10-01-2013
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 52

atlashjul (trådstartaren)

#6 » 21:21:07, 15-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan väl säkra till 25amp och kanske 35 om man vill kosta på sig en mindre förmögenhet och det inte är någon mer som har sådana strömutag på nätet.
:wave: Men som sagt till salu :wave: har en spekulant som ev ska ha den lovade å hålla den ett tag till han. men inte för länge. Jag vet ej om den är lämpad och köra på tryck/strömbrytare heller för det ska köras något smörjprogram före start sen ska den gå hela tiden enligt det ja hört. annars är det väl automatisk y/d start på den. har egentligen ej brytt mig att läsa på om den än. då jag hoppas få sålt den. Men tänkte som en nödlösning å ev bygga om för som sagt orginalkapaciten behöver jag ej utnyttja på långa vägar. Å jag vill inte ha den ståendes i lager heller.Inte för att den inte är betald eller så men har nog med skrot ändå :eek:
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se