Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Hjälp med elmotorbyte Atlas Copco LE 3N..!

31 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Michael.Andersson (trådstartaren)

#1 » 14:18:25, 07-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte försöka få igång en Atlas Copco kompressor med brunnen elmotor. Skulle behöva lite hjälp med just elmotorn då det lär vara svårt att få tag i just en orginalmotor. Någon här som kan tyda typskylten? Har ingen koll på om det finns någon standard på just storlekar samt flänstyp på de lite mindre motorerna.
Det jag vet nu är ju att den bör vara runt 1.1kW samt på ca 2800rpm


Bild
Tanken är på 50liter
Bild
Efter många om och men fick jag bort själva "vevhuset". Detta hus måste ju alltså passa rakt av på den nya elmotorn. Själva axeln på rotorn går ju i värsta fall att svarva samt kapa till rätt dimension.
Bild
Går det att få fram storlek m.m genom typskylten?

Undrar också om det går att få tag i reservdelar till själva kompressorn? Tänkte på "kolvringarna" lager och sånt

Tack på för hand :grin:
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77



PerJohansson

#2 » 15:17:59, 07-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med lite kreativitet och bra verktyg borde man ju kunna rensa motorn invändigt och bygga om huset till en fläns för standardmotor.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Turbodiesel

#3 » 15:27:25, 07-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med någon som säljer Leroy Somer motorer, du bör kunna flytta gaveln till en av deras (tvåpoliga) standardmotorer.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Michael.Andersson (trådstartaren)

#4 » 17:22:59, 07-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Kolla med någon som säljer Leroy Somer motorer, du bör kunna flytta gaveln till en av deras (tvåpoliga) standardmotorer.


Nu vet jag ju inte hur dessa är specade med varvtal: http://www.blocket.se/angelholm/Elmotor ... w=3&last=1

Kanske skulle vara något?
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Turbodiesel

#5 » 17:30:38, 07-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Standardvarvtalet brukar vara 1500 varv (fyrpol)


Ring & kolla.. Nya leroymotorer är dyra,
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Michael.Andersson (trådstartaren)

#6 » 17:35:12, 07-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Standardvarvtalet brukar vara 1500 varv (fyrpol)


Ring & kolla.. Nya leroymotorer är dyra,


Ok.. nu va ju dock orginalmotorn på 2800rpm så dessa kanske inte blir bra. Förklara gärna skillnaden på tvåpolig samt fyrpolig motor

Ska försöka få tag i säljaren iaf
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Michael Meier

#7 » 22:12:09, 07-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

utan att bli långrandi, ju fler poler-desto lägre RPM
2poler = asyncront 2800
4 poler 1400
6 poler 900

utgångspunkt synkront 50hz delat med antal poler
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

magnusk750

#8 » 10:31:32, 28-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla vad det kostar att renovera motorn hos lindarverkstad, särskilt om alternativet är någon variant som riskerar att bli rapplig.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael.Andersson (trådstartaren)

#9 » 21:59:58, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väcker liv i min första tråd här på forumet :huh:

Hade storstädning här hemma och rotade fram denna kompressor som stått bortglömd. Eftersom jag oxå hade en elmotor liggandes (som dock inte passade rakt av) så tog jag tag i saken på jobbet. Svarvade helt enkelt till en adapter-koppling som jag satte mellan kompressorns vevparti och elmotorns axel. Sedan lite andra fästplåtar m.m och vips så var den ihop igen :thumme:
Har dock inte kopplat in elen än.

Bild

En fråga: Vad är det lilla röret som går från kompressorblocket fram till tryckströmbrytaren..? Är det därifrån brytaren mäter trycket..?

1 person gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Turbodiesel

#10 » 22:06:57, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Röret borde släppa ut luft mellan kompressorn och tankens backventil, för att underlätta nästa start.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#11 » 23:47:08, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exakt. Absolut nödvändig om kompressorn drivs av en enfasmotor med dåligt startmoment, trefasmotorer KAN dock klara sig utan denna tryckavlastning om de inte är alltför snålt tilltagna eller elnätet mycket klent.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael.Andersson (trådstartaren)

#12 » 22:27:29, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har provkört ikväll.. fattar inte riktigt om den funkar som den ska
Kompressorn pumpar på upp till ca 5 bar där den stänger av sig. Omedelbart börjar det pysa ur avlastningsventilen (heter den så..?) på tryckströmbrytaren.. trycket sjunker sakta till kompressorn till slut hoppar igång igen.. och så håller det på.
Det kan väl inte vara rätt..? Jag hade ju önskat att man kan fylla upp tanken och slå av kompressorn och låta den stå med max. tryck en längre tid :klia:
Har haft isär "toppen" på kompressorblocket och gjort rent allt.. kunde väl inte direkt hitta något som såg konstigt ut.
Biden längst ner är avlastningsventilen isärplockad och rengjord

Bild
Bild
Bild
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Turbodiesel

#13 » 22:31:58, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något är knas i alla fall, du ska kunna behålla trycket i tanken med kompressorn avslagen. Vart går det klena röret någonstans? jag hade förväntat mig en konventionell lösning på en såpass liten kompressor.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

tracker

#14 » 22:46:51, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde finnas någon typ av backventil mellan kompressor och tank.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

torbjorn_forsman

#15 » 23:12:25, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På italienska småkompressorer brukar backventilen sitta där röret från kompressorn är anslutet till tanken. Men i det här fallet skulle jag kunna tänka mig att den sitter i luftutloppet från kompressorblocket. Kanske innanför den gängade fyrkantpluggen på sidan av topplocket.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se