Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Hjälp med elmotorbyte Atlas Copco LE 3N..!

31 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Karl Andersson

#16 » 00:33:26, 13-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det klena röret ska ju säkerställa att kompressorblocket är trycklöst vid start. Måste därmed sitta mellan kompressor och backventil. Lokalisera backventil eller montera en vid anslutningen till luftbehållaren.
Hakoona Matata

1 person gillar det här inlägget.
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700



Michael Meier

#17 » 14:30:33, 13-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna avlastningsventil öppnas av tryckströmbrytaren mekaniskt, den ska läcka/pysa/vara öppen under hela den tid som tryckströmbrytare är off.
Den ska tömma kompressorn på övertryck, eftersom du nu tömmer tanken genom kompressorn fungerar inte din backventil.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

joakim72

#18 » 19:48:25, 13-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael.Andersson skrev:
Bild


Vilket bakslag :klia:
Skall sitta mellan kompressorn och burken och mellan bakslaget och kompressorn ska lillröret in.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

torbjorn_forsman

#19 » 20:33:47, 13-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror fortfarande att avlastningsvolymen kan finnas inne i kompressorns topplock (det "uppsvällda" partiet mellan fyrkantpluggen på sidan och anslutningen för utgående tryckluft till tanken), och i så fall borde rimligtvis backventilen finnas längst ner i den. Det är väl lätt gjort att skruva loss slangen och kika in i nipplarna i bägge ändar för att se om det finns någon backventil där.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael.Andersson (trådstartaren)

#20 » 21:30:37, 13-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det satt ju nån slags backventil i "topplocket". En mässingplugg med en plan bricka och en vågig bricka. Fattar inte riktigt hur den ska kunna agera backventil dock. Knäppte några kort när jag hade isär och rengjorde allt.
Vill minnas att kompressorn visade detta symptom redan innan svärfar eldade upp elmotorn.
Går det att sätta en extern backventil på det lilla röret som går till avlastningsventilen..?

Bild
Här är den från ena sidan

Bild
Och andra sidan..
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Michael.Andersson (trådstartaren)

#21 » 21:32:57, 13-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

joakim72 skrev:Vilket bakslag :klia:
Skall sitta mellan kompressorn och burken och mellan bakslaget och kompressorn ska lillröret in.


Vad menar du..? Det lilla röret sitter på andra sidan och syns ej på bilden. jag har ej dragit om slangar och rör. Kompressorblocket sitter på exakt samma placering som innan jag bytte elmotorn. :grin:
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Stridis2

#22 » 23:15:02, 13-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill inte vara pessimist eller djävulens advokat, meeeeen...
Dels tycker jag att motorfästet ser klent ut. Hänger motorn bara i de två främre fästhålen? En slät plåt under bär inte mycket. Går det inte att göra en ny bockad plåtprofil som den gamla fast längre så den når under hela motorn?
Dels så har jag för mig att jag läst om Atlas-kompressorer där folk har bytt till motor med lagring i båda ändar (original hade väl bara lagring på fläktsidan och var stumt fastbultad mot kompressorns vevaxel?). Då är det tydligen inte ovanligt att man knäcker kompressorns vevaxel. Sök på forumet så hittar du kanske något användbart. :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

atlashjul

#23 » 23:50:38, 13-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill inte vara pessimist eller djävulens advokat, meeeeen...
Dels tycker jag att motorfästet ser klent ut. Hänger motorn bara i de två främre fästhålen? En slät plåt under bär inte mycket. Går det inte att göra en ny bockad plåtprofil som den gamla fast längre så den når under hela motorn?



Kompressorn såg inte mycket bättre ut,, (Inte läst tråden) men kylning på kompressorn är nog inte dumt det heller..
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Michael Meier

#24 » 09:15:39, 14-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael.Andersson skrev: .... Går det att sätta en extern backventil på det lilla röret som går till avlastningsventilen ? ....


Nä, du får allt sätta backventilen där den ska vara, mellan kompressor och tank.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael.Andersson (trådstartaren)

#25 » 20:58:36, 14-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack.. bara leta upp en backventil med rätt anslutning då :thumme:
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Michael Meier

#26 » 09:44:19, 16-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pysledningen har du redan färdig så du behöver enbart en backventil, problemet är att den ska vara lite självrensande och inte för bred anliggningsyta för kägla eller kula.. alla backventiler som tål tryckdiffen fungerar dock osäkra i funktionen, kan du tillåta osäkerhet i funktionen kan du ta vad du hittar för att hålla ned priset, eller täta den som redan sitter på plats.

Problemet med originalet kan vara att den överhuvudtaget inte är självrensande.. och att kompressorblocket är oskyddat för övertryck om backventilen skulle vilja klibba ihop.

Utan kylning av kompressorblocket ska du inte tillåta den att bli överhettad, då är allt ditt arbete bortkastat, kanske driftstid tre-fyra minuter och stillestånd tio minuter ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Turbodiesel

#27 » 21:22:20, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det något svar på var ledningen från tryckströmbrytaren tar vägen i andra änden? eftersom den släpper ut luften borde den ha förbindelse med tanken på något sätt, men var?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Michael Meier

#28 » 21:32:18, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Längst upp till vänster i bilden

Bild

Lite tydligare

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Turbodiesel

#29 » 23:06:35, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då röstar jag på att det är något knas med den ventilen i toppen som såg mystisk ut. Men det bör ju gå lika bra att montera en backventil mellan tanken och kompressorblocket oxå, som ni är inne på.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Michael.Andersson (trådstartaren)

#30 » 20:39:52, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en 1/4" backventil på ebay som nu är monterade mellan block och tank. Fungerade perfekt :grin:
Ang. kylning så bör jag nog som sagt ordna det med fläkten från elmotorn på något vis. Orginal är ju allt täckt med en plastkåpa där fläkten suger in luft i ena änden och ut i den andra. Ska se om jag får dit plastkåpan nu när jag bytt motor m.m
Kompressorn kommer nog leva ett lugnt liv med lite däckpumpning och renblåsning då och då. I nuläget har jag endast en liten smäckig kompressor från Jula.
Känns bra att jag ändå slängde ihop denna efter att den stått på logen i ett antal år.. höll ju på att köra den till tippen :vissla: Dessutom var den ju gratis :skratta3:
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se