Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Kompressorköp, regler kring besiktning, seriekoppling av kompressorer?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

daniel n (trådstartaren)

#1 » 19:41:30, 05-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag funderar på att köpa en ny kompressor till snickeriet. Tror att jag behöver som allra minst 4kw och 200l tank för att klara mig under överskådlig tid framåt. Förmodligen vore det vettigeare med 5,5kw och 300-400l tank, det är ju inte dumt med lite överkapacitet på tryckluften.

Inför köpet så funderar jag kring frågan om besiktning. Det är en näringsverksamhet och då har jag förstått det som att besiktning krävs när "trycket där säkerhetsventilen löser ut"x"tankens volym">1000 Så kommer absolut att vara fallet för mig, oavsett vilket alternativ jag väljer.

1) Hur ofta behöver tanken besiktigas? Vad kostar det?

2) Vad skulle hända om jag istället köpte 2 st 4kw kompressorer, 10 bar, med 90 liters tank (dvs ej besiktningspliktiga) och kopplade ihop dessa med en y-koppling? Slipper jag besiktning? Hur är den tekniska lösningen - tappar jag tryck/volym eller händer något annat dåligt?

3) Jag har idag en äldre 250l tank som ska tåla 31bar, dock ej besiktigad. Hur skulle det fungera om jag köpte en kompressor på tex 4kw, med 200l tank och kopplad ihop dessa två tankar - skulle det funka bra, eller skulle tex kompressorblocket bli överhettat när det blir mycket mer luft att pumpa per cykel?
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund



daniel n (trådstartaren)

#2 » 20:02:57, 06-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade idag kontakt med Dekra (efter att kollat med ÅF, men de besiktigare inte tryckluftstankar längre) och tänkte fylla i med lite info jag fick:

1) Uträkningen för när tanken skall besiktigas stämmer.

2) Tanken skall besiktigas vart 4:e år.

3) Priset är ett timpris, för mig som bor i Lund är det uppskattnings 1000-1500kr. Har man flera tankar stiger dock inte kostnaden särskilt mycket.

4) Om man har flera mindre tankar (under 1000 poäng enligt uträkningen ovan) behöver de inte besiktigas.


Dock undrar jag fortfarande hur bra lösningen med flera mindre kompressorer är rent tekniskt. Någon som vet?
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

Karl Andersson

#3 » 22:24:38, 06-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle råda dig att satsa på en vettig skruvkompressor på en gång. Två 4 kw som ska samsas blir oftast bara mer bekymmer. Misstänker att de 4 kw du har i åtanke är kolvkompressorer då du nämner tankvolym på 90 liter. Är bättre att ta kostnaden för besiktningen och se till att bygga en bra lösning baserad på dina behov. Hur många l/s behöver du? Vad används luften till huvudsakligen? Ventiler/styr och regler eller verktygsluft? Hur ser lokalen ut i övrigt gällande rörsystem och möjliga placeringar av kompressorn?
Hakoona Matata

1 person gillar det här inlägget.
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700

daniel n (trådstartaren)

#4 » 11:23:51, 11-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte återknyta lite i denna tråden hur det har gått. Jag köpte ett nytt snickeri och med det följde en något större kompressor än den befintliga, 100L, 2,2kw abac. Den funkar bra men kommer så småningom att behöva bytas till större doningar (i framtiden...jag har en lång planeringshorisont...)

Har därför kollat lite på begagnade kompressorer på blocket, bland annat en Biab. Hade lite funderingar kring reservdelar mm till denna och ringde därför Biab. Pratade med en herre som hjälpte mig med det jag behövde hjälp med men som också berättade att jag skulle ha noga koll så att alla papper på tanken följde med vid köpet (han ville gärna sälja en ny kompressor till mig istället...). Det förbryllade mig en aning eftersom det borde göra det väldigt svårt att som näringsidkare köpa en begagnad tank. Slå därför en signal till Dekra som omedelbart avfärdade detta "De flesta gamla tankar har ju inga papper, så det är vi vana vid att det inte finns, inga problem att besiktiga ändå". Kan vara bra att veta för den som letar tank/kompressor.
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

daniel n (trådstartaren)

#5 » 12:07:18, 02-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Karl Andersson skrev:Jag skulle råda dig att satsa på en vettig skruvkompressor på en gång. Två 4 kw som ska samsas blir oftast bara mer bekymmer. Misstänker att de 4 kw du har i åtanke är kolvkompressorer då du nämner tankvolym på 90 liter. Är bättre att ta kostnaden för besiktningen och se till att bygga en bra lösning baserad på dina behov. Hur många l/s behöver du? Vad används luften till huvudsakligen? Ventiler/styr och regler eller verktygsluft? Hur ser lokalen ut i övrigt gällande rörsystem och möjliga placeringar av kompressorn?


Jag gjorde som du sa! Nu har det blivit en äldre 7,5kw skruv från Kaeser med kyltork och 500l tank. Funkar fint och var i drift fram tills jag tog ner den. Har stått i en lackfirma, så den har säkert gått mycket men det borde också betyda att de har varit noga med att ha torr ren luft.

När det ska finnas tid att koppla in den är en annan fråga....

Edit: kaeser hette det ja..
Senast redigerad av daniel n 14:43:49, 02-06-2017, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

Lars-Peter D

#6 » 13:35:38, 02-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Karl Andersson

#7 » 20:49:28, 02-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: Kaeser funkar. Blev det en SM 11 eller en SX? Airtower? Var noga med service så ska du nog bli nöjd å glad.
Hakoona Matata
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700

RuneStone

#8 » 21:01:51, 02-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att köra flera mindre parallellt är inga problem så länge man har riktiga styrningar.. Detta är vanligt i industrin då man ofta kompletterar med en till när behoven ökar istället för att byna till en stor..
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

östemann

#9 » 21:09:28, 02-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Karl Andersson skrev: Kaeser funkar. Var noga med service så ska du nog bli nöjd å glad.

Instämmer med ett par tummar till! :thummar:
Den billigt införskaffade brandskadade renoverade(nån hade hade slipat med vinkelslipen i närheten av luftintaget) Kaesern i jobbet har skött sig förvånansvärt bra de senaste åren!
Den har haft lite trubbel med tempsensorn och kablaget till displayen så den brukar larma och stänga pga av hög temp ibland,men annars verkar det vara kvalitetsgrejor.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

Karl Andersson

#10 » 21:28:03, 02-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...även om det gärna får stå Atlas Copco på maskinen om undertecknad själv får välja..... :cool:
Hakoona Matata
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700

daniel n (trådstartaren)

#11 » 01:19:25, 05-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Karl Andersson skrev: :thummar: Kaeser funkar. Blev det en SM 11 eller en SX? Airtower? Var noga med service så ska du nog bli nöjd å glad.


Det var en sm11. Servad kontinuerligt och det ska jag såklart fortsätta med!
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se