Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarBussar

Bromsproblem B10 M

28 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bussar här

Svantej

#16 » 14:20:39, 26-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bussar måste komma upp i 5kn så det är en bit kvar från mina 4.3
Ok. Gissade att det va nåt husbussigt eftersom den inte användes så ofta och du höll på hemma på gården. Inte ofta man gör det på turistare i kommersiell trafik. Som sagt b10 finns i många varianter och årsmodeller. En vanhool från 81 som c eller tom pb2 reggats, en ledbuss från 95, kitkorri (stavning) bokbuss från 05. (Kanske inte med s-kam men ändå).

Ska försöka skanna in protokollet.
Nja tänkte med mobilen bara :thumme:
Kan den få fram för lite luft?
Absolut. Det påverkar också
All mätning hos bilprovningen sker på bakaxeln så de pratade om att värdet fram beräknades fram. Jag har köpt testnippel för att montera på en av klockorna fram men bör väl inte göra så stor skillnad.
En stor skillnad gör det men i det här fallet borde det bli till det bättre. När du har 3 bar i bak har du mer i fram vilket borde leda till bättre total. Nu kan det ju va fel nånstans (lastkännande tex) som gör att du har mer bromsstryck bak än i fram och då stämmer inte beräkningarna.
Kan jag koppla loss hävarmen från tryckstången och provbromsa och se att den rör sig längre än de 100mm som den gör när bromsen är fullt anlagd? Ingen risk att den hoppar ut eller nåt som, typ som en bromskolv kan göra.[/quote]
Kan kan du men passa fingrar och ta det lugnt med pedalen :thumme: Hävarmen hamnar ju lite i skottlinjen för tryckstången och då vill man gärna dit med näven å peta men ta ett verktyg ist :thummar: tryckstången bottnar i klockan så inget far isär men utan hävarm krävs inte mycket luft innan den är ute.
Svantej
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:47:38, 03-06-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



KingCon (trådstartaren)

#17 » 21:00:54, 26-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är en b10m -65 med alpuskaross årsmodell 1985. Ska se om där finns nåt att justera men inte riktigt mitt område med luft osv. Har ingen aning hur jag ska mäta om det är rätt mängd. Lutar mer och mer åt att köpa nya trunnor och band till en axel och köra in o besiktiga igen. Blir det bättre så har jag hittat felet annars hem igen och lära mig mer om lufttryckssystemet.
KingCon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:11, 19-09-2013
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

KingCon (trådstartaren)

#18 » 17:12:05, 01-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Blev lite sämre värde efter senaste besiktningen men kan ju bero på att banden inte är inslipade efter de nysvarvade trummorna.
Bild

Ser att förra ägaren hade sämre bromsverkan men vid ett lägre tryck så tydligen blev det mycket bättre. På hans står det manövertryck (pc,4) och på mina papper står det (pc,2) vad är det? Kan det ha med att göra att hans värde blivit så mycket bättre?
Bild

Bild

Här har det samlats bromsdamm efter att jag varit ute och bromsat, det visar väl att den delen av bandet inte rört trumman?
Bild

Här är hävarmen i sitt främsta läge med bromsen anlagd. Väldigt enkelt att flytta denna fram och tillbaka med handen.
Bild
KingCon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:11, 19-09-2013
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Fredrik_

#19 » 18:03:04, 01-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen framgår ju iallafall tydligt att det är S-kam och inget annat! Bra med bilder..

Om trummorna nu är svarvade, vet du då hur mycket/vilken överdimension?
Har du slitna band av lägre dimension/diameter lär det ta 'några' mil innan de slitit in sig till den nya diametern, vilket du visar med ytor täckta av bromsdamm.
Många parametrar som påverkar vilka siffror du får på protokollet, och hu de räknas samman till bra/dåligt.
Går nästan inte att jämföra från olika tillfällen på vettigt sätt!

Ett testuttag även på andra axeln ger mer rättvisande värden, men om det bir bättre vet du inte förens du testat.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

KingCon (trådstartaren)

#20 » 14:36:46, 02-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trummorna är svarvade 4/10 mm.

Har nu ringt Besiktia och fått ingående genomgång av hur bromssiffrorna mäts fram så inget lurt med de siffrorna som mättes fram 2012, innan jag köpte den. (pc,2) och (pc,4) är bara vilken mätare de använt på stationen så hade inget med uträkningen. Han berättade att han jobbat mycket med att testa bromsar och sa att bättre resultat fick man om man bromsade några gången innan. Samma som alla andra säger, att bromsarna ska vara varma när man kör in. Han nämnde också att de mäter rullmotståndet och då frågade jag om det hjälper med att ha lägre tryck i däcken och det skulle tydligen också göra skillnad till det bättre när man använder den metod som de använder idag. Nu har jag beställt nya grejor till framaxeln men blir nog lite lägre tryck i däcken och varmare bromsar innan jag kör in nästa gång.
KingCon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:11, 19-09-2013
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jevlar

#21 » 22:26:44, 03-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det verkligen rätt bromshävarmar som sitter, ser lite för kort ut tycker jag?

Är det en 140mm nu så finns det 152mm också.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

KingCon (trådstartaren)

#22 » 08:47:55, 04-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jevlar skrev:Är det verkligen rätt bromshävarmar som sitter, ser lite för kort ut tycker jag?

Är det en 140mm nu så finns det 152mm också.


Den tanken har aldrig slagit mig. Ska ut och mäta. Har iofs bara bytt på denna sida, då den gamla tappade justeringen hela tiden. Så borde ju sitta rätt på andra sidan, och där är bromsen lika dålig, om nu inte det blev fel när tidigare ägare har bytt dem. Ser gamla ut så säkert suttit där länge men man vet ju inte om nån bytt till fel för länge sen. Har kanske varit samma problem med bromsarna sedan dess? Jag tror att jag jämnförde med den som satt där när jag beställde en ny.
KingCon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:11, 19-09-2013
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

KingCon (trådstartaren)

#23 » 18:33:56, 04-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man mäter hålens cc så är det 140mm så troligen den korta. Hjälper det inte med nya trummor o band så får det bli nästa utgift att byta dem till 152mm istället.
KingCon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:11, 19-09-2013
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Fredrik_

#24 » 18:59:10, 04-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så länge du inte kör sönder de ny-svarvade trummorna borde det räcka med passande ÖD-band inbillar jag mig..

Finns det flera fästhål för bromsklockan? Annars blir det fel vinkel om du nu ändå ändrar hävarmslängd!
Vad säger reservdelslistan om artikelnummer/längd till detta chassi?
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

KingCon (trådstartaren)

#25 » 19:55:41, 04-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga fler fästhål så då kanske man måste flytta hela klockan uppåt om det går. Blir det fel vinkel på gaffeln annars ? Jag tänkte att där var lite rörelse upp o ner på gaffeln men det kanske blir för mycket vinkel. Minns inte artikelnr, vet att jag satt länge och letade för att få fram rätt då jag köpte på nätet för en tredjedel jämfört med volvo. Då använde jag artikelnr från volvos reservdelkatalog.
KingCon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:11, 19-09-2013
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jevlar

#26 » 20:14:21, 04-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var det där med vinkeln nu, kanske är bilden som luras men det ser ut som att stången från klockan måste luta lite neråt om den ska passa mot hålet i armen, det ska ju vara så rakt som möjligt egentligen.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

KingCon (trådstartaren)

#27 » 11:08:45, 05-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det bara är själva fästet som är lite uppåtböjt och att stången går rakt men ska kolla upp det nogrannare.
KingCon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:11, 19-09-2013
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

KingCon (trådstartaren)

#28 » 09:55:20, 10-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är besiktningen avklarad med ett bromsvärde på 5,6 så klart godkänd. Monterade dit en testnippel på framaxeln och bytte trummorna fram. Gjorde inget nytt med bakaxeln utom att jag körde de 10 milen till besktningen så jag fick upp lite värme och inslitning av banden. Resultatet blev lägre bromskraft på båda axlarna men med lägre bromstryck. Fram blev det 0.270 Mpa istället för 0.464 (beräknat) och bak 0.315 istället 0.494. Enda förklaringen jag har är att jag hade 5.5 kg i däcken istället för 8.
KingCon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:11, 19-09-2013
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se