Vi har en gammal (1964) Volvo B655 med D96 pannkaka motor (horisontellt orienterad motor). Det är en gammal Kållereds buss och i ganska ok projekttillstånd förutom motorn. För att vara uppriktig har vi inte ens testat att starta/dra runt motorn. Från vad som berättas för oss fick bussen läggas upp eftersom den andra ägaren inte använt tillräckligt frostskyddsvätska och därefter frös och sprack topplocken.
Vi har tre alternativ:
- 1: Vi kan fixa topplocken (förhoppningsvis är det bara topplocken). Frågan är om ett par topplock från en stående (vertikalt orienterade) D96 passar, från en sådan motor som sitter i en Volvo Titan eller B635 buss. Det finns också en hel del version av D96, A och B-versioner, med eller utan turbo och Volvo Penta-versionen dvs MD96. Passar topplocken mellan versionerna?
- 2: Kan du sätta dit en nyare horisontellt orienterad motor, exempelvis en D100 från en B58 eller en D101 från en B10? Massor av motorversioner, kommer de att passa till den gamla växellådan eller kopplings huset av B655 / D96?
- 3: Att göra ett total motor byte, med en motor ur en B10/B58 - vilken motor / setup är enligt din mening det bästa alternativet? Vi vill ha en enkel motor, inte en med massor av elektronik och andra saker som kan gå sönder det är dock ok med turbo.
Här är en av Kållereds buss körandes söder ut på Sten Sture Gatan där är korsar med Bohus Gatan. (Bilden är inte vår, men "Bengt H" från omnibuss.se forumet). Vad jag ville visa är det ursprungliga färgen schemat med (uppifrån och ner) Silver, vinröd , orange, vinröd.
Originalets URL: http://i201.photobucket.com/albums/aa308/dyona25/B655/B655small/G27r.jpg
Här är en bild på våran buss när det fortfarande var i trafik (även här "Bengt H" bild från omnibuss.se forumet). Bilden måste tagits någon gång runt mitten av 70-talet på "Heden" bussterminalen - det har den nya typen av registrerings skylt och inte mycket kvar av den ursprungliga vinröda färgen längst ner.
Originalets URL: http://i201.photobucket.com/albums/aa308/dyona25/B655/B655small/ours2.jpg
Här är hur vi hittade henne, ser ganska hemskt ut, men är värre än det ser ut. Om hon inte skulle stå så här, ganska avskärmad från väder och vind tror jag att hon skulle varit ännu värre. Däcken fortfarande pumpade och vi har inte pumpa upp dem - vi var dock tvungna att gräva ut henne.
Originalets URL: http://i201.photobucket.com/albums/aa308/dyona25/B655/B655small/20140803_164536_small.jpg
Bromsarna var fria tror det eller inte, och hon rullade väl på vägen hem, styrhydraulcylinder behöver dock renoveras-bytas eftersom det är rost på den del som är utsättas för väder och vind. Detta begränsade hur skarp vänstersväng vi kunde ta;-). Visst kommer det att finnas massor av arbete och massor av skelettet måste nog bytas/lagas när nedre kaross plåten kommit av .
Originalets URL: http://i201.photobucket.com/albums/aa308/dyona25/B655/B655small/20140803_163336_small.jpg
Här är två bilder efter massor av rengöring ?.
Originalets URL: http://i201.photobucket.com/albums/aa308/dyona25/B655/B655small/20140927_162021_small.jpg
Originalets URL: http://i201.photobucket.com/albums/aa308/dyona25/B655/B655small/20140927_162042_small.jpg
Här är interiören och förutom sätena är interiören relativt komplett. Det intressanta är att det är H&S höga ryggstöd turiststolar med integrerade nackstöd. Vi skulle dö för någon som kan tipsa oss var vi kan få tag på några fler säten av samma typ. Vi behöver inte nödvändigtvis en fullständig uppsättning även om det vore trevligt, men åtminstone några fler så åtminstone främre delen av bussen kan bli en buss igen så att säga.
Originalets URL: http://i201.photobucket.com/albums/aa308/dyona25/B655/B655small/20140927_162110_small.jpg
Några saker berättar för oss att bussbolaget använde detta som ett slags turistbuss. De självklara är de mer lyxiga stolar och att rullen har "TuristBuss" som en av destinationerna. Men det finns också myggnäts typ rullgardiner på alla fönster (några av persienner är borta, men resterna finns där). Likaså finns det tre skjutbara takfönster och de har alla myggnäts typ rullgardiner. Det finns också ett extra bagageutrymme framför huvudbagageutrymmet. Detta bagageutrymme är inte närvarande på någon av de andra H&S bussar som de hade från vad jag kan se.
Förutom sätena finns det några andra saker som saknas:
- PA-systemet och en mikrofon (högtalarna finns ).
- Det måste varit en CB-radio där också eftersom det finns en massiv extern antenn på vänster sida av taket. Tro inte att antennen varit för radio underhållning.
- Någon sorts sak saknas vid sidan av kontrollboxen. Det finns tydliga tecken på kapade kopparrör. Vi tror det är för torkarna. Se bild nedan.
Originalets URL: http://i201.photobucket.com/albums/aa308/dyona25/B655/B655small/20140927_162126_resized.jpg - Likaså kylarpåfyllningslocket och dess hals är borta och så måste fattas någon form av expansionskärl och ledningar som förbinder den till kylsystemet. Det finns också kapade rör i närheten torkar ?motorn?. Se bild nedan
Originalets URL: http://i201.photobucket.com/albums/aa308/dyona25/B655/B655small/20140927_162602_small.jpg - H&S emblemet är också bort tyvärr
- Det finns saknas ett antal hatthyllor / bagageräcken.
- Vi söker kylarpåfyllningslocket och hals, hatthyllor och H&S grill emblemet! Tank, rör och andra saker som saknas skulle naturligtvis vara mycket trevligt att hitta men de kan troligen tillverkas om det riktigt kniper. En original lock, hatthyllor och emblem du kan inte - ja det är åtminstone jäkla svårt att tillverka.
MVH Dyna