Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarBussar

Volvo B655 Hägglund & Söner motor problem

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bussar här

DynaFloo (trådstartaren)

#1 » 16:44:55, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Vi har en gammal (1964) Volvo B655 med D96 pannkaka motor (horisontellt orienterad motor). Det är en gammal Kållereds buss och i ganska ok projekttillstånd förutom motorn. För att vara uppriktig har vi inte ens testat att starta/dra runt motorn. Från vad som berättas för oss fick bussen läggas upp eftersom den andra ägaren inte använt tillräckligt frostskyddsvätska och därefter frös och sprack topplocken.

Vi har tre alternativ:
  • 1: Vi kan fixa topplocken (förhoppningsvis är det bara topplocken). Frågan är om ett par topplock från en stående (vertikalt orienterade) D96 passar, från en sådan motor som sitter i en Volvo Titan eller B635 buss. Det finns också en hel del version av D96, A och B-versioner, med eller utan turbo och Volvo Penta-versionen dvs MD96. Passar topplocken mellan versionerna?
  • 2: Kan du sätta dit en nyare horisontellt orienterad motor, exempelvis en D100 från en B58 eller en D101 från en B10? Massor av motorversioner, kommer de att passa till den gamla växellådan eller kopplings huset av B655 / D96?
  • 3: Att göra ett total motor byte, med en motor ur en B10/B58 - vilken motor / setup är enligt din mening det bästa alternativet? Vi vill ha en enkel motor, inte en med massor av elektronik och andra saker som kan gå sönder det är dock ok med turbo.
Mer om bussen om du vill läsa :). Det är en 1964 B655 med Hägglund & Söner kaross. Den användes med Kållereds Bussarna, som togs den i bruk 1964 och från vad jag kan räkna ut användes fram till och med 1978 eller så. Det var en stadsbuss i huvudsak, på sträckan Kållered till Göteborg (Heden).

Här är en av Kållereds buss körandes söder ut på Sten Sture Gatan där är korsar med Bohus Gatan. (Bilden är inte vår, men "Bengt H" från omnibuss.se forumet). Vad jag ville visa är det ursprungliga färgen schemat med (uppifrån och ner) Silver, vinröd , orange, vinröd.

Bild
Originalets URL: http://i201.photobucket.com/albums/aa308/dyona25/B655/B655small/G27r.jpg


Här är en bild på våran buss när det fortfarande var i trafik (även här "Bengt H" bild från omnibuss.se forumet). Bilden måste tagits någon gång runt mitten av 70-talet på "Heden" bussterminalen - det har den nya typen av registrerings skylt och inte mycket kvar av den ursprungliga vinröda färgen längst ner.

Bild
Originalets URL: http://i201.photobucket.com/albums/aa308/dyona25/B655/B655small/ours2.jpg

Här är hur vi hittade henne, ser ganska hemskt ut, men är värre än det ser ut. Om hon inte skulle stå så här, ganska avskärmad från väder och vind tror jag att hon skulle varit ännu värre. Däcken fortfarande pumpade och vi har inte pumpa upp dem - vi var dock tvungna att gräva ut henne.

Bild
Originalets URL: http://i201.photobucket.com/albums/aa308/dyona25/B655/B655small/20140803_164536_small.jpg

Bromsarna var fria tror det eller inte, och hon rullade väl på vägen hem, styrhydraulcylinder behöver dock renoveras-bytas eftersom det är rost på den del som är utsättas för väder och vind. Detta begränsade hur skarp vänstersväng vi kunde ta;-). Visst kommer det att finnas massor av arbete och massor av skelettet måste nog bytas/lagas när nedre kaross plåten kommit av .

Bild
Originalets URL: http://i201.photobucket.com/albums/aa308/dyona25/B655/B655small/20140803_163336_small.jpg




Här är två bilder efter massor av rengöring ?.

Bild
Originalets URL: http://i201.photobucket.com/albums/aa308/dyona25/B655/B655small/20140927_162021_small.jpg

Bild
Originalets URL: http://i201.photobucket.com/albums/aa308/dyona25/B655/B655small/20140927_162042_small.jpg


Här är interiören och förutom sätena är interiören relativt komplett. Det intressanta är att det är H&S höga ryggstöd turiststolar med integrerade nackstöd. Vi skulle dö för någon som kan tipsa oss var vi kan få tag på några fler säten av samma typ. Vi behöver inte nödvändigtvis en fullständig uppsättning även om det vore trevligt, men åtminstone några fler så åtminstone främre delen av bussen kan bli en buss igen så att säga.

Bild
Originalets URL: http://i201.photobucket.com/albums/aa308/dyona25/B655/B655small/20140927_162110_small.jpg

Några saker berättar för oss att bussbolaget använde detta som ett slags turistbuss. De självklara är de mer lyxiga stolar och att rullen har "TuristBuss" som en av destinationerna. Men det finns också myggnäts typ rullgardiner på alla fönster (några av persienner är borta, men resterna finns där). Likaså finns det tre skjutbara takfönster och de har alla myggnäts typ rullgardiner. Det finns också ett extra bagageutrymme framför huvudbagageutrymmet. Detta bagageutrymme är inte närvarande på någon av de andra H&S bussar som de hade från vad jag kan se.

Förutom sätena finns det några andra saker som saknas:
  • PA-systemet och en mikrofon (högtalarna finns ).
  • Det måste varit en CB-radio där också eftersom det finns en massiv extern antenn på vänster sida av taket. Tro inte att antennen varit för radio underhållning.
  • Någon sorts sak saknas vid sidan av kontrollboxen. Det finns tydliga tecken på kapade kopparrör. Vi tror det är för torkarna. Se bild nedan.
    Bild
    Originalets URL: http://i201.photobucket.com/albums/aa308/dyona25/B655/B655small/20140927_162126_resized.jpg
  • Likaså kylarpåfyllningslocket och dess hals är borta och så måste fattas någon form av expansionskärl och ledningar som förbinder den till kylsystemet. Det finns också kapade rör i närheten torkar ?motorn?. Se bild nedan
    Bild
    Originalets URL: http://i201.photobucket.com/albums/aa308/dyona25/B655/B655small/20140927_162602_small.jpg
  • H&S emblemet är också bort tyvärr :-(
  • Det finns saknas ett antal hatthyllor / bagageräcken.
  • Vi söker kylarpåfyllningslocket och hals, hatthyllor och H&S grill emblemet! Tank, rör och andra saker som saknas skulle naturligtvis vara mycket trevligt att hitta men de kan troligen tillverkas om det riktigt kniper. En original lock, hatthyllor och emblem du kan inte :( - ja det är åtminstone jäkla svårt att tillverka.

MVH Dyna

5 personer gillar det här inlägget.
DynaFloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:00:58, 25-09-2014
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har en 2x Volvo veteran bussar, en brandbils Valp, en IH Loadstar 1600 lastbil (prev: brandbil)



Holger

#2 » 16:44:05, 27-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Holger

#3 » 16:45:01, 27-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Gösta Lindström

#4 » 07:16:28, 15-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevliga bilder! Tipsar er om stolar, det lär ska finnas 8stycken i Kristianstad De säljes just nu på tradera Säljare Björn-5
Om man väljer sökord: säten,Stolar från Volvobuss. Kommer man lätt till dem. Ja okej då tar väl en liten åktur för tipset nån gång.
Gösta Lindström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:43:01, 26-11-2009
Ort: Jämtland
Maskintyp: Ej angivet

Svantej

#5 » 14:57:21, 15-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

DynaFloo skrev:[*]Någon sorts sak saknas vid sidan av kontrollboxen. Det finns tydliga tecken på kapade kopparrör. Vi tror det är för torkarna.


Mässingskranen som sitter på framsidan av elcentralen är mycket riktigt till torkarna. Man får ha grym fingertoppskänsla när man öppnar så inte torkarbladen flyger all världens väg. Har gödslat med blad lite var stans runt om i Sverige när jag öppnat kranen lite för mycket :grin:
Kranen/vredet på baksidan av elcentralen är till att justera lufttrycket till dörrarna bla. Med fullt tryck går dörrarna igen på en millisekund ungefär. Samma fingertoppskänsla även där. Knäckte nästan revbenen av svågern en gång då jag mixtrat med kranen och trodde han hunnit ut innan jag stängde :hurra:

DynaFloo skrev:[*]Likaså kylarpåfyllningslocket och dess hals är borta och så måste fattas någon form av expansionskärl och ledningar som förbinder den till kylsystemet.


På våran 63a är det frammonterad motor och då sitter kylaren i fram och påfyllningsröret direkt i kylaren med en slang ut till locket. Har pannkaksmodellen verkligen påfyllningen på samma ställe? För övrigt är det samma sorts lock som till bränsletanken och går än idag att köpa ny :thumme:
mvh Svante



Anpassade citat-koden, hoppas det blev rätt! /Holger
Svantej
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:47:38, 03-06-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Gösta Lindström

#6 » 14:54:02, 16-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svantej, om man tittar på chassiet utan kaross är påfyllningen på sidan men den som gör karossen kan väl trolla med det. Tittar man tidigare i tråden ser man ju att bussen har påfyllningen fram, så allt är nog som det ska.
Gösta Lindström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:43:01, 26-11-2009
Ort: Jämtland
Maskintyp: Ej angivet

Svantej

#7 » 11:59:56, 17-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gösta Lindström skrev:Svantej, om man tittar på chassiet utan kaross är påfyllningen på sidan men den som gör karossen kan väl trolla med det. Tittar man tidigare i tråden ser man ju att bussen har påfyllningen fram, så allt är nog som det ska.

Absolut. Kreativa lösningar finns det gott om verkar det som. Även fast årsmodell och tillverkare är lika, finns många olika lösningar på div saker. Dörrar tex tycker jag sitter lite olika på varenda buss från den tiden :grin:
Jag hade iof ingen aning om att dessa gick att få med pannkaka utan trodde det var frammonterad som gällde så man lär sig ju nåt nytt dag för dag :thummar: Vi böt till td60 och automat i våran efter härdsmälta i d96an så man ska väl inte skylla på konstruktörerna från förr för alla olikheter heller :vissla:
Vet inte om detta handlar om renovering till orginalskick men annars går som sagt locket att köpa nytt och det bakom luckan är det ju ingen som ser :thumme:
Senast redigerad av Svantej 15:41:40, 17-03-2015, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Svantej
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:47:38, 03-06-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Olall

#8 » 13:48:57, 17-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket byggdes dom om 1967 när det blev högertrafik?
Flyttades förarplatsen till vänster då?
Livet är hårt sa bonden , Grymt sa grisen .
Användarvisningsbild
Olall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:33:30, 08-12-2007
Ort: Norrbotten
Sverige

Gösta Lindström

#9 » 14:15:43, 17-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dyna Floo! Topparna har inte samma reservdelsnummer Det är annan infästning mellan toppen och insugningsröret, och tittar man på bilderna över de olika motorerna så ser man bland annat att det är annan hålbild på skyddskåpan över ventilerna.
Tätningen på dessa kåpor verkar vara omsorgsfullare gjord, på den liggande motorn, och det är ju inget att förundras över.
Nu skiljer det på årsmodellerna i mina böcker så det är svårt att säga vad som är lika. Men det är inte bara att flytta över ändå.
Gösta Lindström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:43:01, 26-11-2009
Ort: Jämtland
Maskintyp: Ej angivet

Gösta Lindström

#10 » 14:36:50, 17-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

olall! Ratten var flyttad på många bussar redan innan dagen H. Lösningen var att ha dörrar på båda sidor men de var spärrade med ett kraftigt järnbeslag,och det järnet flyttades till andra sidan, bara timmar före omläggningen. Det fanns dispens att få få för dörren, men den var tidsbegränsad. Och det var ju ganska olämpligt att kliva av rakt ut i gatan.
Gösta Lindström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:43:01, 26-11-2009
Ort: Jämtland
Maskintyp: Ej angivet

Gösta Lindström

#11 » 15:12:47, 17-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svantej. De bussarna 655:erna, var ute i marknaden redan 1951 och blev ett långlivat koncept, och via B75 var de med till 60-talets mitt.

Det var väl lite pyssel med ett sådant motorbyte, en helt annan karaktär, troligen, men då var det väl så att lådan följde med i bytet också, för det är ju olika storlekar på kopplingen 14 resp 16 tum. Har du bilder .Det lät intressant. Den mindre motorn varvade ju betydligt mer och var starkare. Blev konverteringen lyckad. En TD60 har ju 180 Hkr. Hör gärna av dej. Min mail är urisasarna@hotmail.com
Kontrar med en bild på mitt motorbyte.
Gösta Lindström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:43:01, 26-11-2009
Ort: Jämtland
Maskintyp: Ej angivet

Svantej

#12 » 15:50:20, 18-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gösta Lindström skrev:Svantej. De bussarna 655:erna, var ute i marknaden redan 1951 och blev ett långlivat koncept, och via B75 var de med till 60-talets mitt.

Det var väl lite pyssel med ett sådant motorbyte, en helt annan karaktär, troligen, men då var det väl så att lådan följde med i bytet också, för det är ju olika storlekar på kopplingen 14 resp 16 tum. Har du bilder .Det lät intressant. Den mindre motorn varvade ju betydligt mer och var starkare. Blev konverteringen lyckad. En TD60 har ju 180 Hkr. Hör gärna av dej. Min mail är urisasarna@hotmail.com
Kontrar med en bild på mitt motorbyte.

Där ser man :thumme:
Vi har nog hamnat lite :off_topic: men ska se om jag får fram några bilder. Den datorn är pensionerad för länge sen men kanske startar ändå :grin:
Svantej
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:47:38, 03-06-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Gösta Lindström

#13 » 17:27:42, 18-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var bara det att jag inte tror att så många valt den varianten av motorbyteslösning, så den erfarenheten borde sättas på lite pränt, och även om det går stick i stäv med tråden, tror jag att andra kan lära av dina erfarenheter. Tycker du att det passar sig bättre att göra en ny tråd så har jag givetvis inget mot det. Vänligen Gösta
Gösta Lindström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:43:01, 26-11-2009
Ort: Jämtland
Maskintyp: Ej angivet

Gösta Lindström

#14 » 21:03:43, 18-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till DynaFloo Hej Fick ett Pm Där du undrade om adressen till ägaren av stolarna. Och den har jag av förklarliga skäl inte.
Titta under ämnesraden 4. För där är allt jag vet. Det handlade om totalt 8st stolar varav 4 redan är sålda. 4st är ännu inte utsatta till salu. Tala med någon som känner till traderas labyrinter och be om tips om hur man gör för att hitta en säljare. Själv har jag inte haft kontakt via e-adr med säljaren. Det enda som jag kan se, att man kan göra är att bevaka någon annan affär från denne säljare, och ställa en fråga. Om säljaren då svarar, då har du hans adr. i alla fall.
Gösta Lindström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:43:01, 26-11-2009
Ort: Jämtland
Maskintyp: Ej angivet

DynaFloo (trådstartaren)

#15 » 17:44:57, 19-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj vad det skrivits tyckts till mycket om våran buss, det var så tyst så jag trodde inte att någon var intresserad. Vill tacka Gösta för stol tipset, har kontaktat Tradera säljaren så förhoppningsvis finns det några stolar kvar till oss, vi behöver bara 4 även om 8 vore optimalt.

MVH Dyna
DynaFloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:00:58, 25-09-2014
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har en 2x Volvo veteran bussar, en brandbils Valp, en IH Loadstar 1600 lastbil (prev: brandbil)


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se