Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarBussar

Åtdragningsmoment hjulmutter Volvo Buss

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bussar här

Robert T (trådstartaren)

#1 » 23:19:26, 27-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är lämpligt åtdragningsmoment på dessa bussar tro? Är 22,5" med varierande däckstorlekar, vissa går på lågprofil. Enbart stålfälgar. Årsmodeller 95-08. Använder momentskaft 140-750nm att dra med.
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


baklastare642

#2 » 00:33:58, 28-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt instruktionsbok för volvo N10-1986 så rekommenderas ca 550 - 700 Nm.
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

dimorep

#3 » 18:05:52, 28-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åtdragningsförfarandet är viktigare än momentetför att det ska bli bra!

1. Plana och väl rengjorda anl.ytor.
2. Rena och måttligt inoljade gänger / "löpbrickor"
3. Parkerings / fjäderbroms släppt -klossa fordonet så det inte kan rulla.
4. Centrera hjulet på navet.
5. Lägg an alla hjulbultarna.
6. Spänn korsvis till ca 200 - 300 Nm
7. Hissa ner fordonet (för att slippa att hjulen roterar).
8. Spänn korsvis till rätt moment ca 650 Nm.
9. Kör med fordonet (gärna med last) MINST till att bromsarna blivit riktigt varma, helst 30 - 40 mil.
10. Efterdrag hjulbultarna med 650 Nm, om någon / några är lösa kontrollera igen efter typ 30 - 40 mil.

Kan tyckas "överdrivet" men det är betydligt lättare och snabbare än att behöva byta hjulbultar och fälgar pga att de "gått lösa" samt risken med att TAPPA hjulen ute längs vägen! :laes_detta:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Div. olika, främst i samband med motorjobb på de.

Robert T (trådstartaren)

#4 » 20:55:37, 28-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för informationen. Det enda jag gör är ju att efterdra hjulen då verkstaden gör resten. När vi hämtar ut bussarna lämnar dom en lapp med vilka axlar som ska dras och vi får efterdra. Har tidigare dragit med 750nm men nöjer mig med 700 i fortsättningen. Anledningen till frågan var att jag efterdrog en buss där alla muttrar var märkbart lösa... Aldrig varit med om det förut.
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Fredrik_

#5 » 23:45:13, 28-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara bra att känna på någon på varje hjul lite imellanåt...
Blir snabbt slitet så det blir navbyte förutom fälgar, bultar och muttrar :uupps:
Kolla efter slitage/rostmärken runt muttrarna! :thumme:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Robert T (trådstartaren)

#6 » 20:26:16, 29-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Kan vara bra att känna på någon på varje hjul lite imellanåt...
Blir snabbt slitet så det blir navbyte förutom fälgar, bultar och muttrar :uupps:
Kolla efter slitage/rostmärken runt muttrarna! :thumme:


Tappade/lösa hjul är ett mycket litet problem för oss. Ett större problem är varmgång i bromsar som kostar väldigt mycket i reparationer.
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#7 » 20:41:08, 29-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tappa hjul får inte förekomma, speciellt inte på bussar! :uupps:

Varmgång i bromsarna borde tyda på förarfel eller fel hjälpbroms utr. i förh. till körningen.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Div. olika, främst i samband med motorjobb på de.

Loke

#8 » 23:16:11, 29-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robert T skrev:Tappade/lösa hjul är ett mycket litet problem för oss. Ett större problem är varmgång i bromsar som kostar väldigt mycket i reparationer.


Beror varmgången på något fel som är trasigt så är det ju en sak,
men ser man till hur ett flertal busschaufförer kör buss här i
Sundsvall så kan man nog tycka att det är otroligt att inte bromsarna
formligen brinner upp. Gammalt när man åkte buss så märkte man
ju nästan inte av start och stopp men nu håller ju folk på att bryta
nacken vid accerelationen och nästan åker av stolen vid varje stopp.
Ett väldigt märkligt körsätt faktiskt, borde ju vara så långt från
ecodriving man kan komma tycker jag.
Bussarna ligger ofta kloss efter framförvarande bilar och får genom detta
ligga och bromsa mer eller mindre hela tiden, men det är ju i och för sig
inte ovanligt nuförtiden oavsett fordon, men det måste ju nöta något
otroligt på bromsarna tycker jag.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Robert T (trådstartaren)

#9 » 04:49:24, 02-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina bromsar är alltid kalla efter en tur. Jag använder enbart hjälpbroms samt motorbroms eftersom vi straffas för varje sekunds användande av färdbroms. Därför är bilisterna förbannade på oss då vi tar över 1000 meter på oss att sakta in till hållplats/korsning från 90km/h. Färdbromsansvändande under 15km/h registreras dock ej.
Vi har alltså en liten dator i varje buss som registrerar ALLT vi gör. Sedan får vi betyg på körningen varje månad i en skala på Rött Gult Grönt.
Den bedömmer tomgångskörning, färdbroms, överhastighet och rullprocent. Har man inte över 17% rull blir man diskad direkt... Jag ligger oftast på 19-21% rull. Men det varierar kraftigt beroende på vilken linje man kör.

De bromsar som går varma beror enbart på en gammal och dåligt underhållen vagnpark. Bromsoken rostar ihop osv. Kanske för att vi aldrig använder bromsarna? :grin: Det är nämligen bara bakaxlar som gått varma för mig, bak/boggie alltså.
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Loke

#10 » 09:31:37, 02-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att klargöra: jag tänkte närmast på stadsbussarna i mitt tidigare
inlägg.

Robert T skrev:Mina bromsar är alltid kalla efter en tur. Jag använder enbart hjälpbroms samt motorbroms eftersom vi straffas för varje sekunds användande av färdbroms. Därför är bilisterna förbannade på oss då vi tar över 1000 meter på oss att sakta in till hållplats/korsning från 90km/h.


Där ser man, det finns förklaringar till allting, jag trodde i min enfald
att vi yrkesschaufförer gjorde allt för att hjälpa övriga bilister och
trafikanter att det ska gå smidigt i trafiken. Ecodriving i all ära men
någon måtta måste det ju ändå vara, att hålla på och hindra övrig
trafik i upp till 1 km för att man inte ska nöta på bromsarna verkar
ju inte klokt. Jag försöker då göra allt för att inte hindra trafikrytmen
allt för mycket både vid start och stopp, att vi ska hjälpas åt i trafiken
är för mig en självklarhet, men ser man till hur många trafikanter
beter sig i trafiken är nog detta mer eller mindre på utöende.



Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Robert T (trådstartaren)

#11 » 01:32:14, 06-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:För att klargöra: jag tänkte närmast på stadsbussarna i mitt tidigare
inlägg.

Robert T skrev:Mina bromsar är alltid kalla efter en tur. Jag använder enbart hjälpbroms samt motorbroms eftersom vi straffas för varje sekunds användande av färdbroms. Därför är bilisterna förbannade på oss då vi tar över 1000 meter på oss att sakta in till hållplats/korsning från 90km/h.


Där ser man, det finns förklaringar till allting, jag trodde i min enfald
att vi yrkesschaufförer gjorde allt för att hjälpa övriga bilister och
trafikanter att det ska gå smidigt i trafiken. Ecodriving i all ära men
någon måtta måste det ju ändå vara, att hålla på och hindra övrig
trafik i upp till 1 km för att man inte ska nöta på bromsarna verkar
ju inte klokt. Jag försöker då göra allt för att inte hindra trafikrytmen
allt för mycket både vid start och stopp, att vi ska hjälpas åt i trafiken
är för mig en självklarhet, men ser man till hur många trafikanter
beter sig i trafiken är nog detta mer eller mindre på utöende.



Loke


Jag vet inte om du riktigt förstår mig.
Många av våra bussar tappar ungefär 30-40km/h i fart på 1000 meter. Detta från 90km. Vi börjar använda retarder/avgasbroms från 50-60km/h således.
Men trots detta tål inte bilisterna att vi inte tänder upp bromsljusen när vi saktar in. Jag brukar heller inte börja blinka förrän jag kommit ca 400 meter från korsningen, men alltid före jag tänder bromsljus. Detta för att de ska ha en chans att köra om, blinkar jag vänster omöjliggör jag en omkörning.

Jag har en fråga till dig, får jag som busschaufför köra 80km/h på 90 väg för dig? Detta ingår också i eco driving, man spar stora mängder bränsle på detta. Men man förlorar också tid, bra mycket mer tid än att sakta in från 90 till 60 på 1000m... Konstigt nog har aldrig en bilist blinkat på mig när jag kört 80 på 90 väg... Trots att det sinkar bilisten bakom långt mycket mer.

Fast, i det stora hela pratar i sekunder eller möjligtvis någon minut. Eftersom jag kör buss i linjetrafik är det sällan man ligger och kör över en mil utan stopp. Så folk ligger inte bakom så värst länge.

Slutligen vill jag påpeka att du missförstått tanken med eco driving. Det handlar INTE om att inte slita på bromsarna. Det handlar om att SPARA bränsle. Varje sekunds användande av broms innebär förlorade decilitrar bränsle.
Tänk efter, energin som gått åt att få upp fordonet i fart var helt bortkastad om du bromsar bort den. Rullar du i stället in till stopp med en modern motor som stryper bränslet till 100% innebär det att du i stället tar till vara på energin till fullo, i stället för att bara omvandla den till värme i bromsarna. I min teori sliter det mer på en broms att inte använda den, men jag kan ha fel.
Senast redigerad av Robert T 01:35:27, 06-10-2010, redigerad totalt 1 gång.
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Loke

#12 » 07:31:21, 06-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robert T skrev:Mina bromsar är alltid kalla efter en tur. Jag använder enbart hjälpbroms samt motorbroms eftersom vi straffas för varje sekunds användande av färdbroms. Därför är bilisterna förbannade på oss då vi tar över 1000 meter på oss att sakta in till hållplats/korsning från 90km/h

Jag avsåg de orden jag citerat ovan, du skriver ju själv att bilisterna
är förbannade på er för att ni håller på och drar ut på inflygningen
till busshållplatserna så väldigt länge. Jag menar att om man är chaufför
av ett stort fordon som en buss eller en lastbil så så säger väl sunt
förnuft att man har sig ur vägen för övrig trafik så snabbt som möjligt
för att hindraatt vansinnesomkörningar kommer till stånd.
Jag råkar själv på denna ecodrivningshysteri mellan varven då man
hamnar bakom någon som har detta körsätt, det är inte roligt med
fullt gruslass att tappa farten så man måste börja om att stega sig
uppåt med svartröken vräkande ur skorsten på bilen. Man kan
nog fundera vart miljövinsten med ecodrivningen hos det
framförvarande fordonet tog vägen såna gånger.

Robert T skrev:Slutligen vill jag påpeka att du missförstått tanken med eco driving. Det handlar INTE om att inte slita på bromsarna. Det handlar om att SPARA bränsle. Varje sekunds användande av broms innebär förlorade decilitrar bränsle.
Tänk efter, energin som gått åt att få upp fordonet i fart var helt bortkastad om du bromsar bort den. Rullar du i stället in till stopp med en modern motor som stryper bränslet till 100% innebär det att du i stället tar till vara på energin till fullo, i stället för att bara omvandla den till värme i bromsarna. I min teori sliter det mer på en broms att inte använda den, men jag kan ha fel.

Jag har inte missförstått ecodrivingens tanke utan reagerar på den
seghet som kan uppstå i trafiken om man ska köra med ecostyle
oavsett hur övrigt trafikläge ser ut, jag har då den erfarenheten att
det viktiga är att anpassa körningen efter den gällande vägrytmen
och inte sitta i sin egen lilla värld och tänka på bränslebesparing.
Hur kan en broms bli sliten om den aldrig används, skulle vara intressant
att att få veta, möjligtvis kan dom rosta ihop. Jag är hundra på att
slitaget på bromsarna räknas in likväl som sparandet av bränslet
av chefen på bussbolaget.
Jag menar inte att ecodriving är dåligt på något vis, men vidhåller
att det inte får bli på bekostnad av trafiksäkerheten då de flesta
är så stressade i trafiken idag så den minsta avikelse i trafikrytmen
kan orsaka vansinnighetsomkörningar mm.

Det krävs nog att myndigheterna nöter in information hos bilisterna
om allmän ecodriving för att sånt här ska funka klanderfritt, kanske
mellan programmen på tv eller nåt sånt, det gäller i första hand att
få bort den stress och agresivitet som genomgående finns hos
trafikanter i första hand. att vissa kör stenhårt med ecostyle och
övriga trafikanter stressar sig genom trafiken kan lätt bli källor
till irritation och olyckor som en följd av detta.

:back_to:
Loke
Senast redigerad av Loke 18:55:57, 06-10-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

dimorep

#13 » 19:47:54, 06-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu när det tillkommit några fler inlägg från trådskaparen så förstår jag igentligen behovet av det som frågades om i första inlägget! :klia:

Mjukare accelaration = minskat däckslitage
Sänkt maxhastighet = minskat däckslitage
Frirullning fram mot stopp = minskat däckslitage
Mindre / färre inbromsningar = minskat däckslitage
Välplanerad körning = minskat däckslitage.

Allt detta +den ökade livslängden på bromsarna borde nästan göra att hjulen ALDRIG behöva tas av... :mrgreen:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Div. olika, främst i samband med motorjobb på de.


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Bestgrip

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates