Fredrik_ skrev:Kan vara bra att känna på någon på varje hjul lite imellanåt...
Blir snabbt slitet så det blir navbyte förutom fälgar, bultar och muttrar
Kolla efter slitage/rostmärken runt muttrarna!
Robert T skrev:Tappade/lösa hjul är ett mycket litet problem för oss. Ett större problem är varmgång i bromsar som kostar väldigt mycket i reparationer.
Robert T skrev:Mina bromsar är alltid kalla efter en tur. Jag använder enbart hjälpbroms samt motorbroms eftersom vi straffas för varje sekunds användande av färdbroms. Därför är bilisterna förbannade på oss då vi tar över 1000 meter på oss att sakta in till hållplats/korsning från 90km/h.
Loke skrev:För att klargöra: jag tänkte närmast på stadsbussarna i mitt tidigare
inlägg.Robert T skrev:Mina bromsar är alltid kalla efter en tur. Jag använder enbart hjälpbroms samt motorbroms eftersom vi straffas för varje sekunds användande av färdbroms. Därför är bilisterna förbannade på oss då vi tar över 1000 meter på oss att sakta in till hållplats/korsning från 90km/h.
Där ser man, det finns förklaringar till allting, jag trodde i min enfald
att vi yrkesschaufförer gjorde allt för att hjälpa övriga bilister och
trafikanter att det ska gå smidigt i trafiken. Ecodriving i all ära men
någon måtta måste det ju ändå vara, att hålla på och hindra övrig
trafik i upp till 1 km för att man inte ska nöta på bromsarna verkar
ju inte klokt. Jag försöker då göra allt för att inte hindra trafikrytmen
allt för mycket både vid start och stopp, att vi ska hjälpas åt i trafiken
är för mig en självklarhet, men ser man till hur många trafikanter
beter sig i trafiken är nog detta mer eller mindre på utöende.
Loke
Robert T skrev:Mina bromsar är alltid kalla efter en tur. Jag använder enbart hjälpbroms samt motorbroms eftersom vi straffas för varje sekunds användande av färdbroms. Därför är bilisterna förbannade på oss då vi tar över 1000 meter på oss att sakta in till hållplats/korsning från 90km/h
Robert T skrev:Slutligen vill jag påpeka att du missförstått tanken med eco driving. Det handlar INTE om att inte slita på bromsarna. Det handlar om att SPARA bränsle. Varje sekunds användande av broms innebär förlorade decilitrar bränsle.
Tänk efter, energin som gått åt att få upp fordonet i fart var helt bortkastad om du bromsar bort den. Rullar du i stället in till stopp med en modern motor som stryper bränslet till 100% innebär det att du i stället tar till vara på energin till fullo, i stället för att bara omvandla den till värme i bromsarna. I min teori sliter det mer på en broms att inte använda den, men jag kan ha fel.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster