Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarBussar

Dålig bromsverkan trumbromsar.

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bussar här

Jevlar (trådstartaren)

#1 » 21:34:19, 12-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Buss B10M -82 har dålig bromsverkan enligt SBP's beräkningar.....
kör man på vägen så kan man lägga en tvärnit så hela inredningen släpper och sitter som ett frimärke i framrutan men icke!

Samtliga bromsar är demonterade och allt löper lätt, nockaxlar, rullar och backar rör sig med hjälp av fingerkraft nästan.


Backarna har vi slipat av med 40 papper för att få en fräsch yta och kollade dom på ett hjul efter en provtur och det är jämnslitet på hela ytan.

Trummorna är rena men jag funderar på om man helt fräckt skulle ta o blästra dom på insidan, då borde det ju greppa för tusan?
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping



dimorep

#2 » 21:47:00, 12-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått "ruggat upp" anl.ytan i trummorna ett antal gånger med vinkelslip och grov "lamelldisk" när bromsvärdena varit lite för dåliga, trots alla komponenter i nyskick.
Bläster har jag aldrig provat men varför inte, eller så får du sätta upp de i svarven. :grin:

Hur är det med slagländerna (inte så att något i mekanismen glappar och ger för stort slag trots att bromsnycklarna är rätt justerade)?
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Jevlar (trådstartaren)

#3 » 21:49:16, 12-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

slaglängderna är bra runtom, 20-30mm typ.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Fredrik_

#4 » 21:54:34, 12-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns inte fler hål i hävarmarna så du kan förlänga (flytta klockorna)

(Är inte de slaglängderna lite väl korta? Men ligger det vid ca 90* vinkel mot hävarmen så..)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mj1

#5 » 22:25:47, 12-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

prova att tvätta band och trummor med thinner eller ättika.Ibland är man tvungen att gå upp en dimension i klockor på en axel för att komma upp i total bromskraft
mj1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:55, 01-01-2011

Robban_C

#6 » 22:49:16, 12-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jämför dom retardationen med pedalkraft eller vaddå?


Mellanskivorna till kopplingen i en del dragracinghojar brukar man blästra för att kopplingen ska orka greppa fullt ut men det är kortlivat, man får göra om det i stort sett efter varje race.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

LeifAndersson

#7 » 07:17:38, 13-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blästra trummorna går utmärkt. Men det bästa är att svarva trummorna och radialslipa banden, för att bryta den troligen glashårda ytan.

Edit: Ändrade stavning. För mycket bokstäver. :(
Senast redigerad av LeifAndersson 11:31:03, 14-04-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

kimmen

#8 » 08:09:06, 13-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla om dina bromsbelägg på bromsbackarna skall vara förskjutna för att få hävarmseffekt

Eller kanske bromsbeläggen är felmonterade på backarna

Backar och trummor har kanske inte rätt radie, trummorna kanske är svarvade sen tidigare
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Fredrik_

#9 » 17:08:55, 13-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Jämför dom retardationen med pedalkraft eller vaddå?

De tar broms(luft)trycket och vikten, vilket ger beräknad bromskraft.
Varje axel ska klara att bromsa den belastning den är godkänd för!
Större bromsklocka (=mer kraft) kan vara det enda som skiljer mellan totalvikter ibland!!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jevlar (trådstartaren)

#10 » 18:23:27, 13-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

den har beräknad retardation 4.8m/s just nu men måste upp i minst 5 så det är på gärsgårn, lutar åt blästring för börja byta bromshävarmar blir bökigt.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Fredrik_

#11 » 19:54:05, 13-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Större klocka, eller samma klocka ansluten längre ut ger mer kraft.
Ibland kan en droppe olja på saxpinnebulten vara det som behövs för att kraften ska hamna där den behövs :uupps:
Men då ska man nog kunna kolla själv i bromsprovare innan besiktningen.. Kortsiktig lösning dock!

Lycka till!!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Robert T

#12 » 23:49:05, 13-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild på bussen tack! :grin: :cool:
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#13 » 11:20:59, 14-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är kraften speciellt svag på någon axel? Eller är det jämt runt om? Har det funkat förut men inte nu, eller är det gjort någon åtgärd på systemet, och sedan funkar det inte?

Besiktningen mäter bromstrycket ute vid bromsklockan, och jämför/registrerar detta med bromskraften som mäts i provaren. (för att undvika att olika högt lufttryck i fordonet påverkar resultatet på provaren.....)

Det som brukar kunna påverka bromskrafter marginellt ( men åt fel håll...) är sådant som många redan varit inne på.

- att bromshävarm och tryckstången från klockan inte står i 90° när man bromsar. ( om man leker lite med slaglängd, längden på tryckstången...så kan man halka över/under gränsen om det är nära.)

-att något kärvar, och stjäl kraft.

-läckande navtätningar/översmorda nockaxlar= fett på belägg/trumma

- Glasade bromsbelägg/trumma ( hänger i bland samman med fett ovan)

-fel hårdhet på beläggen (har för mig Scania tex har 3 olika hårdheter, för olika typer av körning/ekipage)

-felmonterade bromsbelägg.

...och säker mycket mer som jag inte vet/kan/kommer i håg. :grin:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Jevlar (trådstartaren)

#14 » 21:30:36, 15-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild på skönheten och den pågående ombyggnaden av bakänden där det innan satt vanlig bakgavellyft och dörrar men nu ska bli en plattformslyft för att kunna få upp och in en Top Doorslammerbil.
Bild

Bild

Bromsarna verkar ha blivit lite bättre efter en liten utflykt där vi bromsade skiten redigt osande varmt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Robert T

#15 » 11:15:06, 16-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där känner man ju igen, en av dom sista storgodsarna...
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se