Sida 1 av 2

Dålig bromsverkan trumbromsar.

InläggPostat: 21:34:19, 12-04-2012
av Jevlar
Buss B10M -82 har dålig bromsverkan enligt SBP's beräkningar.....
kör man på vägen så kan man lägga en tvärnit så hela inredningen släpper och sitter som ett frimärke i framrutan men icke!

Samtliga bromsar är demonterade och allt löper lätt, nockaxlar, rullar och backar rör sig med hjälp av fingerkraft nästan.


Backarna har vi slipat av med 40 papper för att få en fräsch yta och kollade dom på ett hjul efter en provtur och det är jämnslitet på hela ytan.

Trummorna är rena men jag funderar på om man helt fräckt skulle ta o blästra dom på insidan, då borde det ju greppa för tusan?

Sv: Dålig bromsverkan trumbromsar.

InläggPostat: 21:47:00, 12-04-2012
av dimorep
Har fått "ruggat upp" anl.ytan i trummorna ett antal gånger med vinkelslip och grov "lamelldisk" när bromsvärdena varit lite för dåliga, trots alla komponenter i nyskick.
Bläster har jag aldrig provat men varför inte, eller så får du sätta upp de i svarven. :grin:

Hur är det med slagländerna (inte så att något i mekanismen glappar och ger för stort slag trots att bromsnycklarna är rätt justerade)?

InläggPostat: 21:49:16, 12-04-2012
av Jevlar
slaglängderna är bra runtom, 20-30mm typ.

InläggPostat: 21:54:34, 12-04-2012
av Fredrik_
Finns inte fler hål i hävarmarna så du kan förlänga (flytta klockorna)

(Är inte de slaglängderna lite väl korta? Men ligger det vid ca 90* vinkel mot hävarmen så..)

Sv: Dålig bromsverkan trumbromsar.

InläggPostat: 22:25:47, 12-04-2012
av mj1
prova att tvätta band och trummor med thinner eller ättika.Ibland är man tvungen att gå upp en dimension i klockor på en axel för att komma upp i total bromskraft

InläggPostat: 22:49:16, 12-04-2012
av Robban_C
Jämför dom retardationen med pedalkraft eller vaddå?


Mellanskivorna till kopplingen i en del dragracinghojar brukar man blästra för att kopplingen ska orka greppa fullt ut men det är kortlivat, man får göra om det i stort sett efter varje race.

Sv: Dålig bromsverkan trumbromsar.

InläggPostat: 07:17:38, 13-04-2012
av LeifAndersson
Blästra trummorna går utmärkt. Men det bästa är att svarva trummorna och radialslipa banden, för att bryta den troligen glashårda ytan.

Edit: Ändrade stavning. För mycket bokstäver. :(

InläggPostat: 08:09:06, 13-04-2012
av kimmen
Kolla om dina bromsbelägg på bromsbackarna skall vara förskjutna för att få hävarmseffekt

Eller kanske bromsbeläggen är felmonterade på backarna

Backar och trummor har kanske inte rätt radie, trummorna kanske är svarvade sen tidigare

InläggPostat: 17:08:55, 13-04-2012
av Fredrik_
Robban_C skrev:Jämför dom retardationen med pedalkraft eller vaddå?

De tar broms(luft)trycket och vikten, vilket ger beräknad bromskraft.
Varje axel ska klara att bromsa den belastning den är godkänd för!
Större bromsklocka (=mer kraft) kan vara det enda som skiljer mellan totalvikter ibland!!

InläggPostat: 18:23:27, 13-04-2012
av Jevlar
den har beräknad retardation 4.8m/s just nu men måste upp i minst 5 så det är på gärsgårn, lutar åt blästring för börja byta bromshävarmar blir bökigt.

InläggPostat: 19:54:05, 13-04-2012
av Fredrik_
Större klocka, eller samma klocka ansluten längre ut ger mer kraft.
Ibland kan en droppe olja på saxpinnebulten vara det som behövs för att kraften ska hamna där den behövs :uupps:
Men då ska man nog kunna kolla själv i bromsprovare innan besiktningen.. Kortsiktig lösning dock!

Lycka till!!

Sv: Dålig bromsverkan trumbromsar.

InläggPostat: 23:49:05, 13-04-2012
av Robert T
Bild på bussen tack! :grin: :cool:

Sv: Dålig bromsverkan trumbromsar.

InläggPostat: 11:20:59, 14-04-2012
av jörgen.ottosson
Är kraften speciellt svag på någon axel? Eller är det jämt runt om? Har det funkat förut men inte nu, eller är det gjort någon åtgärd på systemet, och sedan funkar det inte?

Besiktningen mäter bromstrycket ute vid bromsklockan, och jämför/registrerar detta med bromskraften som mäts i provaren. (för att undvika att olika högt lufttryck i fordonet påverkar resultatet på provaren.....)

Det som brukar kunna påverka bromskrafter marginellt ( men åt fel håll...) är sådant som många redan varit inne på.

- att bromshävarm och tryckstången från klockan inte står i 90° när man bromsar. ( om man leker lite med slaglängd, längden på tryckstången...så kan man halka över/under gränsen om det är nära.)

-att något kärvar, och stjäl kraft.

-läckande navtätningar/översmorda nockaxlar= fett på belägg/trumma

- Glasade bromsbelägg/trumma ( hänger i bland samman med fett ovan)

-fel hårdhet på beläggen (har för mig Scania tex har 3 olika hårdheter, för olika typer av körning/ekipage)

-felmonterade bromsbelägg.

...och säker mycket mer som jag inte vet/kan/kommer i håg. :grin:

InläggPostat: 21:30:36, 15-04-2012
av Jevlar
Bild på skönheten och den pågående ombyggnaden av bakänden där det innan satt vanlig bakgavellyft och dörrar men nu ska bli en plattformslyft för att kunna få upp och in en Top Doorslammerbil.
Bild

Bild

Bromsarna verkar ha blivit lite bättre efter en liten utflykt där vi bromsade skiten redigt osande varmt.

Sv: Dålig bromsverkan trumbromsar.

InläggPostat: 11:15:06, 16-04-2012
av Robert T
Den där känner man ju igen, en av dom sista storgodsarna...